|

دلار چه می‌شود؟

۵ پیش‌بینی از آینده قیمت ارز

قیمت دلار مجددا به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شده و به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به سرانجام نرسیدن مذاکرات احیای برجام و عدم بهبود قابل توجه در درآمدهای نفتی کشور نیز از دیگر عوامل تحریک‌کننده رشد قیمت دلار در چند روز اخیر محسوب می‌شوند. اما در ادامه ممکن است قیمت دلار چه روندی را در پیش بگیرد؟

عبدالله مشکانی: نرخ تعادلی دلار در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است. حتی در مقطعی ممکن است این نرخ به ۳۲ هزار تومان هم برسد، پس این که اکنون حرف دلار ۱۵ هزار تومانی را می‌زنند منطقی نیست که هیچ خنده‌دار هم است. تابستان سال گذشته برآورد بانک مرکزی از دلار ۱۷ هزار تومان بوده اگر تورم این یکسال را به این نرخ اضافه کنیم، چطور قرار است به نرخ ۱۵ هزار تومان برسیم؟ دلار را شاید بشود با یک شوک سیاسی به طور کوتاه مدت تا ۱۸، ۲۰ هزار تومان هم پایین آورد اما دلار ۱۵ هزار تومانی خیلی بعید است. ضمنا اگر تا این نرخ‌ها هم برسد بیش از شش ماه ممکن نیست در این قیمت‌ها بماند، فقط فنر نرخ را فشرده می‌کند و یکدفعه ممکن است دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد که بعد به سختی میتوان آن را تا ۳۰ هزار تومان رساند.

امیرحسین نام‌آور: قیمت واقعی دلار حدودا ۲۲ هزار تومان است و در نهایت در ۱۴۰۰ دلار می‌تواند به قیمت ۲۷ هزار تومان، نهایتا تا ۱۰ درصد بالاتر یا پنج درصد پایین‌تر، برسد.

مریم محبی: نرخ واقعی دلار بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند و این روند احتمالا از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید شروع می‌شود. در چند ماه آینده شاید دلار در سطوح قیمتی فعلی یا حتی کانال‌های پایین‌تری مثل ۱۹، ۲۰ هزار تومان ببینیم ولی در بلندمدت نرخ حتما افزایشی می‌شود.

نیما آگاهی: اگر نتوانیم تحریم‌ها را برداریم شاید دولت بعدی یک سال اول دلار را صعودی کند و سایر سال‌ها برای جلب رای و نمایش توانایی خود تورم و دلار را کاهش دهد. در دولت بعد امکان بازگشت نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی هم وجود دارد زیرا امسال تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی داریم پس ۳۰ هزارتومان برای ارز تا آخر سال هم معقول است. برخلاف برخی که می‌گویند در صورت دسترسی به منابع مناسب نرخ کاهشی می‌شود باید گفت. خود آقای همتی اعلام کرد که دولت دلارهای بلوکه را پیشخور کرده و آمدنش دردی از ما دوا نمی کند. از کدام منابع تازه حرف می‌زنیم؟ این منابع قبلا استفاده شده است.

کامبیز افسری: افزایش تقاضاها در هفته پیش رو احتمالا نرخ دلار را کمی افزایشی کند، احتمال این که پایان هفته از ۲۳ هزار و۶۰۰ تومان بگذرد، وجود دارد. ‌این را هم باید در نظر داشت که رئیس بانک‌مرکزی سعی دارد نرخ ارز را کنترل کند، اگر الان فنر نرخ ارز رها شود، انگشت اتهام به سوی اوست پس ممکن است اگر انتهای هفته با تقاضا بالا برود، شدت تزریق را بیشتر کند تا قیمت حفظ شود.

منبع: اقتصاد 24

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها