|

خطری که به خیر گذشت، با این تصمیم استقلال و پرسپولیس نابود می شدند!

صحبت های امروز رئیس سازمان خصوصی سازی نشان دهنده این است که خطر بزرگ از سر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گذشت.

لینک کوتاه کپی شد

سال گذشته بود که به طرز عجیبی هجمه زیادی از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت مبنی بر اینکه باید دو باشگاه پرسپولیس و استقلال واگذار شوند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فارس؛ هر چند در دو سال آخر دولت روحانی، وزارت ورزش به شدت پیگیر خصوصی سازی این دو باشگاه بود اما هیچگاه روند این کار شفاف سازی نشد. البته در روزهای آخر دولت این موضوع مدام از سوی مسئولان وزارت پررنگ تر دنبال شد. به طوری که سال گذشته در تاریخ ۱۳ بهمن وزارت ورزش رسما اعلام کرد در ۲۲ بهمن این واگذاری انجام می شود. موضوعی که هیچ وقت هم انجام نشد و البته همان زمان هم که وزارت به دنبال این موضوع بود، مخالفان زیادی بودند که اعتقاد داشتند روند انجام گرفته شفاف نیست.

بعد از تغییر دولت و روی کار آمدن حمید سجادی به عنوان وزیر جدید ورزش و جوانان، ماجرای روند خصوصی سازی سرخابی ها مثل قبل شد و دیگر صحبت از واگذاری عجولانه نبود. البته سجادی وزیر ورزش روز گذشته در جزیره کیش در مورد واگذاری سرخابی ها اعلام کرده: آماده واگذاری هستیم و مشکلی نداریم. اتفاقاً مصوبات این کار را نیز دریافت کردیم و از اینجا به بعد خدمت همکاران عزیزمان در وزارت امور اقتصاد و دارایی هستیم. منتظر هستیم تا سازمان خصوصی سازی به سمت واگذاری برود. از نظر ما کارها انجام و مجوزها را گرفتیم و موافقت نهاد ریاست جمهوری، شخص آقای رئیس جمهور و معاونت حقوقی را دریافت کردیم. مطالعات نیز انجام شد و خدمت همکاران عزیز در وزارت اقتصاد و امور دارایی منعکس شد تا به سمت سازمان خصوصی‌سازی برود و  کارها انجام شود.

 

یکی از ایرادات گرفته شده به خواسته دولت دوازدهم این بود که به طور کلی مالکیت معنوی و مادی این دو باشگاه هنوز مشخص نیست و بازرسی مالی این دو باشگاه به صورت شفاف اذهان را روشن نکرده است. این دو باشگاه دو شرکت زیان ده هستند که با انبوه بدهی مالیاتی و ... روبرو هستند. همیشه این سوال مطرح بوده که وزارت ورزش با این حجم از مشکلاتی که هر یک از دو باشگاه دارند، چگونه می خواسته آنها را وارد بازار سرمایه و بورس کند؟

تجربه واگذاری شرکت هفت تپه و مشکلات پردردسری که بابت این موضوع دولت با آن مواجه شد، باعث شده تا سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری دو باشگاه پایتخت تامل بیشتری به خرج دهد. اگر قرار باشد دو باشگاه سرخابی بدون حساب‌ و کتاب و در نظر گرفتن اهلیت افرادی که قصد خرید سهام را دارند واگذار شوند،  یک بار اضافی برای دولت می شوند و تبعات شکست این واگذاری ها دامن دولت را خواهد گرفت و آسیب جدی هم به پیکره فوتبال کشورمان می زند.

در همین راستا، امروز حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ماجرای واگذاری سرخابی ها گفت: "پرسپولیس و استقلال نیازمند تضمینی برای موفقیتشان پس از واگذاری هستند. اگر تضمین اتفاق نیفتد، ممکن است واگذاری‌شان به سرنوشت برخی از بنگاه‌ها منجر شود. برای واگذاری دو باشگاه عجله‌ای نداریم و آن‌ها را با آرامش در مسیر خصوصی قرار خواهیم داد."

صحبت های امروز رئیس خصوصی سازی نوید این را می دهد که یک خطر بزرگ از سر این دو باشگاه برای واگذاری بدون تفکر و عجولانه گذشت. اکنون دولت فرصت دارد با یک بسترسازی مناسب، شرایط را برای دو باشگاه فراهم کند تا بدون هیچ گونه ابهام و نگرانی وارد بازار سرمایه و بورس کند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها