|

زنان ایرانی دوباره به ورزشگاه می‌روند؟

مسئله مهم برای دیدار با کره جنوبی، حضور همزمان زنان و مردان در ورزشگاه است آخرین بار در دیدار با کامبوج این اتفاق افتاد.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال ایران بعد از دو پیروزی مهم و باارزش در شروع مرحله نهایی انتخابی جام جهانی برابر تیم‌های سوریه و عراق، برای دو بازی دشوار در ماه آینده برنامه ریزی می‌کند تا حداکثر امتیازات را از دیدارهای هفته سوم و چهارم برابر رقبای قدرتمند این گروه کسب کند و احتمالا در دور رفت حداکثر امتیازات را به دست آورد.

 به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایسنا، در کنار اقدامات و برنامه‌های کادر فنی به منظور آماده‌سازی هر چه بهتر این تیم، فدراسیون فوتبال هم دغدغه‌ خود را برای میزبانی از کره‌ جنوبی در هفته چهارم این مسابقات دارد که اخیرا رئیس فدراسیون فوتبال دیدارهایی را برای تحقق این هدف انجام داده است.

مهم‌ترین و سخت‌ترین بازی تیم ملی در این مرحله از مسابقات ۲۰ مهرماه سال جاری در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که ایران و کره‌جنوبی، قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا برای سومین دوره متوالی برای صعود به جام جهانی با هم به رقابت می‌پردازند.

در دیدار اخیر عزیزی خادم و اینفانتینو نیز به این دو مسئله پرداخته شده است. رییس فیفا درباره دو مسئله مهم برای این بازی گفته است: پیگیری فدراسیون فوتبال در بحث میزبانی و اصرار بر آن ستودنی است و امیدوارم دو مسئله مهم VAR و حضور بانوان در ورزشگاه‌ ها حل شود و بازی ایران - کره به میزبانی تهران با حضور زنان و VAR برگزار شود.

حضور هواداران زن و مرد

اولین بازی تیم ملی در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد و به علت محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا در ایران، فدراسیون فوتبال نتوانست با هماهنگی ارگان‌ها و دستگاه‌های داخلی زمینه حضور تماشاگران را بعد از حدود ۲۰ ماه فراهم کند.

با این حال از مدتی قبل عزیزی خادم و همچنین دکتر نوروزی، مشاور پزشکی فدراسیون فوتبال قول‌های مساعدی برای انجام اقدامات لازم برای حضور حداقلی هوادارانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، دادند. در نتیجه، اقدامات و رایزنی‌ها برای حضور حداقل هوادار ممکن برای دیدار خانگی و دشوار با کره‌جنوبی آغاز شده تا با حمایت‌های تماشاگران تیم ملی این دیدار را با موفقیت پشت سر بگذارد.

مسئله مهم در این دیدار خانگی، حضور همزمان زنان و مردان در ورزشگاه است که در آخرین دیدار رسمی تیم ملی در تهران یعنی در بازی با کامبوج، حدود ۳ تا ۴ هزار تماشاگر زن هم در ورزشگاه حاضر شدند و به حمایت از تیم ملی پرداختند.

در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و تا یک ماه آینده بخش زیادی از جامعه این واکسن را دریافت خواهند کرد و  این عدد به بیش از ۵۰ درصد جمعیت افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن می‌رسد. به همین دلیل این امکان وجود دارد که مقامات محلی در صورت بهبود شرایط حاکم بر کشور، با حضور همزمان مردان و زنان در ورزشگاه موافقت کنند و دغدغه‌های فیفا فراهم و همینطور تیم ملی از این نعمت بزرگ بهره مند شود.

سیستم کمک داور ویدیویی (VAR)

فدراسیون فوتبال چندی قبل اعلام کرده بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا به علت محدودیت های موجود از جمله شرایط تحریمی و مشکلات مربوط به گمرک ایران، قادر به ارسال سیستم VAR برای اجرا در ورزشگاه آزادی در دیدار با سوریه نشده بود اما این روزها عزیزی خادم مطمئن تر از گذشته درباره فراهم کردن این سیستم برای دیدار با کره جنوبی سخن می‌گوید.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در دیدار با اینفانتینو بحث این موضوع را پیش کشیده و ظاهرا قول‌هایی را هم از اینفانتینو گرفته است. عزیزی خادم در این باره گفت: «درباره VAR هم ما بحث این تجهیزات را برای چهار بازی خانگی تیم ملی داریم که آخرین مکاتبات‌مان را با فیفا انجام دادیم. تا یکی دو هفته آینده باید وضعیت تجهیزات پرتابل (قابل حمل) VAR مشخص شود. در همین خصوص با اینفانتینو صحبت کردم برندی که مورد تایید است به ما معرفی کنند تا برای بحث VAR به طور ثابت و موقت بتوانیم اقدام کنیم که ایشان قول مساعد را در این زمینه دادند. در وضعیت موجود هزینه ای بین ۲ تا دو نیم میلیون دلار برای تجهیز ورزشگاه ها باید درنظر گرفت. اگر هم بخواهیم از سیستم اجاره‌ای استفاده کنیم، برای هر بازی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار می گیرند.»

در حال حاضر فدراسیون فوتبال روی سیستم اجاره‌ای تمرکز کرده تا در دیدار با کره‌جنوبی مشکل نبود VAR را مرتفع سازد و برنامه بلند مدت برای اجرای این سیستم در تمام ورزشگاه‌های ایران را در آرامش و بدون هیچ خللی پیش ببرد. همانطور که گفته شد در دیدار با سوریه محدودیت‌هایی برای ورود این سیستم وجود داشت اما باید دید بعد از جلسه با اینفانتینو و همینطور داشتن زمان کافی، آیا سیستم VAR برای نخستین بار وارد ایران می‌شود یا خیر.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها