|

پیش بینی

پیش بینی بورس امروز سه شنبه 10 فروردین 1400

پیش بینی بورس امروز سه شنبه 10 فروردین 1400 ، کدام سهام امروز رشد خواهد کرد؟

لینک کوتاه کپی شد

افزایش قیمت دلار، اظهارات حمایتی از بازار سهام و تاثیرات مثبت احتمالی امضای تفاهم ایران و چین سه سیگنال مهم برای آینده بورس تهران است. پیش از امروز بازار ارز چه وضعیتی داشت که سهامداران منتظر اثر آن بر بورس هستند؟ صبح روز یک‌شنبه اولین قیمت دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار ۳۵۰ تومان گزارش شد، درحالی که روز شنبه معاملات بازار با نرخ ۲۵ هزار و ۱۸۰ تومان پایان یافته بود. در ساعات بعدی نیز این روند رشد قیمت ادامه یافت.

یکشنبه در صرافی ملی هم قیمت دلار برای فروش، ۲۴۸۶۶ تومان اعلام شده بود که ۱۱۳ تومان گران شده بود و دیروز صرافی ملی این قیمت را ۲۵۲۲۹ تومان اعلام کرده است. با این ارقام می‌توان گفت نرخ دلار صرافی ملی یک روزه ۱٫۵ درصد گران شده است.

از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.

از نگاه خیلی از کارشناسان افزایش تورم هم می‌تواند معلول رشد قیمت دلار و هم علت رشد قیمت دلار باشد. به نظر می‌رسد این سخنان همتی سیگنال مهمی برای بازار ارز محسوب شده است. به هرترتیب با افزایش قیمت ارز به نظر می‌رسد برخی سهام دلاری تقویت شوند.

علاوه بر این، اظهارات حمایتی از بازار سهام نیز ادامه دارد. رئیس سازمان بورس گفته است: چشم‌‌‌‌انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده است و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت‌ها افزایش یافته است.

اما سومین سیگنال مثبت برای بورس تفاهم‌نامه اخیر ایران و چین است. به گفته علی صادقین، فعال بازار سرمایه دو دسته از صنایع از این قرارداد تاثیر مثبت می‌گیرند؛ یکی صنایع کامودیتی‌محور مانند فلزات و دیگری صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی.

به گفته این فعال بازار سرمایه بخش قابل توجهی از این قرارداد احتمالا مربوط به زیرساخت‌ها است که تقاضا برای فلزات و مواد معدنی و نهاده‌های انرژی را افزایش می‌دهد و بر سهام این گروه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

از طرف دیگر این قرارداد تقاضای چین برای حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و همچنین صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و شرکت‌هایی که تابع این حوزه هستند، از جمله نیروگاه‌ها را افزایش می دهد و سهام آنها رشد می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها