|

سایپا هم ایرادهای استقلال را به فکری گوشزد کرد

استقلال با نفرات بازی با تراکتور به دیدار سایپا آمده بود اما در کمال تعجب نتیجه مقابل تراکتور اصلا شبیه به سایپا نبود.

لینک کوتاه کپی شد

تیم های استقلال و سایپا از ساعت 16:45 به مصاف هم رفتند و این دیدار با پیروزی شاگردان ابراهیم صادقی به پایان رسید.

به گزارش طرفداری، استقلال محمود فکری در این دیدار از همان نفرات بازی با تراکتور استفاده کرد. محمود فکری مانند بازی گذشته در این دیدار هر سه مهاجمش را یعنی شیخ دیاباته، مهدی قائدی و ارسلان مطهری را  فیکس کرد. همزمان بازی دادن این سه بازیکن در بازی مقابل تراکتور و نتیجه ای که به دست آمد، باعث شد انتقاداتی که در بازی دربی 94 به این تصمیم وارد شده بود فراموش شود تا آبی ها در این بازی، مقابل سایپا و در روزی که حریف مخالف تراکتور، اصراری به باز بازی کردن نداشت، باگ های این سیستم را ببینند و بار دیگر با مشکل رو به رو شوند.

در سیستم 1-3-2-4 امروز استقلال، که شمایل 3-3-4 را در نگاه اول تداعی می کرد، شیخ دیاباته مهاجم وسط بود و ارسلان مطهری و مهدی قائدی هم به عنوان وینگر های چپ و راست بازی می کردند. استقلالی ها در هنگام دفاع غالبا آرایش 3--3-4 یا 2-4-4 به خود می گرفتند. البته در این دیدار نسبت به بازی های قبلی شمایل جایگیری هافبک های استقلال دستخوش تغییراتی شد که برنامه ریزی شده بودن آن یا نبودنش جای سوال دارد چرا که میانه زمین استقلال اصلا از توازن خوبی برخوردار نبود و در این دیدار به وضوح دیدیم هافبک های استقلال هنوز هم نمی توانند مهاجم های این تیم را به خوبی تغذیه کنند.

در مقاطعی که آبی ها آرایش 3-3-4 به خود می گرفتند، مهدی مهدی پور به راس عقب خط میانی استقلال تبدیل می شد و این در حالی بود که این بازیکن نتوانست توقع ها از خودش را در امر بازیسازی و حتی واکنش های دفاعی برآورده کند.

مهدی پور در این دیدار مثل بازی با تراکتور هیچ پاس کلیدی ای را ثبت نکرد، تنها 3 عملکرد دفاعی را ثبت کرد و روی ضربات شروع مجدد هم نتوانست برای آبی های تهران خیلی موثر واقع شود چرا که یکی از برگ برنده های مهدی پور برای حضور در ترکیب استقلال توانایی اش در ارسال توپ ها روی ضربات کاشته است که در این دیدار استقلالی ها نتوانستند از این راه به گل برسند. اگر بخواهیم به عملکرد این بازیکن کلی تر نگاه کنیم متوجه می شویم، طبق آمار متریکا این بازیکن از لحاظ میانگین عملکرد دفاعی با ثبت عدد 2.9 عملکرد در هر بازی نهمین بازیکن استقلال است و نکته سیاه کارنامه مهدی پور هم این است که هافبک آبی ها در 619 دقیقه بازی برای استقلال هیچ شوتی به سمت دروازه حریفان نزده است و در بسیاری از دقایق بازی، تاثیر خاصی روی ریتم بازی استقلال ندارد، حالا که رضاوند و اسماعیلی به مرز آمادگی رسیده اند باید دید مهدی پور باز هم در ترکیب آبی ها فیکس خواهد بود یا خیر البته در نیمه دوم هم دیدیم با ورود فرشید اسماعیلی بازی آبی ها ریتم بهتری گرفت و شاید فیکس کردن رضاوند یا اسماعیلی انتخاب بهتری نسبت به حضور مهدی پور در زمین باشد.

ارسلان مطهری هم یکی دیگر از نکات تاریک بازی استقلال مقابل سایپا است. برای این که متوجه شویم در این بازی چه بر ارسلان مطهری گذشته کافی است به تعداد لمس توپ های این بازیکن توجه کنیم،طبق آمار متریکا ارسلان مطهری در طول 64 دقیقه بازی تنها 22 بار توپ را لمس کرد تا عملکرد هفته های اولش را تکرار کند، چند بازی ای بود که ارسلان با شرکت در پرسینگ و تحت فشار قرار دادن بازیکنان حریف تیمش را صاحب موقعیت می کرد اما پس از بازی قبلی هم اشاره کرده بودیم که این استرتژی و استفاده همزمان از این 3 بازیکن نمی تواند در هر بازی برای استقلال پیروزی را به ارمغان بیاورد.

محمد نادری هم در این دیدار نمایش درخشانی نداشت و شاید خیلی بیشتر از قبل خلا میلیچ در این دیدار به چشم آمد. محمد نادری 498 دقیقه و هروویه میلیچ هم در این فصل 453 دقیقه برای آبی ها بازی کرده اند. از لحاظ تعداد پاس کلیدی هروویه میلیچ با ثبت میانگین 1.8 پاس کلیدی در هر دیدار، از این حیث بهترین بازیکن استقلال است. از نظر میانگین عملکرد دفاعی هم میلیچ عملکرد بهتری نسبت به محمد نادری داشته است. (3.6 عملکرد دفاعی در هر بازی برای میلیچ و  3.2 برای محمد نادری) محمد نادری نتوانست در فاز هجومی خیلی به استقلالی ها کمک کند و این در حالی است که نقش فولبک ها در جهان فوتبال بسیار مهم است و دفاع های کناری نقش زیادی در ریتم هجومی تیم هایشان دارند.

ZONE 14 را دریابید!

این منطقه به مربع طلایی معروف است. هر تیم باید تا حد توان در این منطقه به حریفش فرصت ندهد و بتواند از منطقه 14 رقیبش هم استفاده کند.

یکی از ایرادات اساسی استقلال، موقعیت هایی است که این تیم به حریفان در این منطقه می دهد، بعد از بازی دربی هم اشاره کردیم که آبی ها پوشش فضای خالی پشت محوطه جریمه شان ضعف اساسی دارند. در این بازی هم دیدیم که مالکی به راحتی با یک سر توپ نارنجی ها را از همین منطقه به گل رساند.

در این صحنه مشاهده می کنیم که  حتی یارگیری ها هم به خوبی انجام نشده است و آبی ها اصلا ساختار دفاعی مطمئنی را به خود نگرفته اند. از بازی اول استقلال در لیگ تا بازی 12 ام آن ها، استقلال در منطقه 14 به حریفانش موقعیت های زیادی داده است.

در تصویر بالا هم می توانید به فضای زیادی که پشت محوطه استقلال به وجود آمده است توجه کنید. ترکیب خط دفاعی استقلال هم در این اشکال تاثیر زیادی را دارد و باید ناتوانی استقلال در پوشش این منطقه را به ایراد های دیگر این تیم اضافه کنیم.

محمود فکری قبل از هر چیزی باید این ایراد را رفع کند چرا که یک تیمی که برای قهرمانی می جنگد باید حداقل استاندارد ها را داشته باشد. آبی ها علاوه بر این که در این منطقه موقعیت زیادی به حریفانش می دهد نمی تواند به خوبی از منطقه 14 حریفش استفاده کند.

پس از بازی با تراکتور گفتیم که ترکیب استقلال برنده نیست چرا که پرس از بالای آبی ها نمی تواند در هر بازی پیروزی این تیم را تضمین کند و شاید حالا وقتش است به این نکته اشاره کنیم که آبی ها پلان دومی برای گل زنی ندارند و پلان اولشان هم در هر بازی نمی تواند باعث پیروزی شان شود. استقلال تراکتور را با پرس از بالا برد نه با ترکیب و چیدمان اولیه اش اما انگار خود فکری هم فریب خورد و دوباره از همان ترکیب بهره برد.

حالا وقتش رسیده از آنالیزور استقلال بپرسیم آیا این تیم باید مقابل تراکتور و سایپا به یک شکل و با یک ترکیب بازی کند؟ چه شباهتی بین نوع بازی نیروهای تدافعی سایپا با مهره های عقب زمین تراکتور وجود دارد که در این دو بازی استقلال را با یک چیدمان و تاکتیک مشابه در زمین می بینیم؟ آیا وقتش نرسیده بعد از 12 بازی، ضعف های تغذیه مهاجمان استقلال از سوی خط هافبک و همچنین ضعف های مشهود دفاعی تیم (منظور صرفا خط دفاع نیست، منظور تفکر دفاعی تیم است که باید مقابل توان تهاجمی حریف بازدارنده باشد و اجازه ندهد اختیار منطقه 14 به دست حریف بیفتد) برطرف شود؟ اصلا استقلال آنالیزور دارد؟ ساکن بودن مهدی پور به جای خود، استقلال چرا تا این حد ساده منطقه 14 را به هر حریف ریز و درشتی می بازد؟ این ها پرسش هایی است که محمود فکری باید جوابش را از همکارانش بخواهد. درباره استقلال و فوتبال نتیجه گرایی که محمود فکری می تواند ارائه بدهد و ایرادهایی که این نوع فوتبالش دارد در روزهای آتی بیشتر می نویسیم.

منبع:طرفداری

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها