|

حریف ناشناخته استقلال در جام حذفی را بشناسید!

استقلال در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فوتبال ایران به مصاف یک حریف دسته دویی خواهد رفت؛ حریفی که نامِ آشنایی دارد!

لینک کوتاه کپی شد

استقلال جام حذفی امسال را با نود ارومیه شروع خواهد کرد؛ یک حریف دسته دومی که به عبارتی ده سال و به عبارتی دیگر سه و نیم سال سن دارد. با وجود این سن کم اما این تیم، یک تیم پرماجرا از بدو ورودش به دنیای فوتبال ایران بوده که معمولا در بطن اکثر آنها نام یک نفر بیشتر به چشم می خورد؛ یحیی بهاری؛ مدیرعاملی که در همان روزهای نخست ورود نود به لیگ دسته یک، تکلیف نامش را مشخص کرد و گفت: “دلیل اینکه نام نود انتخاب شد این بود که مدرسه فوتبال ما در سال ۹۰ تاسیس و ما نیز به همین دلیل این نام را انتخاب کردیم.”

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از پارس فوتبال؛ همان طور که خواندید باشگاه نود ارومیه در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را به عنوان یک مدرسه فوتبال شروع کرد ولی اگر بخواهیم به پیدایش تیم فوتبال بزرگسالان نود بپردازیم باید مواظب باشید که سرگیجه نگیرید:

امتیازی که در خلا گرفته شد

محمدرضا زنوزی در سال ۱۳۸۷ باشگاه گسترش فولاد را در تبریز تاسیس کرد. تیم فوتبال این باشگاه در نخستین سال تأسیس خود، با قهرمانی در لیگ استان، به لیگ دسته سه صعود کرد. این تیم همین طور پله پله تا دسته یک آمد و با قهرمانی در فصل ۹۲-۹۱ به لیگ برتر صعود کرد. گسترش فولاد تا فصل ۹۷-۹۶ به حضور خود در لیگ برتر تداوم بخشید. تابستان همان سال و یک سال بعد از قبول مالکیت ماشین سازی، محمدرضا زنوزی مالکیت باشگاه تراکتور را هم بر عهده گرفت تا هر سه تیم تبریزی به نام او شود. در همان سال طی یک تصمیم عجیب امتیاز لیگ برتری، نام، رنگ لباس و لوگوی گسترش فولاد به ماشین سازی سازی تغییر یافت. این یک داد و ستد دو طرفه نبود و گسترش فولاد جای ماشین سازی را در لیگ یک با رنگ و لوگوی خودش نگرفت بلکه در همان لحظه داستان یک دهه ای آبی های تبریز به پایان رسید و امتیاز لیگ یکی راهی ارومیه شد.

این تیمی است که به ماشین سازی تغییر نام داده شده و طی آن، داستان ۱۰ گسترش فولاد به پایان رسید. امتیاز لیگ یکی ماشین سازی که سهم این تیم می شد به ارومیه منتقل شد.

به دقیقه نودی ترین شکل ممکن

در حالی که فوتبال تبریز هنوز در شوک پایان داستان گسترش بود، امتیاز دسته یکی ماشین سازی به هیئت فوتبال آذربایجان غربی منتقل شد؛ انتقالی که با یک جست و جوی ساده می توانید ده ها مدعی برایش بیابید. هیچ آمادگی برای این انتقال اما وجود نداشت و شرایط به قدری حاد شد که امتیازی که چند روز از دریافتش نمی گذشت در آستانه سقوط به دو دسته پایین تر قرار گرفت! هیئت فوتبال آذربایجان غربی در همان مقاطع امتیاز در خطر افتاده را به مدت یک سال به باشگاه نود ارومیه واگذار کرد و رئیس وقت این هیئت حتی از احتمال بالای تغییر نامش خبر داد؛ چمن گلی در سوم شهریور ۹۷ گفت: “اسم «نود» در سازمان لیگ و هیات فوتبال ثبت شده و پیگیر آن هستیم که هفته آینده دنبال یک اسپانسر خوب بگردیم. اگر یک اسپانسر جدید بیاید طبیعتا اسم تیم هم عوض خواهد شد.”

محرومیت تا اطلاع ثانوی!

این گونه بود که نود مثل نامش دقیقه نودی وارد عرصه فوتبال حرفه ای شد؛ البته مسئولان این باشگاه پیش از به دست آوردن این کادوی ارزشمند از رده نونهالان تا امید خود را تشکیل داده بودند و از دل همین تیم ها، چهره های زیادی به تیم بزرگسالان راه یافتند. بهاری در ادامه به عنوان مدیرعامل نود خود را تثبیت کرد و تا همین لحظه نیز این مسئولیت به عهده اوست. بهاری تفاوت زیادی با سایر مدیران فوتبالی ایران دارد و در تمامی بازی ها به مانند یکی از اعضای کادر فنی روی نیمکت تیم می نشیند و هر جا که احساس کند، به صورت مستقیم به اتفاقات بازی واکنش نشان می دهد. همین موضوع هم باعث شده تا بارها جنجال ایجاد کرده و محروم شود؛ آخرین مورد این محرومیت ها چند ماه پیش بود که مدیرعامل نودی ها به خاطر رفتارهایش در بازی با قشقایی در تاریخ ۲۴ خرداد تا اطلاع ثانوی از حضور در تمامی مسابقات محروم شد.

رابطه ارومیه ای ها به ویژه مالکشان با زنوزی معمولا سینوسی با شیب های مثبت بیشتر بوده و بخاطر کمک های گاه و بیگاه این سرمایه دار متمول، نود و بهاری اکثرا ممنون او بوده اند.

از صعود به لیگ برتر تا سقوط به لیگ دو؛ در عرض دو سال!

حریف استقلال تیمی که نادر قاضی پور در گفت گو با ایرنا در تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۹ اعلام کرد آن را به صورت امانی به بهاری تحویل داده است تنها توانست سه سال حضور در لیگ یک را تجربه کند و به جای صعود به لیگ برتر که مدیرانش از آن صحبت می کردند، راهی دسته دو شد! به دلیل بدهی هایی که نودی ها معتقد بودند باید زنوزی بدهد و در نهایت هم این گونه شد آنها ارتباط بسیار خوبی هم با پنجره نقل و انتقالاتی بسته دارند و تا همین چند وقت پیش هم پنجره شان بسته بود. نودی ها دی ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز، ۳-۰ مقابل هوادار بازنده شدند و مدیرعاملشان هم با محرومیتی دیگر مواجه شد؛ مدیرعاملی که ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در حالی که تیم نود در فاصله یک امتیازی صدر جدول لیگ یک بود با اعلام اینکه نود در آستانه لیگ برتری شدن است با انتشار یک پیام اینستاگرامی استعفا داد تا ماجراهایش همچنان تیتر یک رسانه های محلی باشد. او البته ماند و یک سال بعد با نود به لیگ دو سقوط کرد.

در طول سال های اخیر، بازی های نود حریف استقلال در ارومیه جزو جنجالی ترین بازی های لیگ دسته بودند و درگیری ها زیادی را در این جا شاهد بوده ایم.

داستان خودکشی در دریاچه ارومیه!

بهاری و نود اینک در دسته دو برای بازگشت به لیگ یک می جنگند؛ آنها بعد از اینکه نتوانستند در لیگ برتر حضور پیدا کنند شانس این را دارند که با درخشش مقابل استقلال بازهم خودی نشان دهند، مثل درخشش مقابل تراکتور در جام حذفی که کار را تا پنالتی ها پیش بردند؛ در آن بازی سرمربی نود وحید بیاتلو بود که بعدها بدترین نتایج تاریخ ماشین سازی با او شروع شد و جالب اینجاست که بهاری در سال ۹۹ با تاکید به بازگشت او به نود گفته بود: “اگر بیاتلو برگردد، تیم به لیگ برتر می رود. من این را تا حالا جایی نگفته ام ولی اگر بیاتلو برگشت و به لیگ برتر نرفتیم خودم را در دریاچه ارومیه غرق می کنم.”

روز ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۰ و چند روز پس از اتفاق تلخی که برای اریکسن دانمارکی در یورو ۲۰۲۱ رخ داده بود، صحنه ای مشابه را در بازی نود و چوکا شاهد بودیم؛ جایی که پلاستیک آب معدنی به گلوی علی بشیری پرید و راه گلوی او را بست. بازیکن نود یک دقیقه نمی توانست نفس بکشد و کسی هم متوجه مشکلش نبود تا این که پزشک تیم حریف به دادش رسید.

هیچ کاری از آنها بعید نیست؛ حتی بردن استقلال !

آزمون دریاچه برای بهاری به سرانجام نرسید هر چند با اقداماتی که مدیرعامل نود در این چند سال انجام داده هیچ کاری از او بعید به نظر نمی رسد. غافلگیری سرمربی تیم حریف در حین خروج از رختکن داوران، حضور در بازی نود با لباس نظامی، درخواست دیپورت بازیکنان اعتصاب کننده از هتل و کلی اتفاق دیگر داستان نود و مدیرعاملی است که در جام حذفی مقابل استقلال حضور خواهد یافت؛ تیمی که تلاش زیادی کرد تا مثل والیبال، فوتبال را هم به خانه مردم ارومیه ببرد اما در انجام آن ناکام بود؛ حتی با این همه سوژه و اتفاق! البته جام حذفی است و شگفتی و شاید نودی ها این بار در نقش قشقایی بیایند و در عین ناباوری، استقلال را شکست داده و دوباره روی بورس بیایند؛ در این صورت قطعا نام نود در ارومیه را خیلی خواهید شنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها