|

از برجسته ترین اثر داستایوفسکی چه می دانید

مرگ مرموز پدری عیاش که ساکت ترین پسرش قهرمان است

shayanews

امان از شخصیت فئودور! مردی که به گونه ای رذل معرفی شده و دائما در حال نادیده گرفتن پسران خود است. سرپرستی که گویا فقط عنوان پدری را یدک می …

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگر بخواهیم یک به یک آثار داستایوفسکی را کنار هم ردیف کنیم و از نیک و بدشان بنویسیم عموم آنان را در سطحی ورای چنین عناوینی می یابیم. 

اثری که اکنون پیش رویمان است تا به بررسی اش بپردازیم نیز تحت عنوان برادران کارامازوف کتابی است که در واپسین سالهای عمر نویسنده و زمانی که در اوج پختگی بوده به رشته ی تحریر در آمده است.

2

زمان نوشتن برادران کارامازوف زمان عجیبی بود

ارزش این رمان بیش از هرچیز در این است که سه سال از آخرین سالهای زندگی فئودور داستایوفسکی را به خود مشغول کرده است. برادران کارامازوف در نهایت سال 1880 به پایان رسید. حال آنکه اگر عمر نویسنده به دنیا بود، قصد داشت تا آن را ادامه دهد و این افسوسی است که تا همیشه در دل مخاطبین آثار داستایوفسکی، خصوصا طرفداران برادران کارامازوف، باقی خواهد ماند. کما اینکه هیچ بی راه هم نیست که بسیاری از منتقدین آثار ادبی، این کتاب را بهترین اثر برجای مانده از داستایوفسکی بدانند.

6

برادران کارامازوف در مورد چیست

کتاب با مرگ دلخراش و مرموز زمیندار شهیری به نام فئودور پاولوویچ کارامازوف آغاز می شود. این کاراکتر، اگرچه که در ابتدای نگارش کتاب زندگی اش را از دست می دهد، اما شخصیتی مهم تلقی می شود چراکه سرتاسر کتاب پیرامون  او و پسرانش نگارش یافته است. 

4

قهرمان سازی که بزرگ نیست

فئودور پاولوویچ، دو بار تجدید فراش کرده و صاحب سه پسر است که بزرگترین آنها دیمیتری فیودوروویچ از زن اولش و آن دوی دیگر، ایوان و آلیوشا از زن دوم او زاده شده اند. حال آنکه فصل اول کتاب نیز صرف این خانواده می شود و به شرح سرگذشت این دو ازدواج و ثمره هایشان می پردازد. گفتنی است که راوی در مقدمه این کتاب، پسر سوم را قهرمان خطاب کرده و اتفاقا نکته ی جالب ماجرا همین است . چرا که وقتی اندکی در این کتاب پیش می رویم، در می یابیم که این پسر یعنی آلیوشا به گونه ای معرفی شده که هیچگونه شباهتی به انسانهای بزرگ ندارد. این موضوع شاید اولین کشش کتاب برای مخاطبی باشد که حس کنجکاوی اش تحریک شده است. چرا باید چنین شخصیتی قهرمان خطاب شود؟ بله! بی شک، رمز و رازش در صفحات بعدی همین کتاب نهفته است.

3

پدری که عیاش و آزارگر است

اما امان از شخصیت فئودور! مردی که به گونه ای رذل معرفی شده و دائما در حال نادیده گرفتن پسران خود است. سرپرستی که گویا فقط عنوان پدری را یدک می کشد و از عواطف و وظایف آن، هیچ بویی نبرده است. کما اینکه احتمالا از نگاه این پدر عیاش، پرداختن به شهوت رانی و امیال نفسانی از پرورش پسرانش مهم تر است

1

فصل بندی کتاب برادران کارامازوف چگونه است؟

این رمان شگفت انگیز در چهار بخش و دوازده کتاب روایت شده که هر کتاب آن شامل چندین فصل می شود. لذا تمام این کتاب ها تحت عنوان های 

خانواده‌ی کوچک نازنین - جمع ناجور- شهوت‌ پرستان - خراش دل - موافق و مخالف - راهب روس - آلیوشا - میتیا - تحقیقات اولیه - پسر بچه‌ها - برادر ایوان فیودوروویچ و اشتباه در قضاوت ارائه شده اند.

کتاب برادران کارامازوف چه مضمونی را دنبال می کند؟

این رمان سرشار از حس طغیان و جدال نیک و بد است. میدانی که به تصویر کشیدی تا جنگ میان نیروهای خیر و شر را در مقابلمان ترسیم کند. آنجا که انسان در تنگنای بین شک و ایمکان قرار می گیرد و با مفاهیمی فاخر نظیر بخشش گناه رستگاری تحمل عذاب تاب آوری و … در هم آمیخته است

اگر به بررسی آثار جهان علاقه دارید به این قسمت نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی