|

گام سوم برابر امارات؛ رقیب دوست‌داشتنی و طلسم عجیب

تیم فوتبال امارات

سومین بازی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی، پنجشنبه شب برابر امارات در خاک این کشور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

امارات حریفی است که همیشه از رویارویی‌اش، استقبال کرده‌ایم.  ایران درحالی وارد این بازی می‌شود که هر 2 دیدار قبلی‌اش را برده است: یک بر صفر سوریه را شکست داده و 3 صفر از عراق گذشته است اما امارات در هر 2 بازی قبلی‌اش مساوی کرده: بدون گل با لبنان و یک یک در مقابل سوریه.

* تاریخچه

به گزارش«شایانیوز» به نقل از فوتبالی، این هفته برای هفدهمین بار برابر امارات قرار می‌گیریم. رقیبی که در 16 رویارویی قبلی برابر ما، تنها یک بار پیروز شده که آن هم سال 1997 و در یک بازی دوستانه بوده است و در 12 بازی، برنده ما بوده‌ایم و 3 بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. در این رویارویی‌ها، دروازه تیم ملی تنها 4 بار باز شده است درحالیکه توانسته‌ایم 24 گل به امارات بزنیم.

* مقدماتی جام جهانی

ایران و امارات سابقه 6 رویارویی در مقدماتی جام جهانی را دارند شامل 4 برد برای تیم ملی و 2 مساوی بوده است. اولین رویارویی‌مان با امارات در مقدماتی جام جهانی، پلی‌آف آسیا برای رسیدن به جام جهانی 2002 بود. بازی رفت را ایران با یک گل برد و در بازی برگشت و ایران درحالیکه پژمان جمشیدی را در دقیقه 8 به دلیل دریافت کارت قرمز از دست داده بود، 3 گل به میزبان‌ زد. سپس نوبت به پیش‌مقدماتی و مقدماتی جام جهانی 2010 رسید.

در پیش‌مقدماتی، یک تساوی خانگی بدون گل اتفاق افتاد و یک برد یک صفر در امارات. در مقدماتی، بازی اول در زمین امارات برنده نداشت ولی بازی برگشت، ایران یک بر صفر امارات را برد. در کل ایران 7 گل در مقدماتی جام جهانی به امارات زده‌ و تنها یک بار دروازه‌ اش باز شده است.

* در خاک امارات

5 برد، یک مساوی و یک شکست؛ کارنامه رویارویی‌های ایران و امارات در خاک این کشور چنین شکل گرفته است. از این 7 بازی، 4 بازی دوستانه بوده که 3 بار ایران برنده شده و یک بار باخته است. 3 بازی دیگر در مقدماتی جام جهانی شامل 2 برد و یک مساوی بوده است.

* بهترین گلزن

در یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ، بهترین گلزن‌ ایران برابر امارات، علی دایی نیست. دایی تنها یک بار موفق به باز کرده دروازه این تیم شده است. کریم باقری با 3 گل، بهترین عملکرد را برابر امارات در پیراهن تیم ملی داشته و بعد از او، حسین فرکی با 2 گل قرار دارد. در فهرست گلزنان‌ ایران به امارات نام امثال ابراهیم صادقی، آرش افشین، محمد نوری، رضا عنایتی و رسول خطیبی هم دیده می شود. یکی از 24 گل زده‌ ایران به امارات، گل به خودی‌ای است که ولید عباس در جام ملت‌های 2011 وارد دروازه خودشان کرد.

* درباره داور

قضاوت این بازی به کریستوفر بیث سپرده شده است. داور 36 ساله اهل استرالیا که از سال 2011 وارد لیست فیفا شده است. بیث همین چند ماه قبل، فینال فوتبال المپیک بین برزیل و اسپانیا را قضاوت کرد. این داور استرالیایی تنها یک بار برای تیم ملی قضاوت کرده: شکست 3 صفر برابر ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2019 و ایرانی که کارلوس کی روش را به عنوان سرمربی اش داشت.

این داور استرالیایی 2 بار هم برای تیم امید ایران سوت زده: تساوی 3 بر 3 برابر ویتنام و برد 2 صفر برابر سوریه. تیم‌های ایرانی با قضاوت بیث، چنین بیلانی را در لیگ قهرمانان آسیا ثبت کرده‌اند: 2 برد (استقلال برابر الهلال و فولاد برابر الفاتح) و یک شکست (پرسپولیس برابر پاختاکور). بیث داور برد 2 بر یک امارات برابر بحرین در جام ملت‌های 2015 هم بوده است.

* چند نکته

تیم ملی هرگاه در بازی‌های مقدماتی جام جهانی با امارات رودررو شده، به آن دوره جام جهانی نرسیده است: 2002 و 2010 که البته شواهد و قرائن نشان می دهد این بار ماجرا فرق کند. 14 کلین‌شیت در 16 رویارویی برابر امارات در کارنامه تیم ملی ثبت شده است  340 دقیقه از آخرین مرتبه‌ای که دروازه‌ ایران برابر امارات باز شد، می‌گذرد. تیم ملی در هر 3 مصاف اخیرش با امارات، کلین‌شیت کرده است. در 10 رویارویی آخر بین ایران و امارات، تیم ملی تنها یک گل خورده است.

تنها در 2 رویارویی از 16 رویارویی‌ ایران برابر امارات، موفق به زدن گل نشده‌ است. ایران هرگاه برابر امارات در خاک این کشور قرار گرفته‌، گل زده‌ است. تنها یکی از 7 رویارویی‌ ایران با امارات در دبی برگزار شده که برنده نداشته است. بازی این هفته‌ ایران با امارات هم در ورزشگاه زعبیل شهر دبی برگزار می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها