|

اظهارات کارشناس فوتبال در خصوص عملکرد سرخابی ها

جلال چراغپور در خصوص عملکرد سرخابی‌ها در نیم فصل اول لیگ بیستم اظهار داشت: در یک سال گذشته دو مقوله تقریبا مشابه در سرخابی‌ها اتفاق افتاده …

لینک کوتاه کپی شد

کارشناس فوتبال ایران در خصوص عملکرد سرخابی ها در نیم فصل اول لیگ بیستم گفت.

جلال چراغپور در خصوص عملکرد سرخابی‌ها در نیم فصل اول لیگ بیستم اظهار داشت: در یک سال گذشته دو مقوله تقریبا مشابه در سرخابی‌ها اتفاق افتاده است و باید یک تغییر نگرش درون هر دو تیم استقلال و پرسپولیس اتفاق می‌افتاد و پروسه تبدیل تفکر دو مربی خارجی به تفکر دو مربی داخلی بدون نقص انجام می‌شد. در پرسپولیس زمانی که یحیی گل محمدی هدایت سرخپوشان را بر عهده گرفت شرایط تیم از نظر نگرش و آرایش فوتبالی و.. از پرسپولیس زمان برانکو فاصله گرفته بود و با آمدن کالدرون هم بنای فنی تیم نسبتا تغییر کرده بود.

وی افزود: وقتی گل‌محمدی آمد خیلی تغییرات عمده‌ای در پرسپولیس ایجاد نکرد، یک معماری جدید را ابداع کرد و یک تیم یکدست درست کرد که چند بازی آسیایی انجام دادند و مورد قبول هم واقع شد. او این مسیر را با تفکرات خود ادامه داد امروز هیچ تفکری از پرسپولیسی که با مربیان خارجی بازی می‌کردند نمی‌بینیم؛ هر چه هست فوتبالی است که به عنوان فوتبال ایرانی و مختص خود ما است.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه گفت: استقلال هم چنین وضعیتی داشت، استراماچونی رفت و فرهاد مجیدی آمد. مجیدی اعتقادی به کار‌های استراماچونی نداشت و می‌خواست به سرعت تفکرات خودش را جایگزین کند و از این‌جا نظم استقلال به سرعت به هم خورد. بعد از مجیدی در چند دیدار مجید نامجو مطلق و غفوری و.. بالا سر تیم بودند، هر کدام از این افراد تفکرات خودشان را داشتند و این داستان شبیه به پختن غذایی که در هر ساعت یک آشپز بالا سر آن باشد، شد. غذایی که معلوم نیست با سلیقه چه کسی پخته می‌شود و در پایان چه چیزی از آب درمی آید!

چراغپور ادامه داد: وقتی فکری آمد با یک مقوله بسیار پیچیده روبرو شد. در سیستم و مکانیزم تیمی، استایل بازی، پلن بازی و.. فاصله افتاد. اینکه هواداران می‌گویند استقلال نقشه تیمی و طراحی در بازی‌ها ندارد، درست است در استقلال پلن‌ها چندین بار تغییر کرده است. وقتی تماشاچیان می‌گویند تیم زیبا بازی نمی‌کند درست می‌گویند به دلیل اینکه سیستم هر گوشه‌اش که تغییر کند، تیم با مشکل روانی روبرو می‌شود. در طول فصل بار‌ها شاهد تغییرات به هر دلیلی، بوده‌ایم. تیم پلن ندارد وقتی هم که سیستم مدام دستکاری می‌شود و تیم با مشکل روانی رو در رو می‌شود به ایده مربی می‌رسیم.

وی افزود: وقتی در عرض چند ماه ۵ گونه اندیشه و دستور فوتبال بازی کردن به تیم تزریق شود انتظار دارید یک تیم منسجم و منظم داشته باشید؟ اکنون بازهم مجیدی آمده اما برای ایجاد نظم یک سری تصمیمات باید گرفته شود. وقتی یک باغبان می‌خواهد به باغش نظم بدهد قیچی باغبانی به دست می‌گیرد. گاهی باید برخی شاخه‌ها را که حتی ممکن است میوه‌هایی روی آن‌ها باشد را بچیند، او می‌داند که در دراز مدت باید بسیاری از شاخه‌ها قطع و هرس شوند. فوتبال هم همین است وقتی مربی عوض می‌شود کت و شلوار که تغییر نمی‌کند در واقع تفکرات و نظرات تغییر می‌کند مربی باید قیچی باغبانی دست بگیرد و هرس کند!

چراغپور در واکنش به غیبت ۱۰ روزه قایدی در تمرینات استقلال عنوان کرد: ما فوتبال را با فرهنگ و آمیزه‌های خودمان ترکیب کرده‌ایم، هوادارنمان هم همینطور هستند و نمی‌دانند که هر چه بیشتر فشار بیاورند آشفتگی تیمی را بیشتر می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که هر چه قدر تعیین کنندگی را به دوش بازیکنان معروف بگذارند آن‌ها بزرگتر می‌شوند و تنه تیمی‌شان قوی‌تر می‌شود، صاحب نظر می‌شوند و مثلا بازیکن فردا می‌گوید من با فلان کَس نمی‌توانم بازی کنم! پس فردا می‌گوید چرا با تک مهاجم بازی می‌کنید باید با دو مهاجم بازی کنیم و..!

وی ادامه داد: وقتی تمام این‌ها جمع می‌شود آشفتگی تیمی را به وجود می‌آورد. بازیکن حتما یک ضمانتی پیش خود دیده است که ۱۰ روز در تمرینات حاضر نمی‌شود. حتما یک قدرتی در وجود خود حس کرده که طلب افزایش قرارداد می‌کند. حتما با پیشنهاداتی مواجه شده است و برای رفتن برنامه دارد! مسئولین نمی‌توانند با این موضوعات برخورد کنند، چون قدرت داخل میدان از قدرت روی نیمکت بیشتر شده است، در بارسلون هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم تا وقتی مسی هست قدرت داخل زمین از بیرون زمین بیشتر است. در استقلال هم فضا به همین شکل است، اما در پرسپولیس کمتر شاهد چنین مسائلی هستیم و این موضوع ممکن است به پیشکسوتان آن‌ها یا هیئت مدیره و ... مربوط باشد. استقلال فاقد قدرت بیرونی است. هیئت مدیره و پیشکسوتان قوی در این زمینه ندارد در نتیجه قدرت داخل زمین از خارج آن بیشتر شده است.

چراغپور در واکنش به برد‌های اقتصادی یک بر صفر پرسپولیس که نمی‌تواند حاشیه امنی برای حفظ برتری تیم باشد، بیان کرد:

اگر ۱۰ عدد ظرف داشته باشیم که این‌ها با هم مرتبط باشند، اگر در یکی از آن‌ها مایعی بریزیم آن مایع آنقدر پایین می‌رود تا در همه‌ی ظرف‌ها یک اندازه باشد، به این قانون ظروف مرتبط می‌گویند. در فوتبال ما به دلیل اینکه مکانیزم آموزشی، جزوه‌ها، مدرسین، دوره‌ها و.. یک جور و ثابت است. دانش مربیان حکم ظروف مرتبط را پیدا کرده است، همه با تفاوت ناچیز در لیگ برتر یک جور فکر می‌کنند. دانشی که در پرسپولیس تولید موتور فوتبال می‌کند، همان دانشی است که در کلاس‌هایی کسب شده که سایر مربیان لیگ همان‌ها را بلدند، اما در اروپا اینگونه نیست.

چراغپور ادامه داد: در لیگ انگلیس مربیان سرشناسی حضور دارند که هر کدام تفکرات ویژه‌ای دارند و مسلم است که تیم هایشان متفاوت بازی می‌کنند و بازی‌ها جذاب‌تر است و با نتایج پر گل به پایان می‌یابد. در لیگ ایران هنگام دیدن بازی‌ها اگر شبکه تلویزیون را تغییر دهید و در این فاصله دو تیم پیراهن‌هایشان را با هم عوض کنند تا دقایقی متوجه این تغییر نخواهیم شد تا این حد تیم‌ها مثل هم بازی می‌کنند! همه یک ضرب می‌زنند، پاس‌ها غلط است، استپ‌ها از آن‌ها جدا می‌شود، پاس‌ها شانسی است، موقعیت‌ها بر اثر اشتباهات غیر فوتبالی است، اعتراضات یک جور است.

وی در پایان گفت: نتیجه ۰_۱ فقط به دلیل تفاوت مهره است، تفاوت فوتبالی وجود ندارد. در فوتبال ما هیچ حرکتی دو بار انجام نمی‌شود پس نتیجه می‌گیریم هیچ حرکت تمرین شده‌ای انجام نمی‌شود! هر آنچه پیش می‌آید خلق الساعه است، برای همین است که بسیاری از بازیکنان می‌توانند وسط فصل بگویند ما نمی‌آییم و ما هم نباشیم هیچ گلی فنی و کار شده زده نمی‌شود و بازیکنان تعیین کننده شده‌اند.

منبع:میزان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی