|

بررسی اثر بی نظیر محاکمه به قلم فرانتس کافکا

در برابر این دادگاه ایستادگی ممکن نیست؛ محاکمه سختی که هیچوقت سر و تهش هم نیامد

محاکمه

محاکمه روایتگر زندگی مردی است که یک روز صبح از خواب بیدار شده و در می یابد بدون اینکه خطایی از او سر بزند در اتاقش بازداشت شده است

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- امروز آمده ایم به بررسی و معرفی کتاب محاکمه اثر کافکا بنشینیم. نویسنده ای که  در زندگی خود از لذت های بدیهی و ساده ای نظیرعشق، زندگی خانوادگی و استقلال فردی محروم ماند. او که وابستگی زیادی به پدر و مادرش داشت و تا سی سالگی با آنها زندگی کرد، اما این موضوع و بسیاری موارد دیگر نتوانست بعد درونی شخصیتش را پنهان کند. بعدی که علی اصغر حداد در خصوص آن چنین می نویسد: زندگی درونی کافکا در عمقی ظاهرا گسسته از گذران روزمرگی‌ ها جریان داشت. نیرویی نشأت‌ گرفته از درون او را وامی‌ داشت با تلاشی وصف‌ ناپذیر، با چشم‌ پوشی از کامروایی، با پذیرش درد و رنج جسمانی، ادبیات منحصر به فردی پدید بیاورد، ادبیاتی یگانه که سبک و سیاق آن تقلید ناپذیر است.

محاکمه

در مورد کافکا خالق کتاب محاکمه بیشتر بدانیم

نام کامل خالق اثر محاکمه، فرانتس کافکا است. او در سوم ژوئیه 1883 در پراگ و یک خانواده ی یهودی چشم به جهان گشود. در سال 1906 موفق شد که دکتری حقوقش را بگیرد و تا مدت 15 سال شغلی کارمندی در یک شرکت بیمه را پیشه کند. برای اکثر مخاطبین آثار کافکا، جالب است که وی هرگز تن به ازدواج نداده است. در حالی که او سه بار نامزد کرد که دو بار آن با یک نفر به نام فلیسه باوئر و یک بار آن با یولی ویتسک بود.

کتاب محاکمه نیمه تمام است اما کافیست!

نکته دیگری که می توانیم در خصوص اثر محاکمه بگوییم این است که نویسنده ی آن یعنی کافکا جزو آن دسته از مشاهیری است که تجربه ی جنگ جهانی اول از نزدیک را داشته است و این می تواند روی قوه ی درک، نوع نگاه، جهانبینی و پختگی وی اثر گذاشته باشد. همچنین نشانه های با تجربه بودن کافکا را می توانیم در سفرهای متنوعش به شهرهای مختلف بیابیم. جالب ترین نکته در خصوص کافکا، این است که سه تا از مهم ترین آثار او به صورت نیمه تمام ارائه شدند. حال آنکه این نظر خود نویسنده است. چرا که کمتر خواننده ای تا کنون به آن پی برده است. این سه اثر قصر، امریکا و محاکمه هستند که مورد آخری، موضوع معرفی کتاب امروز ماست. بی شک اینکه یک نویسنده بتواند به گونه ای بنویسد که اثر ناقصش نیز کامل قلمداد شود، ریشه در مهارت های نوشتاری و قدرت پرداخت وی دارد. 

محاکمه

اثر محاکمه چه مضمونی را روایت می کند؟!

محاکمه روایتگر زندگی مردی است که یک روز صبح از خواب بیدار شده و در می یابد بدون اینکه خطایی از او سر بزند در اتاقش بازداشت شده است. حتی روند بازجویی او نیز به طریقی پیش می رود که خودش نیز باور می کند که جرمی مرتکب شده و لازم می بیند برای اثبات بی گناهی اش تلاش کند. اندکی که در داستان پیش می رویم، در می یابیم که خودویرانگری که در درون شخصیت اصلی رخنه کرده، بیش از هر دادگاهی وی را محکوم می کند. حال آنکه گویی از جایی به بعد، بخشش دادگاه نیز به بخشش خود او بستگی دارد!

محاکمه

ارزش مطالعه ی کتاب محاکمه در چیست؟!

این اثر یعنی محاکمه، یکی از برجسته ترین نوشته های فرانتس کافکا محسوب می شود. کتابی که دنیای کافکا را به بهترین شکل به تصویر کشیده و بیش از تمام آثار او نشانه هایی از شاخصه های نوشتاری اش را در برگرفته است. اگر دیگر آثار این نویسنده را خوانده باشید، از برخی توصیفات در خصوص پرتگاه و نیروی درونی او که ادبیات می داندش آگاهی دارید. در این کتاب، هم آن پرتگاه مشاهده می شود و هم نیرویی که تحت عنوان ادبیات، در ذات اثر پنهان است و در ظاهرش روان. اثری که در سال 1925 توفیق چاپ یافت و تا به این لحظه در لیست آثار برجسته ی جهان ماندگار بوده است. 

محاکمه

محاکمه و لایه های پنهان شخصیت کافکا

تفسیرهای زیادی از کتاب محاکمه صورت گرفته است و بسیاری از آنها نیز در دسترس هستند. اما چیزی که درخصوص آثار کافکا وجود داشته و می توان به آن اشاره کرد، نحوه ی بیان و پیکره بندی معنایی آنهاست. این نویسنده غالب آثارش را به گونه ای پیش می برد که هرکس می تواند بر اساس درونیات و دریافت هایش، برداشتی خاص و منحصر به فرد داشته باشد. محاکمه نیز اینگونه است. اثری که به بهترین نحو می تواند شما را با جهان کافکا آشنا کند. جهانی که خاص، منحصر به فرد و از نگاه برخی تیره اما در عین حال عمیق و وزین است.

بهترین ترجمه محاکمه

ترجمه های زیادی از آثار کافکا خصوصا محاکمه روانه ی بازار نشر شده اند اما از جمله بهترین آنها می توان به ترجمه ی علی اصغر حداد اشاره کرد.

اگر به بررسی آثار جهان علاقه دارید به این قسمت نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی