|

کری‌های سنگین تیلور، سکوت مرموز یزدانی

حسن یزدانی-دیوید تیلور

به نظر می‌رسد که صعود دیوید تیلور، به فینال و رویارویی با حسن یزدانی مهم‌ترین وجذاب‌ترین فینال مسابقات جهانی نروژ را رقم زده باشد.

لینک کوتاه کپی شد

دیوید تیلور تنها دو ماه پس از پیروزی که منجر به کسب مدال طلای المپیک شد بار دیگر باید با حسن یزدانی، رقیب سرسختش، دیدار کند و یکی از بزرگترین رقابت‌های دنیای کشتی این بار برای کسب عنوان قهرمانی جهان برگزار خواهد شد. تیلور یکی از سه کشتی‌گیر آمریکایی است که در چهار وزن کشتی آزاد در روز ابتدایی مسابقات جهانی در اسلو به فینال راه پیدا کرده است. او با پیروزی قاطعانه برابر ابوبکر اکبروف از جمهوری آذربایجان در نیمه نهایی به این بازی راه پیدا کرد.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از ورزش سه، کایل دیک، کشتی‌گیر آمریکایی دارنده مدال برنز المپیک توکیو، این شانس را دارد که مدال طلای وزن 74 کیلوگرم را به دو مدال طلایی که در وزن 74 کیلوگرم دارد اضافه کند. دیتون فیکس آمریکایی نیز موفق شد به فینال وزن 61 کیلوگرم برسد. امیر زارع، ستاره نوظهور ایران، در وزن 125 کیلوگرم موفق شد طاها آکگول، قهرمان دو دوره مسابقات جهانی، را از سر راه بردارد و فردا در دیدار نهایی برای کسب مدال طلا به مصاف گنو پتریاشویلی برود که پیش از این سه قهرمانی جهان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

یزدانی که در پی ثبت سومین عنوان قهرمانی جهان در کارنامه خود است موفق شد با غلبه بر آرتور نایفونوف روس با نتیجه 2-8 در مرحله نیمه نهایی به فینال برسد. این در حالی است دیدار بین این دو کشتی‌گیر تکرار بازی نیمه نهایی مسابقات المپیک توکیو به حساب می‌آمد که با پیروزی 1-7 یزدانی به پایان رسیده بود. پیروزی تیلور برابر یزدانی در توکیو سومین پیروزی این کشتی‌گیر در سومین دیدار این دو نفر بود اما او می‌داند که نباید چنین دشمن خطرناکی را دست‌کم بگیرد، با توجه به این که در بازی قبلی در لحظات پایانی توانست نتیجه کشتی را 3-4 به سود خود تغییر دهد.

01650107

تیلور در این باره گفت:« تضمینی برای پیروزی وجود ندارد. بازی ما در المپیک بسیار نزدیک بود. بنابراین باید ببینیم که چه کسی پیروز این دیدار خواهد بود. به هرحال بازی بسیار سختی است. من آماده و منتظر این بازی هستم.»

یزدانی، قهرمان المپیک 2016 ریو در وزن 74 کیلوگرم، نظرات مشابهی دارد اما فکر می‌کند آماده است تا این بار نتیجه دیگری را رقم بزند. یزدانی گفت:« این دیدار کشتی بسیار زیبایی خواهد بود. با توجه به این که سه بار با او کشتی گرفتم به خوبی او را می‌شناسم. من بهتر شده‌ام و می‌توانم بازی خوبی را انجام دهم  و انتقام شکست توکیو را بگیرم.»

تیلور که مسابقات را با ضربه فنی حریف شروع کرد در نیمه نهایی ابتدا در اتفاقی نادر برابر اکبروف، نایب قهرمان جام جهانی زیر 23 سال 2019، عقب افتاد. اما با نهایت قدرت برگشت و خیلی زود با استفاده از سبک کشتی آمریکایی حریف را به پل برده و در فاصله 2:34 دقیقه بازی را به پایان رساند.

تیلور گفت:« من سابقه کشتی محلی را دارم، کشتی‌گیر خطرناکی در رشته آزاد هستم و می‌توانم از زوایای بسیاری امتیاز بگیرم. همه چیز به سازگاری با شرایط و یافتن راهی وجود دارد که بتوان از آن جواب گرفت. شما به جام جهانی رسیده‌اید، جایی که افراد واقعا می‌خواهند در آن پیروز باشند و کمی بیشتر دوام بیاورند. این باعث می‌شود که راه برای من باز باشد.»

حملات سریع تیلور همیشه نقطه قوت او بوده و به این کشتی‌گیر کمک کرده که اولین و تنها عنوان قهرمانی‌اش در جهان در سال 2018 را به دست آورد. بدون شک هیچ اثری از مصدومیت زانو که باعث شد او از مسابقات قهرمانی جهان در سال 2019 دور بماند دیده نمی‌شود.

تیلور در این باره اظهار داشت:« مردم از وقتی من 10 ساله بودم سعی می‌کردند سرعتم را کم کنند. تغییری در این موضوع ایجاد نشده است. فقط به سطح دیگری رفتیم. ما می‌دانیم که آنها نمی‌توانند با سرعت من کشتی بگیرند. همه چیز به تطبیق‌پذیری و داشتن برنامه خوب برای بازی مربوط است. او اولین زیر یک خم را گرفته و من را خاک می‌کند، اما حالا چه؟ هنوز پنج دقیقه باقی مانده است. او می‌داند که من در این پنج دقیقه حمله خواهم کرد. او بازیکن خوب و آماده‌ای بود. او بازیکن بامهارتی به نظر می‌رسد.»

تیلور در پاسخ به سوالی درباره عملکرد قدرتمندانه آمریکا در روز اول مسابقات که شامل همه مدال‌آوران المپیک به جز یک نفر آنها بود گفت که درک نمی‌کند چرا بعضی از کشورها در این مسابقه شرکت نکرده یا تیم‌های ضعیف‌تری را اعزام می‌کنند. او گفت:« ما تیم خوبی داریم. بسیاری از کشورها تصمیم می‌گیرند در این بازی‌ها حاضر نشوند اما من فکر می‌کنم این اشتباه بزرگی است. شما فرصت حضور در رقابت جهانی سالمی را دارید و باید در آن شرکت کنید. ما حاضر شدیم. امروز بسیار خوب عمل کردیم و باید به همین روند  ادامه دهیم. امیدوارم این عملکرد درخشان در چند روز آینده هم ادامه داشته باشد.»

ستاره دیگر

آمریکا در روز اول مسابقات دیک بود که موفق شد با پیروزی 1-9 برابر عظمت نوریکا به فینال وزن 74 کیلوگرم راه پیدا کرده و به مصاف تاجموراز سالکازانوف برود. دیک در این باره اظهار داشت:« من از این که بار دیگر به بالاترین سطح رقابت‌ها برگشتم بسیار خوشحال هستم.»

نوریکا در هفتمین جام جهانی‌اش حاضر شده و شانس کسب مدال را دارد. او پیش از این در سال‌های 2014، 2015 و 2016 نیز فرصت کسب مدال برنز را داشته اما هر سه بار شکست خورده است. سالکازانوف روسی الاصل که برای تیم ملی اسلوواکی کشتی می‌گیرد موفق شد با پیروزی برابر کنتچادزه گرجستانی در سال 2018 چهارمین مدال جهانی تاریخ کشتی این کشور را به دست آورد و حالا قصد دارد اولین مدال طلای تاریخ کشتی اسلوواکی را به نام خود ثبت کند.

01650108

سالکازانوف در این باره گفت:« کسب مدال طلای مسابقات جهانی برای کشورم افتخار بزرگی برای من خواهد بود، اگر موفق به انجام این کار شوم بسیار به این موضوع افتخار می‌کنم.» سالکازانوف، قهرمان امسال مسابقات اروپایی و دارنده مدال برنز مسابقات جهانی سال 2019 در وزن 79 کیلوگرم، به دشواری موفق شد با کسب دو امتیاز در ثانیه‌های پایانی بازی و تساوی 2-2 برابر تیموربیژوئف به فینال برسد.

***

فینال وزن 61 کیلوگرم بین دیتون فیکس و عباس گادژی ماگمدوف روس، قهرمان اروپا، برگزار خواهد شد و هر دو کشتی‌گیر صعودی قاطعانه به دیدار فینال داشتند.

فیکس، قهرمان مسابقات جهانی جوانان سال 2017، فقط به 34 ثانیه زمان نیاز داشت تا آرسن هاروتیونیان، دارنده دو مدال جهانی برنز جوانان، از ارمنستان را با نتیجه 0-10 از سر راه بردارد تا شانس کسب مدال طلا را داشته باشد. فیکس گفت:« می‌خواهم قهرمان جهان شوم. من اینجا هستم و زمان رسیدن به این افتخار رسیده است. من اجازه نمی‌دهم یک شانس دیگر از دستم برود. احساس خوبی دارم، خوب کشتی می‌گیرم و می‌خواهم این روند را در فینال ادامه دهم.»

ماگمدوف، قهرمان مسابقات جهانی جوانان 2018، نیز در مسیر صعود به فینال به مشکلی برنخورد و توانست با نتیجه 0-10 در دقیقه 3:41 به کشتی خود با توشیهیروهاسگاوا از ژاپن پایان دهد. ماگمدوف به عنوان تنها کشتی‌گیر روس حاضر در فینال در روز اول به اهمیت این پیروزی از نظر رقابت تیمی واقف است. او در این باره گفت:« من اولین کسی هستم که در کشتی‌های فینال روز یکشنبه به میدان خواهد رفت و اگر خدا بخواهد تمام تلاشم را خواهم کرد تا به تیمم برای رسیدن به عنوان قهرمانی تیمی کمک کنم.»

01650109

فیکس با 10 ضربه فنی بدون از دست دادن یک امتیاز به نیمه نهایی رسید و این در حالی است که ماگمدوف در بعضی از دیدارهایش در سه دقیقه اول شکست خورده بود. او اظهار داشت:« تاکتیک تخصصی من ضربه کردن حریف نیست. من شرایط انجام این کار را در طول بازی بررسی می‌کنم. بهتر است حریف را ضربه کرده و استراحت کنی تا این که بخواهی شش دقیقه کشتی بگیری. اگر حس کنم این کار جواب می‌دهد، انجامش خواهم داد. اما این چیزی نیست که به صورت عمدی یاد گرفته باشم.»

فیکس به خاطر دارد که او و ماگمدوف پیش از این یک بار در یک چهارم نهایی مسابقات جهانی 2015 در سارایوو در وزن 54 کیلوگرم با یکدیگر دیدار کرده بودند. ماگمدوف در این بازی 2-3 به پیروزی رسید (او به فینال راه پیدا کرد اما برابر تاکوتو اوتوگورو ژاپنی، قهرمان وزن 65 کیلوگرم المپیک توکیو شکست خورد). کشتی‌گیر آمریکایی گفت:« من اجازه دادم او در آن بازی پیروز شود و این بار می‌خواهم خودم پیروز مسابقه باشم.»

***

گابل استیوسون آمریکایی، قهرمان المپیک، در وزن 125 کیلوگرم غایب است اما سه مدال‌آور دیگر همگی اینجا حاضر هستند و آکگول که مدعی قهرمانی بود در نهایت از رسیدن به دیدار فینال بازماند. زارع، دارنده مدال طلای مسابقات جهانی زیر 23 سال 2019، در هر یک از دو وقت فنی یک امتیاز به دلیل کم‌کاری رقیب گرفت و در نهایت با حمله دیرهنگام آکگول را خاک کرد تا با نتیجه 0-4 پیروز شده  و این شانس را داشته باشد که انتقام شکست در نیمه نهایی المپیک توکیو را از پتریاشویلی بگیرد.

01650110

زارع گفت:« من پس از المپیک و استراحتی کوتاه بار دیگر به اردوی تمرینی برگشتم. مربیان با دقت تحلیل کرده‌اند و من بی‌صبرانه آماده حضور در فینال هستم. من در فینال اشتباهاتم در توکیو را تکرار نخواهم کرد و می‌توانم برنده مدال طلا شوم.» پتریاشویلی که فینال المپیک را با نتیجه 8-10 به استیوسون واگذار کرده بود توانست به آسانی با نتیجه 0-10 برابر اولگ بولتین قزاقستانی، قهرمان آسیا، به پیروزی برسد. این کشتی‌گیر گرجستانی سه بار حریف را خاک کرد و دو بارانداز انجام داد تا در 4:50 دقیقه بازی را به پایان برساند.

بولتین این شانس را دارد تا در رقابتی که احتمالا آخرین حضورش در عرصه‌های جهانی خواهد بود مدال برنز را با خود به خانه ببرد. این کشتی‌گیر 28 ساله که چهار قهرمانی در مسابقات ملی ژاپن در کارنامه دارد قصد دارد پس از پایان این رقابت‌ها وارد رشته جدید کشتی‌ حرفه‌ای ژاپن شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها