|

رصد بازار

شیرینی شب عید چند؟

شیرینی ‌های خشک و‌تر از کیلویی ۴۰ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان در آستانه سال نو عرضه می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

شیرینی ‌های خشک و‌تر از کیلویی ۴۰ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان در آستانه سال نو در مشهد عرضه می‌شود. کمتر از یک هفته مانده به سال نو، بازار شیرینی فروشان نسبت به شب‌های عید پیش از شیوع کرونا خلوت‌تر است و خبری از شیرینی عید در انبار‌های آن‌ها نیست.

تجربه تلخ شیوع کرونا در پایان سال قبل، تعطیل شدن بازار‌ها و ماندن شیرینی ‌ها روی دستشان باعث شده است که امسال باوجود افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم و به قول خودشان سنگینی بازار، ریسک نکنند و با نیازسنجی از بازار روز، دست به تولید بزنند. برای بررسی قیمت‌ها و حال وهوای این روز‌های بازار شیرینی، علاوه بر چند شیرینی فروشی معروف، به چند شیرینی فروشی محلی نیز سر می‌زنیم.

با توجه به تفاوت کیفیت در مواد اولیه، پیش از این نیز خبری از نرخ مصوب برای شیرینی نبود و معمولا بازه قیمتی اعلام می‌شد و به قول شیرینی فروشان کف بازار تعیین کننده نرخ اصلی شیرینی بود. حالا نیز تغییر به روز نرخ مواد اولیه ازجمله روغن، تخم مرغ و شکر و کمبود سهمیه این مواد با نرخ دولتی، به نداشتن قیمت مشخص و تعیین آن در کف بازار دامن زده است.

به هرجا که می‌رویم، بسته به محله و معروف بودن شیرینی فروشی، انواع و اقسام شیرینی‌های تروتازه در ویترین چیده شده اند، اما وجه مشترک همه آن‌ها وجود بسته‌های کوچک شیرینی‌های خشک از نان نخودی، نان برنجی و... بگیرید تا شیرینی‌های بیسکویتی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف مخصوص نوروز است. این شیرینی‌ها تنها نشانه نزدیک شدن به سال جدید در این فروشگاه‌ها به شمار می‌آید.

انبار‌ها خالی از شیرینی عید است

وارد یکی از شیرینی فروشی‌های معروف و قدیمی در خیابان ابن سینا می‌شویم. این شیرینی فروشی که گاهی شلوغی اش صف خرید افراد را به پیاده رو می‌رساند، حالا مشتریانش در زمان حضور ما در فروشگاه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. از مسئول فروشگاه درباره وضعیت بازار می‌پرسیم و با اشاره به اطراف می‌گوید: می‌بینید که کمتر از یک هفته به عید مانده و این وضعیت بازار است. آن طور که معلوم است، بازار شب عیدی در کار نیست و به همین دلیل امسال ما و بسیاری از همکارانمان شیرینی زیادی نداریم و انبارهایمان خالی است.

نگاهی به برچسب قیمت‌ها می‌اندازیم. قیمت بسته‌های ۴۰۰ گرمی شیرینی گردویی ۳۵ هزار تومان، شیرینی نارگیلی ۳۰ هزار تومان، شیرینی برنجی ۲۵ هزار تومان و بسته ۷۵۰ گرمی شیرینی نخودی ۴۰ هزار تومان است. همچنین متوسط قیمت انواع شیرینی‎ های‌تر از کیلویی ۴۰ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان و میانگین قیمت شیرینی‌های خشک معمولی از ۴۰ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان است.

صاحب این فروشگاه درباره قیمت گذاری محصولاتشان می‌گوید: ما هرروز درگیر مواد اولیه به ویژه شکر و روغن هستیم که آن هم به قیمت مصوب به دستمان نمی‌رسد. از انواع مغز‌ها بگیرید تا پودر نارگیل و خامه، همه نوسان قیمت دارد و روزبه روز گران‌تر می‎ شود. از این رو قیمت گذاری دقیق برای شیرینی امکان پذیر نیست.

به یکی دیگر از شیرینی فروشی‌های معروف در خیابان احمدآباد می‌رویم. چند مشتری در حال انتخاب شیرینی هستند. نگاهی به ویترین و برچسب قیمت‌ها می‌اندازیم. اینجا قیمت‌ها بالاتر است. نیم کیلوگرم نان نخودچی با ظاهری فانتزی و در یک دیس سفیدرنگ ۱۱۰ هزار تومان قیمت خورده است.

از فروشنده می‌پرسیم که شیرینی‌های عید بدون دیس و ظاهر فانتزی چقدر قیمت می‌خورد. می‌گوید موجودی نداریم. شیرینی های‌تر در این فروشگاه از کیلویی ۶۶ هزار تومان تا ۷۷ هزار تومان و شیرینی‌های خشک معمولی از ۵۰ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.

همچنین میانگین قیمت یکی از شیرینی فروشی‌های معروف در رضاشهر برای شیرینی خشک نوروز از کیلویی ۵۵ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان، شیرینی‌تر از ۴۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان و شیرینی خشک معمولی از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان بود.

قیمت‌ها روزانه شده است

«ما مثل زرگری‌ها شده ایم. باید هرروز قیمت مواد اولیه را از کف بازار بگیریم تا ببینیم شیرینی امروز قرار است برایمان چند تمام شود. هر چندروز یک بار برچسب قیمت‌ها را عوض می‌کنیم.» این بخشی از صحبت‌های صاحب یکی از شیرینی فروشی‌های مرکز شهر در خیابان صاحب الزمان (عج) است. او هم مثل دیگر همکارانش در دیگر نقاط شهر از انبارنکردن شیرینی، سنگینی بازار و نبود مواد اولیه گلایه می‌کند. قیمت شیرینی خشک معمولی در این محله از ۳۵ هزار تومان شروع می‌شود و شیرینی‌تر نیز از ۴۰ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان است. شیرینی‌های مخلوط عید در بسته‌های یک کیلوگرمی نیز ۶۰ هزار تومان برچسب خورده بود.

البته شیرینی خشک مخصوص عید را می‌توانید با قیمت‌های کمی پایین‌تر در شیرینی فروشی‌های محلی نیز پیدا کنید. در یکی از شیرینی فروشی‌های اطراف راه آهن قیمت شیرینی نخودچی در بسته‌های ۴۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، شیرینی برنجی ۲۰ هزار تومان و مخلوط چند نوع شیرینی خشک در بسته بندی نیم کیلوگرمی ۳۵ هزار تومان بود. کف قیمت شیرینی‌تر در این فروشگاه نیز ۴۰ هزار تومان و شیرینی خشک معمولی ۳۵ هزار تومان بود.

در بازار شیرینی گران فروشی نداریم

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مشهد نیز با تأکید بر سنگینی بازار شیرینی در یک سال گذشته و حتی در این روز‌های پایانی سال، می‌گوید: خیلی از همکاران ما حتی سود قانونی خود را هم نمی‌گیرند و فقط برای سرپاماندن کارشان، محصولاتشان را با کمترین سود نسبت به قیمت تمام شده می‌فروشند؛ بنابراین در این بازار گران فروشی رخ نمی‌دهد.

محمد فرزانی ادامه می‌دهد: با توجه به گرانی کالا‌های اساسی دیگر، شیرینی در سبد خانوار جای ویژه‌ای ندارد. اکنون بازه قیمتی تعیین شده برای شیرینی خشک از ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان و شیرینی‌تر از ۲۴ تا ۵۰ هزارتومان است، اما با توجه به نوسان قیمت‌ها و تنوع نرخ با وجود تفاوت در کیفیت مواد اولیه، ممکن است در برخی نقاط قیمت تمام شده بالاتر نیز باشد؛ بنابراین نمی‌توان سقف قیمتی مشخصی را تعیین کرد و روی این بازه‌ها تأکید کرد.

منبع: شهرآرا نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی