|

روایت دختری که مرد محبوبش، همسر دیوانه خود را در خانه مخفی کرده

jane eyre shayanews

جین که عاشق مرد صاحب خانه است به مرور زمان در می یابد که وی پیش از این همسری داشته که اکنون دیوانه شده و در طبقه ی بالای عمارت زندگی می کند

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- انسان در کاخ وسیع آرزوها و آمال خود چه چیزهایی که در سر نمی پروراند. عملی که گاهی با دور زدن حقیقت همراه شده و در نهایت او را به چاه سردرگمی خواهد کشاند. اما جین ایر کتابی است که قهرمان آن روی خط  واقعی سرنوشتش گام برداشته و به تمام نقاط قوت و ضعف خود آگاه است. شاید بهتر است بررسی این کتاب را چنین شروع کنیم: اثری که برخلاف بسیاری از داستان های رایج دوران قبل، بعد و همزمان با خود، ما را با شخصیت های جذاب خیالی و سفارشی مواجه نمی سازد. بلکه حتی  شخصیت جین در این کتاب نیز خودش را آنچنان زیبا و خیالی تصور نمی کند. مضاف بر اینکه تعهد به امر واقع بینی توسط راوی داستان تا انتها حفظ شده و همین شروعی برای اشاره به خاص بودن کتاب جین ایر است. شاید حتی همین نکته نیز زمینه ساز اقتباس چند سریال و فیلم هرچند با اندکی تغییر در برخی رخداد های اصلی  از داستان زیبای آن شده است.

جین ایر

چرا جین ایر در دسته بندی کتاب های جذاب جای گرفته است

به طور کل این کتاب در مقایسه با آثاری که شخصیت اصلی آن در صورت زن بودن، منتظر یک نجات دهنده می ماند، شاهکار محسوب می شود. زیرا زندگی دختری را به تصویر می کشد یک زندگی معمولی را سپری کرده و تکیه بر پشتکار خود و همچنین قدرت وسیعی که در تجزیه و تحلیل رخدادهای پیرامونش دارد، کسب جایگاه کرده است. این خود به تنهایی در روزگاری که نوجوانان بیشتر پیرو سبک زندگی خیال انگیز اغلب پرنسس های دیزنی یا کتاب های مشابه دیگر هستند مزیت محسوب می شود.

5

الگوهای جذاب اما نه چندان واقعی که  در پس درد و رنج خود منتظر شاهزاده ی سوار بر اسب سپید نشسته اند تا دستشان را گرفته و از چاه تاریک مشکلاتشان نجات داده و به یکباره وارد قصر مرمری که هیچ چیز جز خوشبختی در آن جریان ندارد ببرد.  اما جین ایر خلاف چنین روندی پیش می رود. چرا که آنها را به جای تکیه بر قدرت دیگران، به کشف شخصیت خود و میل به خودسازی ترغیب خواهد کرد تا پس از این، هر آنچه در پی اش هستند را ابتدا از خود طلب کنند.

جین ایر

جین ایر کتابی که شما را با کشف رازها و واقعیت های عشق همسفر می سازد

جین ایر در سال ۱۸۴۷ به قلم درخشان شارلوت برونته نویسنده ی بزرگ بریتانیایی خلق شد که روایت دختری فقیر و تنها است. وی تحت آموزش های سختگیرانه در یک مدرسه شبانه روزی بزرگ می شود. کودکی سخت و پر ماجرایی که می تواند تا حدودی نیز ما را یاد نیمه ی اول داستان خاطره انگیز جودی ابوت بیاندازد. جین داستان ما اما در گذر زمان، وقتی کم کم در حال پا گذاشتن به سنین جوانی است، در خانه ی مردی متمول معلم سرخانه می شود. او که عاشق مرد صاحب خانه است به مرور زمان در می یابد که وی پیش از این همسری داشته که اکنون دیوانه شده و در طبقه ی بالای عمارت زندگی می کند. لذا کشف این موضوع توسط جین، آغاز ماجراهای اوست. آغازی که پایانی شوکه کننده دارد. اگر به تجربه هیجان در گرو روندی عاشقانه علاقه دارید جای این کتاب در دستان شما خالی است.

جین ایر

اقتباس سینمایی از کتاب جین ایر

تاکنون حداقل  حدود 18 نسخه‌ سینمایی از رمان «جین ایر» که قدیمی ترین آن به دوره سینمای صامت و سال 1910 باز می گردد ساخته شده و حداقل 9 سریال تلویزیونی بر مبنای آن تولید شده است.

اگر به مطالعه ی آثار فاخر جهان علاقه دارید می توانید به بررسی های دیگر ما نظیر غرور و تعصب و گتسبی بزرگ نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی