|

معرفی نامزد‌های توپ طلا ۲۰۲۱

 توپ طلا ۲۰۲۱

فرانس‌فوتبال عصر جمعه نامزد‌های جوایز سالیانه خود را معرفی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 سرانجام روز ۸ اکتبری که همه فوتبال‌دوستان انتظارش را داشتند فرا رسید و فرانس فوتبال در ساعات بعد از ظهر، به تدریج فهرست نامزد‌های توپ طلا ۲۰۲۱ و جوایز جانبی مراسم روز ۲۹ نوامبر را اعلام کرد.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از فرارو، پس از غیبت یک ساله مراسم توپ طلا به علت مسائل مرتبط با همه‌گیری کرونا، فرانس فوتبال امسال با فهرستی کاملا متفاوت تنور فوتبال در ماه‌های پایانی سال میلادی را گرم کرده است. ساعاتی قبل از انتشار فهرست ۳۰ نفره نامزد‌های نهایی، عکسی از این فهرست در شبکه‌های گوناگون لو رفت و وقتی فرانس فوتبال در فهرست‌هایی پنج نفره و در حدود ۹۰ دقیقه این نفرات را معرفی کرد، همگان دریافتند منبعی که توانسته عکس اولیه را ساعت‌ها زودتر در اختیار رسانه‌ها قرار بدهد، به خوبی کار خود را بلد بوده است؛ چرا که فهرست نهایی دقیقا شامل همان نفرات تصویر لو رفته بود!

نسبت به آخرین دوره برگزاری مراسم توپ طلا در سال ۲۰۱۹ (جایزه‌ای که برای ششمین بار به لیونل مسی رسید) ۲۱ بازیکن جای خود را به نفرات دیگر داده‌اند و تنها ۹ نفر توانسته‌اند به شکل متوالی در فهرست نامزد‌ها حضور یابند؛ کریم بنزما، کریس رونالدو، کوین دی‌بروینه، رابرت لواندوفسکی، ریاض محرز، کیلیان ام‌باپه، لیونل مسی، محمد صلاح و رحیم استرلینگ.

ایتالیا و چلسی، برندگان بزرگ مراسم

سال ۲۰۲۱ میزبان رقابتی به بزرگی یورو ۲۰۲۱ بود و در چنین شرایطی، طبیعی است که تیم قهرمانی سهم بزرگی در فهرست نامزد‌های توپ طلا داشته باشد؛ ایتالیا، قهرمان یورو، ۵ نماینده در فهرست نهایی نامزد‌ها دارد: جان‌لوئیجی دوناروما، لئوناردو بونوچی، جورجیو کیه‌لینی، نیکولو بارلا و جورجینیو. دوناروما در کنار این نامزدی، یکی از ۱۰ گزینه نهایی جایزه یاشین (بهترین دروازه‌بان سال) نیز هست و جورجینیو پس از کسب عنوان برترین بازیکن فصل فوتبال اروپا در مراسم سالیانه یوفا، اکنون شانس بیشتری برای کسب این عنوان دارد.

به جز جورجینیو، نام ۴ بازیکن دیگر چلسی که توانستند به همراه آبی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شوند هم در فهرست نامزد‌ها به چشم می‌خورد؛ سزار آزپیلیکوئتا، میسن مونت، انگولو کانته و روملو لوکاکو. ادوارد مندی، برترین دروازه‌بان فصل لیگ قهرمانان هم یکی از رقبای دوناروما در جایزه یاشین محسوب می‌شود. منچسترسیتی، قهرمان لیگ برتر و فینالیست دیگر لیگ قهرمانان نیز با داشتن ۵ نماینده در کنار چلسی، بیشترین نماینده را در این فهرست ۳۰ نفره دارد.

رونالدو ۱۷، مسی ۱۵

همه ما مدت‌هاست که خود را برای عصر پس از مسی و رونالدو آماده کرده‌ایم، اما این دو بازیکن با گذراندن یک فصل درخشان دیگر، خیال خود را از حضور دوباره در فهرست نامزد‌های اولیه راحت کرده‌اند. رونالدو که با آقای گلی در سری‌آ و یورو فصلی قابل دفاع را پشت سر گذاشته، برای هفدهمین بار در این فهرست حضور یافته و لیونل مسی هم که پس از قهرمانی در کوپا آمریکا با آرژانتین دوباره از نامزد‌های اصلی محسوب می‌شود، برای پانزدهمین بار در فهرست اولیه نامزد‌ها جای گرفته است.

نکته تامل برانگیز، عدم حضور حتی یک بازیکن آلمانی در فهرست ۳۰ نفره نامزدهاست. پس از حذف از مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۱۸ و لیگ ملت‎‌ها، آلمان با حذف از یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ رقابت ملی دیگری را با ناکامی سپری کرد. هرچند حضور جمال موسیالا و فلورین ویرتز در فهرست نامزد‌های جایزه کوپا نوید روز‌های روشن‌تری را برای فوتبال مانشافت می‌دهد؛ ضمن آن که مانوئل نویر نیز در میان نامزد‌های جایزه یاشین حضور دارد.

جوایز یاشین و کوپا و فرایند انتخاب

فهرست ۳۰ نفره نامزد‌های توپ طلا توسط ۱۸۰ روزنامه‌نگار منتخب فرانس فوتبال از سرتاسر دنیا تهیه و تنظیم شده و همین نفرات، ۱۰ نامزد نهایی جایزه یاشین را نیز برگزیده‌اند. ۲۰ نامزد نهایی جایزه توپ طلای بانوان نیز توسط ۵۰ روزنامه‌نگار متخصص در حوزه فوتبال بانوان انتخاب شده‌اند. در نهایت، فهرست ۱۰ نفره نامزد‌های جایزه کوپا نیز با رای ۳۲ برنده پیشین جایزه توپ طلا تنظیم شده است.

جایزه کوپا (که نام خود را از ریموند کوپا، اسطوره فوتبال فرانسه وام گرفته) که به بهترین بازیکن زیر ۲۱ سال فوتبال دنیا اختصاص می‌یابد، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به مراسم توپ طلا اضافه شد و در طول سال، به کیلیان ام‌باپه (۲۰۱۸) و ماتیاس ده‌لیخت (۲۰۱۹) اهدا شد. همزمان با جایزه کوپا، فرانس فوتبال برای نخستین بار تصمیم به اهدای جایزه توپ طلای بانوان گرفت و در دو سال اخیر، این عنوان به آدا هگربرگ (۲۰۱۸) و مگان راپینو (۲۰۱۹) رسید. یک سال بعد از کوپا، فرانس فوتبال از جایزه یاشین برای معرفی بهترین دروازه‌بان دنیا رونمایی کرد که این جایزه در اولین دوره، به آلیسون بکر رسید.

مراسم توپ طلا ۲۰۲۱ در روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برگزار خواهد شد و همانند سال ۲۰۱۹، تئاتر دو شاتله پاریس میزبان باشکوه‌ترین مراسم سالانه دنیای فوتبال خواهد بود. شاید بد نباشد در پایان، نگاهی گذرا به همه نامزد‌های ۳ جایزه اصلی (توپ طلا، کوپا و یاشین) داشته باشیم:

۳۰ نامزد توپ طلا ۲۰۲۱

سزار آزپیلیکوئتا، جورجینیو، انگولو کانته، میسن مونت، روملو لوکاکو (چلسی)

کوین دی‌بروینه، فیل فودن، ریاض محرز، رحیم استرلینگ، روبن دیاز (منچسترسیتی)

جان‌لوئیجی دوناروما، لیونل مسی، نیمار، کیلیان ام‌باپه (پاریسن‌ژرمن)

لئوناردو بونوچی، جورجیو کیه‌لینی (یوونتوس) / نیکولو بارلا، لائوتارو مارتینز (اینترمیلان) / کریم بنزما، لوکا مودریچ (رئال‌مادرید) / کریستیانو رونالدو، برونو فرناندز (منچستریونایتد) / ارلینگ هالند (دورتموند) / هری کین (تاتنهام) / سیمون کیائر (میلان) / رابرت لواندوفسکی (بایرن‌مونیخ) / پدری (بارسلونا) / محمد صلاح (لیورپول) / لوئیس سوارز (اتلتیکومادرید) / جرارد مورنو (ویارئال)

۱۰ نامزد جایزه کوپا ۲۰۲۱

جود بلینگهام (انگلیس، دورتموند) / ژرمی دوکو (بلژیک، رن) / رایان گراونبرخ (هلند، آژاکس) / میسن گرینوود (انگلیس، منچستریونایتد) / نونو مندس (پرتغال، پاریسن‌ژرمن) / جمال موسیالا (آلمان، بایرن‌مونیخ) / پدری (اسپانیا، بارسلونا) / جیووانی رینا (آمریکا، دورتموند) / بوکایو ساکا (انگلیس، آرسنال) / فلورین ویرتز (آلمان، بایر لوزکوزن)

۱۰ نامزد جایزه یاشین ۲۰۲۱

تیبو کورتوا (بلژیک، رئال‌مادرید) / جان‌لوئیجی دوناروما (ایتالیا، پاریسن‌ژرمن) / ادرسون (برزیل، منچسترسیتی) / سمیر هندانوویچ (اسلوونی، اینترمیلان) / امیلیانو مارتینز (آرژانتین، آستون‌ویلا) / ادوارد مندی (سنگال، چلسی) / کیلور ناواس (کاستاریکا، پاریسن‌ژرمن) / مانوئل نویر (آلمان، بایرن‌مونیخ) / یان اوبلاک (اسلوونی، اتلتیکومادرید) / کسپر اشمایکل (دانمارک، لسترسیتی)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها