|

تیم ملی در سید دو جام جهانی!؟

تیم ملی ایران فقط با یک معجزه می‌تواند در قرعه‌کشی جام جهانی در سید دوم قرار بگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره‌های مختلف دنبال می‌شود و تاکنون ۱۲ تیم مجوز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و به اضافه قطر (میزبان)، ۱۹ تیم دیگر هم تا ۱۰ فروردین حضور خود را قطعی خواهند کرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ایسنا؛ تیم ملی فوتبال ایران هم با هدایت دراگان اسکوچیچ گام مهمی برای صعود به این مسابقات برداشته و با کسب ۱۶ امتیاز از ۶ بازی، صدرنشین گروه A انتخابی جام جهانی در قاره آسیاست.

یوزهای ایران در صورتی که در هفته هفتم بازی‌ها (۷ بهمن) بتوانند عراق را در تهران شکست دهند، صعود زودهنگامی به جام جهانی قطر خواهند داشت و می‌توانند در ۱۰ ماه آینده برای حضور در این رویداد آماده شوند.

قرعه کشی جام جهانی، دوازدهم فروردین ۱۴۰۱ در قطر برگزار می‌شود و تیم‌ها قرعه خود را در این رقابت‌ها می‌شناسند. مبنای قرعه‌کشی همانند ادوار گذشته آخرین رنکینگ فیفا قبل از قرعه‌کشی و تقسیم‌بندی تیم‌ها به چهار گروه هشت تیمی است که به اصطلاح با عنوان "سیدبندی" از آن یاد می‌شود.

از زمان ۳۶ تیمی شدن جام جهانی، تیم ملی ایران چهار بار در این رقابت‌ها حاضر شده که سه بار در سید چهارم و یک بار در سال ۲۰۱۸ در سید سوم قرار گرفته است.

هر چه تیم‌ها از نظر سید بندی در گروه‌های بالاتری قرار بگیرند، احتمال رویارویی با تیم‌های قدرتمند جهان کمتر می‌شود. به همین دلیل وقتی تیم ملی در سال ۲۰۱۸ در سید سوم قرار گرفت، امیدواری‌ها برای قرار گرفتن در یک گروه آسان افزایش یافت اما در عمل، تیم‌ملی با بدترین قرعه ممکن یعنی با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم‌گروه شد.

* شانس ایران برای قرار گرفتن در سید دوم جام جهانی ۲۰۲۲

در این دوره از رقابت‌های جام جهانی هم تیم ملی به احتمال زیاد در سید سوم قرار می گیرد و یک احتمال ضعیف هم می توان برای قرار گرفتن در سید دوم یا چهارم در نظر گرفت.

شاگردان اسکوچیچ در حال حاضر در رتبه ۲۱ جهان قرار دارند و طبیعتا با در نظر گرفتن صعود نکردن برخی از تیم‌ها مانند ولز یا اروگوئه می توانند در روز قرعه‌کشی در سید سوم قرار بگیرند.

در حال حاضر ۱۲ تیم به جام جهانی صعود کردند که از این تعداد، ۱۱ تیم بالاتر از ایران هستند و با در نظر گرفتن قطر، فقط دو تیم دیگر برای پر شدن سهمیه سید دوم باقی مانده و سایر تیم‌ها راهی سید سوم و چهارم می‌شوند.

تیم‌های حاضر در جام جهانی تا این لحظه بر اساس رتبه فیفا و قرار گرفتن در سیدهای اول تا چهارم (اعداد بر اساس رنکینگ فیفا):

قطر (میزبان)، ۱-‌ بلژیک، ۲-‌ برزیل، ۳-فرانسه، ۴- انگلیس، ۵- آرژانتین، ۷- اسپانیا، ۹- دانمارک، ۱۰- هلند، ۱۱- آلمان، ۱۳- سوئیس، ۱۵- کرواسی، ۲۳- صربستان.

تیم‌هایی که هنوز به جام جهانی صعود نکرده‌اند و شانس صعود دارند (اعداد براساس رتبه در رنکینگ فیفا):

۶- ایتالیا، ۸- پرتغال، ۱۲- آمریکا، ۱۴- مکزیک، ۱۶- کلمبیا،۱۷- اروگوئه، ۱۸- سوئد، ۱۹- ولز، ۲۰ – سنگال.

احتمال حضور در سید اول: کاملا غیر ممکن است چرا که تیم‌های بالاتر از ایران این سید را تشکیل داده‌اند.

احتمال حضور در سید دوم: تیم ملی ایران فقط در شرایطی که از بین ایتالیا، پرتغال، آمریکا، مکزیک، کلمبیا، اروگوئه، سوئد، ولز و سنگال، فقط یک تیم به جام جهانی صعود کند، می‌تواند در سید دوم قرار بگیرد که اتفاق بعیدی است.

احتمال حضور در سید سوم: می‌توان قرار گرفتن تیم ملی در سید سوم را متصور شد چرا که از بین تیم‌های اروپایی فقط سه تیم دیگر به جام جهانی صعود می‌کنند که برخی پایین‌تر از ایران هستند و تیم‌هایی مانند اروگوئه در مسیر صعود به مشکل خورده‌اند.

احتمال حضور در سید چهارم: درصورتی که تیم ملی تا ۱۲ فروردین در رنکینگ سقوطی داشته باشد، در سید چهارم قرار می‌گیرد و احتمال رویارویی با تیم‌های قدرتمند افزایش خواهد یافت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها