|

پیش بینی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری ، بازار سرمایه 1400 دو فصلی می شود

تحلیلگران معتقدند تا زمان انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه با واکنش های متفاوتی همراه است.

لینک کوتاه کپی شد

تحلیلگران بر این عقیده هستند که تا زمان انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه با واکنش های متفاوتی همراه است و سهامداران نسبت به واکنش های بازار نگران نباشند. بازار سرمایه در سال 99 با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود و کارشناسان بر این عقیده هستند که بازار بورس سال 1400 بر خلاف سال گذشته ازتعادل بیشتری برخوردار است و نوسانات کمتری در شاخص کل بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

برخی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که تا زمان انتخابات ریاست جمهوری هیچ پالس مثبتی برای بازار سهام وجود ندارد و به نظر می‌رسد بازار سهام نیز تا آن زمان روندی متعادل خواهد داشت. اما برای روند بازار سهام در سال 1400 باید گزینه‌های اصلی ریاست جمهوری را ارزیابی کنیم و ببینیم واکنش غربی‌ها به رئیس جمهور جدید چیست. 

رییس سازمان بورس در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: چشم انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت ها افزایش یافته است. چشم انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده است و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت ها افزایش یافته است. لذا فضای کلی مثبت است و سهامداران می توانند با ارزیابی و تحلیل صحیح و مدیریت ریسک، سود خوبی در این بازار تحصیل کنند.

بورس 1400 دو فصل دارد

مصطفی صفاری، کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، درباره وضعیت بورس در انتخابات 1400، اظهار داشت: احساس می کنم که بورس در سال 1400 دو فصل دارد. چون انتخابات ریاست جمهوری را در سال 1400 در پیش داریم و حضور دولت جدید و نیروهای اقتصادی آن دولت جدید بر روی روند بازار تاثیرگذار هستند.

او تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی و بودجه ای معتقدم سال 1400 بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است. اما نه به اندازه بازدهی اوایل سال 99 بلکه بازدهی 40 تا 60 درصد را باید انتظار داشت. در سال 1400 انتظاری بازدهی شتابان از بازار سرمایه نباید داشت. احتمال ریزش شاخص کل پیش از پایان عمر دولت فعلی وجود ندارد زیرا امسال بر خلاف سال های گذشته شرکت ها موظف هستند پیش بینی سود خود را اعلام کنند.

صفاری با اشاره به اینکه بازار سرمایه همانند سال گذشته دچار افت شدید نمی شود، افزود:  این نکته هم باید توجه شود که همانند سال گذشته رشد هم نداریم. معمولا زمانی که در فوتبال تیمی نتیجه نمی گیرد، نخستین اقدامی که انجام می دهد مربی تیم عوض می شود. مربی جدید هم باید با همان بازیکنان ادامه بازی ها را پیش ببرد.

این کارشناس بورس یادآور شد: بازار سرمایه هم همانند بایز فوتبال است. بر این باور نباشیم که با عوض شدن رییس سازمان بورس تغییرات زیادی رخ می دهد. تغییر در ریاست سازمان بورس بیشتر شوک درمانی است و قرار نیست که رییس جدید سازمان کارهای عجیب و جدیدی برای بازار به ارمغان آورد. بازار بورس شاخص و دماسنج اقتصاد است.

صفاری در پایان، گفت: سیاست های اقتصادی در بورس اثرگذار است. شوک های اقتصادی و سیاسی می تواند بر روی بازار سرمایه تاثیرهای بسیاری بگذارند. با تغییر شوک سیاسی و اقتصادی شاهد تغییرات در بازار سرمایه می شویم و با تغییر رییس سازمان بورس اتفاق خاصی در روند بازار نخواهد داشت.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها