|

همه مشکلات فوتبال ایران با VAR حل نمی شود!

کارشناس داوری گفت: «VAR» مشکل ما را حل نخواهد کرد تا زمانی که فرهنگ فوتبال ما و فرهنگ احترام به داور درست نشود.

لینک کوتاه کپی شد

اشتباهات داوری در لیگ برتر فوتبال ایران در همین ۸ هفته برگزار شده، صدای اعتراض خیلی از مربیان را درآورده است، تا جایی که تیمی مثل استقلال بیانیه می‌دهد و التماس می‌کند با توجه به اشتباهات متعدد داوری، «وی‌ای‌آر» را به ایران بیاورید. اینکه چه زمانی واقعا «وی‌ای‌آر» به ایران بیاید هنوز مشخص نیست و باید دید آیا فدراسیون به فکر بهتر شدن اوضاع داوری و کم کردن صدای اعتراض تیم‌هاست یا خیر. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه وطن امروز؛ در همین رابطه گفت‌وگویی با علی خسروی، کارشناس داوری انجام دادیم که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اراده فدراسیون فوتبال برای عملیاتی‌کردن «وی‌ای‌آر»

- با اراده‌ای که من در فدراسیون فوتبال می‌بینم، هم رئیس و دبیر فدراسیون و هم آقای افشاریان واقعا می‌خواهند «وی‌ای‌آر» را عملیاتی کنند. امیدوارم تا پایان سال یا حتی در نیم‌فصل دوم عملی شود. همه نهادها حتی صداوسیما باید کمک کنند. حالا که فدراسیون اراده کرده انجامش دهد، به نظرم تا سال بعد ما این سیستم را در اختیار داشته باشیم.

- ۱۵ کشور که لایسنسش را دارند می‌توانند «وی‌ای‌آر» بدهند که ما سراغ یکی از آنها رفتیم. شرکتی که می‌گفتند هنک‌گنگی- بلژیکی است، که بعدها گفتند اسرائیلی است. اول باید به فکر حل مشکلات ارزی، معاملاتی و تبادلاتی کشور باشیم. هر زمان این مشکلات حل شود، «وی‌ای‌آر» هم براحتی وارد ایران خواهد شد.

اشتباهات داوران باتجربه بیشتر از داوران جوان بوده است

- اصلا اشتباهات ما ربطی به داوران جوان ندارد. می‌توانم از روی آمار به شما بگویم اشتباهاتی که داوران باتجربه ما کردند، از اشتباهات داوران جوان بیشتر بوده است. اگر بخواهیم جوانگرایی کنیم، نباید بترسیم.

- الان بین آقای فغانی و سایر داوران فاصله زیادی افتاده است. ما باید فاصله را بین بقیه کمتر و انگیزه را بیشتر کنیم. ما باید در برنامه آموزشی و نظارت تجدیدنظر کنیم.

 اول فرهنگ VAR را بیاوریم، بعد خودش را

- بالاخره «وی‌ای‌آر» کمک می‌کند اما راستش من فقط سیستم «وی‌ای‌آر» را برای خط دروازه موافق هستم.

- با توجه به‌ شناختی که از داوران دارم، حساسیتی که در داوری کشور وجود دارد و فرهنگ تماشاگران ما که بالاخره به استادیوم‌ها می‌آیند که حتی برای اوت هم اعتراض دارند، «وی‌ای‌آر» خیلی نمی‌تواند به ما کمک کند.

- سر هر چیزی که نمی‌توانیم «وی‌ای‌آر» ببینیم. فقط روی صحنه‌های گل‌ها، آفسایدها و اخراج‌ها «وی‌ای‌آر» ورود می‌کند. ما الان می‌بینیم سر یک ضربه آزاد، پرتاب توپ و اوت، جابه‌جایی و جاگیری داور، همکاری داور و کمک‌داور، تعویض و... اعتراض می‌کنند. «وی‌ای‌آر» مشکل ما را حل نخواهد کرد تا زمانی که فرهنگ فوتبال ما و فرهنگ احترام به داور درست نشود.

اشتباهات داوری ربطی به کمیته و دپارتمان ندارد

- اینکه هر چه بیشتر جلو می‌رویم، داوران اشتباهات‌شان بیشتر می‌شود، ربطی به کمیته و دپارتمان داوری ندارد. چون هر کمیته و دپارتمانی می‌خواهد بهترین داوران را برای هر بازی بگذارد. به نظر من اشتباهات به خود داوران ربط دارد.

- کلاس‌های هماهنگی ما یک روز است که کم است. ما باید برای هر رده از مسابقات‌مان ۳ تا ۵ روز کلاس هماهنگی بگذاریم. باید در سیستم آموزشی و مدرس‌های‌مان تجدیدنظر کنیم.

کاریزمای داوری ما پایین آمده است

- یک مقدار کاریزمای داوری ما پایین آمده است. بنده نخستین سوتی که سال ۷۶ در بازی استقلال اهواز و فجرسپاسی زدم، قبلش ۱۶ سال کمک داوری کردم.

- الان داوری می‌آید با ۳ سال سوت زدن به لیگ برتر راه پیدا می‌کند. به نظر من این کار عجولانه است. همه داوران می‌خواهند سریع فغانی و فنایی شوند که شدنی نیست

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها