|

افت نمادهای شاخص‌ساز بازار

بورس در آینده نزدیک به شدت خواهد ریخت

بازار سرمایه ۲۹ اردیبهشت با روندی منفی آغاز به کار کرد و شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد رسید.

لینک کوتاه کپی شد

بازار سرمایه در هفته جاری روندی منفی و نامتعادلی را گذراند بر خلاف پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی که نشان از روند تعادلی بازار می‌دادند اما عمده نمادهای شاخص‌ساز بازار در این هفته افت داشتند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در حال حاضر جز روند ریزش روند دیگری را به صورت پیش‌فرض ندارد. در حال حاضر بازار سرمایه تحلیل‌پذیری خود را از دست داده است و بررسی دلیل ریزش بازار بسیار سخت است. وی افزود: تمام مصوبه‌ها و و قوانینی که سیاست‌گذار در جهت توسعه و کمک به بازار انجام داده جنبه عملیاتی پیدا نکرده و در حد حرف باقی مانده است.

شریعتی درباره تزریق نقدینگی به بازار گفت: یک درصد صندوق توسعه با وجود آنکه قانون است اما هنوز به بازار واریز نشده و حتی ۳۵ هزار میلیارد تومانی که سال گذشته دولت برای تامین کسری بودجه خود از بازار خارج کرده هنوز مقدار کمی از آن برای برگرداندن جو اعتماد به بازار تزریق نشده است. وی تشریح کرد: باید توجه کرد که رویکرد غالب نسبت به بازار، تامین سرمایه شرکت‌های نهادی و دولتی و تخلیه پول از بازار است.

شریعتی در بخش دیگری گفت: سازوکارهای فعلی به بازار آسیب وارد می‌کنند و حتی با تغییر دامنه نوسان و تزریق ۵۰ میلیارد دلار از سمت بانک مرکزی هم مشکل اصلی بازار حل نمی‌شود. زیرا مساله اصلی و بنیادی بازار سرمایه در حال حاضر این است که ساختار دولتی با وجود تمام سودهایی که از بازار کسب کرده اما باز هم مردم را به سمت سپرده‌گذاری در بانک و حضور در بازارهای دیگر دعوت می‌کند. وی در این باره افزود: سهامدار خرد بازار باید مالیات بر سهم‌های خود را همواره به دولت بپردازد اما هیچ گاه این مالیات از سپرده‌گذار در بانک گرفته نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره روند کوتاه مدت در بازار گفت: بازار ممکن است در هفته‌های آینده ۳۰ درصد بالا بیاید اما باز هم احتمال می‌رود روند نزولی خود را داشته باشد. باید برای حل شدن نیمی از مشکلات بازار، سهامدار عمده موظف شود تا از سهام خود حمایت کند. اگر این اتفاق بیفتد به بهبود وضعیت بازار کمک می‌شود.

منبع: مشرق

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها