|

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس شنبه 14 فروردین 1400 ، بورس در هفته سوم فروردین چه می شود؟

بعد از پایان تعطیلات عید نوروز ، آیا بورس سمت و سوی مثبتی به خود خواهد گرفت یا خیر؟

لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی بورس شنبه 14 فروردین 1400 ، بورس در هفته سوم فروردین چه می شود؟ شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که آینده بورس ایران چه خواهد شد و بعد از پایان تعطیلات عید نوروز ، آیا بورس سمت و سوی مثبتی به خود خواهد گرفت یا خیر؟ در خصوص پیش بینی بورس شنبه 14 فروردین 1400 و به طور کلی آینده بورس در سال 1400 برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که وضعیت کنونی بازار سرمایه ناشی از بی اعتمادی سهامداران حقیقی می باشد و فقط با جلب اعتماد می تواند نقدینگی و پول هوشمند را به این بازار هوشمند بازگرداند.

به گزارش هدف برگزاری جلسات پی در پی مسئولین و اقداماتی همچون تغییر دامنه نوسان کاری را از پیش نبرده است. مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه، نظر خود را در خصوص آینده بازار بورس چنین بیان کرد: باید اعتماد سهامداران را به این بازار جلب کرد تا سهامداری کنند و همچنین سرمایه گذاران جدید وارد بورس شوند از سوی دیگر در هفته پایانی اسفند افزایش حجم معاملات را شاهد بودیم که همین موضوع می‌تواند امیدوار کننده باشد که با گذر زمان اعتماد برگردد و بازار به روند تعادلی خود نزدیک‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند صعودی شاخص در دو هفته پایانی گفت: مدتی است که بازار بورس با کمبود نقدینگی مواجه بوده زیرا حجم عرضه در بازار افزایش یافته در نتیجه قدرت فروشندگان کاهش پیدا کرده و بازار به حالت خنثی و یا رکود رسید و فقط تزریق نقدینگی می تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد هر چند که تزریق بخشی از سرمایه صندوق توسعه ملی بازار به رشد اندک  بازار کمک کرد.

اما این مقدار برای ایجاد تحرکات مثبت کافی نبود و همانطور که انتظار می‌رفت باتوجه به دامنه نوسان با وجود روند صعودی شاخص بسیاری از نمادها قفل در صف فروش بودند. با توجه به روند منفی شاخص کل بورس در دو سه روز گذشته، انتظار می رود که روز شنبه 14 فروردین بازار با حمایت بیشتری رو به رو باشد. البته توجه داشته باشید که دید ما به بازار بورس در شایانیوز بلند مدت است و هرگز نمی توان به صورت قطعی در خصوص نوسانات بورس پیش بینی های دقیقی ارائه کرد.

پیش بینی بورس هفته بعد ، بورس مثبت می شود؟

به گزارش تجارت نیوز توافق ایران و چین، سیگنال مثبت درباره افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان قیمت دلار، ادامه سیاست‌ عرضه اولیه، ترسیم چشم‌انداز مثبت سیاستگذاران برای بازار سهام و اخبار سیاسی مربوط به کاهش تنش‌ها شش عامل مهم در بورس هفته آینده است. عواملی که چشم‌انداز هفته آینده را مثبت کرده‌اند.

به گفته علی صادقین، فعال بازار سرمایه دو دسته از صنایع از این قرارداد تاثیر مثبت می‌گیرند؛ یکی صنایع کامودیتی‌محور مانند فلزات و دیگری صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی. به گفته این فعال بازار سرمایه بخش قابل توجهی از این قرارداد احتمالا مربوط به زیرساخت‌ها است که تقاضا برای فلزات و مواد معدنی و نهاده‌های انرژی را افزایش می‌دهد و بر سهام این گروه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

از طرف دیگر این قرارداد تقاضای چین برای حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و همچنین صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و شرکت‌هایی که تابع این حوزه هستند، از جمله نیروگاه‌ها را افزایش می دهد و سهام آنها رشد می‌کند.

علاوه بر این اتفاق، درباره دامنه نوسان بورس در سال جدید نیز وزیر اقتصاد گفته است: «همواره با محدود کردن دامنه نوسان مخالفم چرا؟ چون بازار سرمایه یک جنس و خصوصیت اش این است که درجه و حد نقدشوندگی بالا دارد. وقتی منفی و مثبت ۲ می‌کنید و رشد را دو بگیرید در حالیکه این بازار مالیات، حق کارگزاری، حق بورس و سایر هزینه‌ها را دارد که باید به آنها هم توجه شود. همین الان دامنه نوسان را مثبت ۶ و منفی ۲ تصویب شد و من هم در شورا بودم. اما سوال می‌کنم اگر یکی وضع مالی خوبی نداشته باشد و پول نیاز دارد و حاضر است با منفی سه درصد بفروشد، آیا حق داریم به او بگوییم این کار را نکن؟ در بازار سکه شما می‌گویید که چقدر کم یا زیاد بشود؟ دامنه وجود دارد؟خیر، در بازار ارز نیز همین طور.»

این دو اتفاق همزمان با نوسان بورس در دو هفته نخست نوروز بوده که قیمت دلار در بازار آزاد تا کانال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان نیز افزایش یافت. اما در صرافی ملی این روند آنچنان صعودی نبوده است.

سیگنال های مثبت بورس برای هفته سوم فروردین 1400

ادامه سیاست عرضه اولیه و ترسیم چشم‌انداز مثبت برای بورس نیز دو عامل مهم دیگر است که احتمالا بر بورس تاثیر بگذارد.

مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران گفت: برای سال ۱۴۰۰، ۱۱ شرکت آماده عرضه اولیه و ۱۹ شرکت در مرحله درج نماد هستند.

رئیس سازمان بورس نیز گفته است: چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت قطعا مثبت است.

در کنار این اخبار، چند خبر سیاسی نیز چشم‌انداز مثبتی را برای بورس هفته بعد ترسیم کرده است:

ـ وزارت خزانه داری آمریکا شامگاه چهارشنبه بخشی از تحریم‌هایی را که دولت ترامپ یک روز قبل از روی کار آمدن دولت بایدن علیه ونزوئلا اعمال کرده بود، لغو کرد.

ـ «لوئیزا لاولاک» رئیس دفتر «واشنگتن پُست» در پایتخت عراق خبر داد، آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را چهار ماه تمدید کرد.

ـ کاخ الیزه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی سران کشورهای فرانسه، آلمان و روسیه درباره بازگشت ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای خبر داد.

ـ سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن به روند دیپلماسی برای پیشرفت در مورد ایران پایبند است.

ـ چین علیرغم ادامه تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران، احتمالا در این ماه یک میلیون بشکه در روز نفت از این کشور وارد می‌کند.

با این تفاسیر آیا بورس طبق انتظار عمل خواهد کرد و هفته بعد روندی مثبت را در پیش خواهد گرفت؟

بورس چهارشنبه 11 فروردین چه شد؟

روز چهارشنبه شاخص کل بورس ریزش 8 هزار واحدی را تجربه کرد. در جریان معاملات 11 فروردین نمادهای پالایشی مانند شتران روندی مثبت دارند اما فعلا تحرک مثبتی در بازار سهام دیده نشد. به گفته کارشناسان و همانطور که پیش بینی کرده بودیم، اعتماد از دست رفته به بازار سهام باعث شده تا خروج پول ادامه پیدا کند.

کارشناسان عقیده دارند صعودی شدن بورس مشروط به این است که ورود نقدینگی و تعداد فعالان در بازار افزایش پیدا کند اما بازگشت اعتماد به بازار سرمایه بسیار دشوار شده است. به گفته آنها حالا مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار بر روند بازار سهام قیمت دلار است که احتمال کاهش آن فعلا وجود ندارد. با به پایان رسیدن معاملات بورس چهارشنبه یازدهم فروردین ماه 1400 شاخص کل بورس با ریزش 8 هزار و 650 واحدی به کار خود پایان داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • غلامرضا ارسالی در

    امیدمان نا امید شده بولله .

  • وحید ارسالی در

    با بی تدبیری مسولین پولا رفته طرف بورس خارج و بیت کوین.این همه ریزش شاخص صلاح نبود که چنین بی اعتمادی بوجود بیاد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها