|

رکورد درآمدزایی در فوتبال ایران شکسته می‌شود؟

مصطفی آجورلو

در آستانه انتخاب کارگزار جدید برای پرسپولیس و استقلال، رقابت دو غول فوتبال باشگاهی ایران برای کسب درآمد بیشتر به اوج خود رسیده.

لینک کوتاه کپی شد

 دو باشگاه پرسپولیس و استقلال پس از فصلی پرفراز و نشیب حالا به نظر دوره جدیدی را آغاز کرده‌اند و یکی از ویژگی‌های این دوره‌های تازه در باشگاه‌های فوتبال، تغییرات مدیریتی و البته اقتصادی است. اگر در تیم‌های اروپایی فروش بازیکن، امضای قرارداد جدید حق پخش و انتخاب اسپانسر جدید، سه راه اصلی برای دگرگونی وضعیت مالی باشگاه‌ها باشد، در ایران تنها گزینه سوم در دسترس مدیران است و حالا مجید صدری و مصطفی آجورلو نیز به دنبال پیاده کردن ایده‌های خود در این زمینه هستند.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از ورزش سه، پرسپولیس فصل گذشته را با آتیه داده پرداز سپری کرد. کارگزاری که تمام ظرفیت تبلیغاتی باشگاه را در ازای پرداخت ۱۱۰ میلیارد به صورت سالیانه در اختیار داشت و دوره‌ای جنجالی را در این باشگاه رقم زد. در ماه‌های پایانی کار آتیه، مدیران باشگاه سرخپوش پایتخت اعتقاد داشتند که رقم پرداختی از سوی این شرکت کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و از آن سو آتیه هم از همکاری با پرسپولیس چندان رضایت نداشت؛ بنابراین قطع همکاری طرفین قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید.

قطع همکاری با آتیه و جدایی جعفر سمیعی، در حالی رقم خورد که پرسپولیس برای مزایده‌ای آماده می‌شد که هنوز هم به وقوع نپیوسته. گزارشها از باشگاه پرسپولیس حاکی از آن است که کارشناسی قوه قضاییه انجام شده و حالا نظر نهایی کارشناسان وزارت ورزش، آخرین مانع بر سر انجام مزایده است.

این در حالی اتفاق می‌افتد که در باشگاه استقلال نیز با ورود اجورلو، جوش و خروش زیادی برای افزایش درآمدها شکل گرفته. اگرچه روز گذشته رسانه‌ها از قطع همکاری استقلال با های وب خبر دادند اما این اتفاق هنوز به صورت رسمی رخ نداده و این شرکت ارائه خدمات اینترنتی همچنان اسپانسر استقلال محسوب می‌شود؛ اسپانسری که رقم پرداختی اش به باشگاه آبی پوش چندان قابل توجه نیست.

به عبارتی استقلال باتوجه به عدم فسخ قرارداد، یک مرحله از پرسپولیس عقب تر است.

نکته مهمی که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، موضوع «اسپانسر یا کارگزار مشترک» است. هواداران پرسپولیس که به شدت نسبت به این موضوع معترض هستند، اعتقاد دارند که باتوجه به موفقیتهای اخیر این باشگاه، ارزش فضای تبلیغاتی پرسپولیس از استقلال بیشتر است و تبلیغات مشترک به سود قرمزها نخواهد بود. مجید صدری نیز روز گذشته تاکید کرد که این باشگاه با استقلال کارگزار مشترک نخواهد داشت.

با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که اگرچه احتمال امضای قرارداد با کارگزار و اسپانسر مشترک به حداقل رسیده اما «روش مشترک درآمدزایی» نکته‌ای است که احتمال دارد مورد استفاده سرخابی‌ها قرار بگیرد؛ روشهای نوین که بخشی از آنها در پروژه ۳۰۹۰ چند سال پیش در دستور کار هر دو باشگاه قرار گرفتند.

پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که کارشناسان قوه قضاییه ارزش فضای تبلیغاتی پرسپولیس را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تخمین زدند که ممکن است در مزایده افزایش هم پیدا کند؛ اگر پرسپولیس بتواند چنین قراردادی را با یک کارگزار امضا کند، رکورد درآمدزایی در فوتبال ایران را به خود اختصاص خواهد داد. نکته مهم اینکه باتوجه به این ارزش‌گذاری، مشخص نیست که اگر پرسپولیس به سراغ پروژه‌ درآمدزایی از هواداران برود، چه درآمدی خواهد داشت.

به هر حال در روزهای آینده مشخص می‌شود که باشگاه پرسپولیس و استقلال چه سرنوشتی را خواهند داشت. پیشنهاد شما برای اسپانسری این دو باشگاه به چه شکلی است؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها