|

آینده بازار ملک

سقوط قیمت مسکن در راه است؟

قیمت هر مترمربع مسکن که پارسال به بالای ۳۰ میلیون تومان رسیده بود با شروع سال ۱۴۰۰ به زیر ۳۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

میانگین قیمت هرمترمربع مسکن تهران در اسفند سال گذشته از ۳۰ میلیون تومان عبور کرد اما با شروع سال ۱۴۰۰ قیمت مسکن کاهشی شد و دوباره به زیر ۳۰ میلیون تومان برای هر مترمربع رسید.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط بهای هر مترمربع مسکن در تهران در اردیبهشت امسال به ۲۸.۸ میلیون تومان رسیده است.

با وجود این برخی کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت مسکن بیشتر از این کاهش نخواهد داشت. آنها به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش عرضه اشاره می‌کنند و اعتقاد دارند نوسان فعلی قیمت به دلیل رکود سنگین بازار و بلاتکلیفی آن در شرایط مبهم وضعیت مذاکرات وین و نتیجه انتخابات است.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در این زمینه به تجارت‌نیوز گفته بود که رشد قیمت مسکن در ایران عموما به دلیل کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا این شرایط به بازار حاکم باشد نمی‌توان امید داشت که قیمت مسکن دستخوش ریزش قیمت شود.

بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی، بازار ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد اما میزان عرضه مسکن چیزی حدود یک سوم این تقاضا است.

افزایش قابل توجه هزینه ساخت و ساز با رشد عوارض شهرداری تهران

از این گذشته در حال حاضر هزینه ساخت و ساز افزایش قابل توجهی داشته است.
شهرداری تهران در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خود رشد ۷۰ درصدی عوارض ساخت و ساز را در نظر گرفته است که به این ترتیب میانگین عوارض ساخت و ساز هر مترمتربع مسکن در تهران تا یک میلیون تومان می‌رسد و به این ترتیب عوارض ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود!

رامین گوران‌اوریمی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران در گفتگویی به تجارت‌نیوز گفته است که این اتفاق موجب کاهش شدید ساخت و ساز در تهران شده است.

هم‌زمان با این موضوع انجمن تولیدکنندگان سیمان از رشد ۴۰ درصدی قیمت هر پاکت سیمان خبر داده و تشکل‌های صنفی مرتبط با تولیدکنندگان و فروشندگان آهن از روند رو به صعود قیمت تیرآهن و میلگرد خبر داده‌اند.

گذشته از این انجمن صنفی کارگران ساختمانی از مهاجرت بخش قابل توجهی از کارگران افغانستانی و افزایش هزینه نیروی انسانی در این بخش خبر داده است.

اگر این گزینه‌ها را کنار رشد قیمت زمین و سایر عوامل تولید و بازار مسکن بچینیم متوجه می‌شویم که احتمال سقوط قیمت مسکن ضعیف است.

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ب غ ارسالی در

    سلام شماها که ابلاغ میکنیدسقوط مسکن میشود...؟باعث میشود رونق وخریدفروش نباشدورونق مسکن راکدشود وقتی چنین حرفی میزنید هیچ کس نمیخرد واین ضربه به اقتصاد و رونق مسکن است.یکبارهم از سقوط لوازم خانگی بگید که برای دادن یک جهیزیه ساده باید یک خانه فروخت که بازم کافی نخاهدبود؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها