|

گزارش بورسی

عرضه اولیه امروز چهارشنبه 20 اسفند 99 چه شد؟

امروز ۲۰ اسفند ۹۹ قرار بود که عرضه اولیه مدار انجام شود، اما این عرضه اولیه لغو شد.

لینک کوتاه کپی شد

امروز ۲۰ اسفند ۹۹ قرار بود که عرضه اولیه مدار انجام شود، اما این عرضه اولیه نیز به مانند حآفرین لغو شد. پرسش این است که هدف از این آگهی و لغو عرضه اولیه‌ها چیست؟ آیا حآفرین و مدار به سرنوشت غکورش دچار می شوند و یا اینکه سرنوشتی چون اپال دارند؟

تصمیمات شبانه به عرضه اولیه‌ها هم رسید. این تیتری بود که برخی رسانه‌ها برای لغو دو عرضه اولیه حآفرین و مدار زدند. در حالی که حآفرین برای دومین بار جهت عرضه اولیه آگهی شده بود به یکباره روز گذشته اعلام شد که عرضه اولیه این نماد لغو شده است.  

همچنین قرار بود که عرضه اولیه مدار انجام شود که به یکباره شب گذشته اعلام شد که این عرضه اولیه نیز لغو شده است. در گذشته نیز شاهد لغو عرضه اولیه غکورش بودیم و دیگر مشخص نشد که این نماد چه زمانی عرضه اولیه خواهد شد؟ غکورش جهت عرضه اولیه در تابستان سال جاری آگهی شد اما عرضه اولیه آن بنا به دلایلی از جمله ارزش گذاری بالا لغو شد. 

اپال نیز که قرار بود در پاییز سال جاری عرضه اولیه شود تجربه غکورش و حآفرین را داشت اما این نماد در زمستان سال جاری سرانجام عرضه اولیه شد. 

دلیل آگهی و لغو این عرضه اولیه‌ ها چیست؟

در حالی که بازار شرایط مساعدی نداشت و تازه در حال جان گرفتن بود به یکباره عرضه اولیه دو نماد مدار و حآفرین آگهی شد. این در حالی بود که هر روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و این دو عرضه اولیه باعث می‌شد فشار فروش برای خرید این دو نماد که حداقل ۳۰ درصد بازدهی می‌توانستند داشته باشند، بیشتر شود. همین اتفاق هم در روز گذشته افتاد و به یکباره فشار فروش افزایش یافت و بدتر از آن اینکه یکباره هم اعلام شد که عرضه اولیه حآفرین لغو شده است!

باید از مسولین پرسید که دلیل این آگهی و لغو عرضه اولیه‌ها چیست؟ آیا نه این است که در این شرایط بازار بهم خواهد ریخت؟ بازاری که تازه داشت جان میگرفت دوباره به روند نزولی بازگشت. عرضه اولیه اپال و مشارکت کم و بعد هم عرضه صف خرید آن در چند روز آیا تجربه نشد؟ چرا باید در این شرایط فشار فروش را بالا برد؟ اگر آگهی کردید حداقل این بود که عرضه اولیه این دو نماد انجام می‌شد چرا که بازار هزینه آن را پرداخته بود.

پیشنهاد می شود: 

منبع: نبض بورس

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها