|

عجیب، ولی واقعی؛ توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس!

خبر توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و همچنین نیمی از ساختمان باشگاه پرسپولیس، شوک سنگینی به هواداران فوتبال وارد کرد

لینک کوتاه کپی شد

خبر توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و همچنین نیمی از ساختمان باشگاه پرسپولیس، شوک سنگینی به هواداران فوتبال وارد کرد. این اقدام صبح روز یکشنبه از سوی شستا و در عوض طلب دو میلیون یورویی این نهاد از فدراسیون فوتبال انجام شد تا به این شکل، ضمانت قانونی برای تسویه حساب را در دست داشته باشند.

فدراسیون فوتبال ایران دو سال پیش و برای پرداخت طلب مارک ویلموتس، دو میلیون یورو از شستا قرض گرفت که به نقل از مسعود سلطانی فر، «باید از محل اعتبارات فدراسیون و با ضمانت وزارت ورزش» پرداخت می‌شد.

سلطانی‌فر همچنین ادعا کرده بود که «نیمی از بدهی به شستا از طریق اعتبارات فدراسیون فوتبال و بودجه وزارت ورزش» پرداخت شده است. وزیر ورزش درباره علت استقراض از شستا نیز گفته بود که «دلیل چنین اقدامی از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حفظ آبروی نظام بود» و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد «در کمتر از پنج دقیقه رسانه‌های دنیا می‌نوشتند که توانایی پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی» خود را ندارند.

او همچنین در گفتگوی سال ۱۳۹۹ خود با ایسنا گفته بود که اگر فدراسیون فوتبال نتواند بدهی خود را پرداخت کند «بر اساس نظر ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی اقدام خواهیم کرد و مابقی مطالب به صورت ریالی تسویه می‌شود».

اما شرکت سازمان تامین اجتماعی، پرداخت ریالی را نپذیرفت و باتوجه به افزایش نرخ ارز، درخواست دو میلیون یورو کرد؛ موضوعی که در نهایت به توقیف دو ساختمان مهم فوتبال ایران در خیابان سئول منجر شد.

نکته جالب این‌که چندی پیش مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال، ارزش‌گذاری ساختمان فدراسیون فوتبال را «۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» عنوان کرد. ساختمان ۵ طبقه باشگاه پرسپولیس نیز ارزش قابل توجهی دارد و این در حالی است که حتی با نرخ یوروی یکشنبه (۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان) بدهی شستا حدود ۵۷ میلیارد تومان است و مشخص نیست که به شکلی حکم توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس صادر شده است.

برای بسیاری از اهالی فوتبال پرسش این است که ساختمان پرسپولیس چه ارتباطی به فدراسیون فوتبال دارد. این ساختمان که در خیابان مجاور فدراسیون قرار دارد، در اوایل دهه ۱۳۸۰ به پرسپولیس اهدا شد و در واقع تحت مالکیت فدراسیون فوتبال ایران است. با این حال در روند خصوصی سازی، اینطور تصور می‌شد که این ساختمان به اموال پرسپولیس اضافه شده، اما حالا با صدور حکم توقیف، عکس آن تایید می‌شود و همچنین بر ابهام‌ها درباره واگذاری پرسپولیس به بورس نیز اضافه خواهد شد.

مبهم‌ترین بخش ماجرا، اما مصاحبه‌ای است تصویری از رضوانی‌فر مدیرعامل شستا که با صداوسیما در اواسط بهمن انجام شده، ولی کانال‌های هواداری آن را به عنوان مصاحبه‌ای تازه منتشر کرده‌اند. او در این گفتگو عنوان کرده که طلب دو میلیون یورویی به نرخ ارز روز تسویه شده است.

او در بهمن ماه به پرداخت این رقم از سوی وزارت ورزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «شستا پرداختی براساس مصوباتی قانونی از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت ورزش و جوانان داشت. با تعامل و اقدامات حقوقی مطالبات ما از فدراسیون فوتبال وصول شد و یا با تامین اموال متناسب با طلبمان، شناسایی اموال صورت گرفته و تشریفات قانونی آن طی شده است.».

اما حالا مشخص نیست که وصول مطالبات به کجا رسیده که شستا سه دانگ از سند ساختمان پرسپولیس و کل ساختمان فدراسیون فوتبال را توقیف کرده است. البته سخنگوی فدراسیون فوتبال دیروز ضمن تایید این موضوع، گفت: «امیدواریم بتوانیم این دو ساختمان (فدراسیون و پرسپولیس) را با قرار وثیقه‌ای آزاد کنیم و در ادامه منبعی تهیه شود و این پول را در اختیار شستا بگذاریم. باید این بدهی پرداخت شود تا بتوانیم دو ساختمان را آزاد کنیم.»

منبع:ورزش سه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها