|

فرهاد مجیدی تغییرات را از خوش آغاز کرد

با گذشت 10 هفته از آغاز لیگ برتر به نظر می‌رسد سرمربی استقلال سعی کرده با یک نگرش جدید و رفتاری متفاوت،تیمش را پس از چند فصل به قهرمانی…

لینک کوتاه کپی شد

کمتر این‌گونه جملات را از زبان فرهاد شنیده بودیم، اینکه پس از صعود به دور بعدی جام حذفی، به‌نوعی به بازی ضعیف تیمش اقرار کند و بگوید اصلاً رویش نمی‌شده که به نشست خبری بیاید. این یعنی با یک مجیدی متفاوت به نسبت سال‌های قبل مواجه هستیم. متفاوت در نوع رفتار و تعاملش با خبرنگاران و منتقدان و حتی دشمنان قسم‌خورده‌اش که از اولین روز، در سومین اپیزود حضورش روی نیمکت استقلال از هیچ تلاشی برای تخریبش فروگذار نیستند.

 به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه ؛ درواقع پس از گذشت ثلثی از لیگ برتر و انجام 10 دیدار می‌توان ادعا کرد، فرهاد مدل 1401 نه‌تنها در رفتار و نگرشش تغییرات مثبتی را به وجود آورده، بلکه در تفکرات حرفه‌ای خود نیز سعی کرده تغییراتی را ایجاد کند که این امر تا به امروز به او در هدایت تیمی که در اختیار دارد کاملاً کمک کرده است.

وجه بارز فرهاد لیگ این فصل به نسبت دو تجربه قبلی‌اش، توجه خاص و پرداختن مکرر به اصول دفاعی است، حتی اگر این مسئله به قیمت انجام بازی‌های کم موقعیت و تا حدی کسل‌کننده تمام‌شده باشد.

البته در این راه نمی‌توان از نقش گابریل پین ایتالیایی به‌سادگی عبور کنیم، چراکه آن‌ها در کشور خودشان اساتید مسلم ساختن و ترسیم دژهای دفاعی‌اند و بدون شک او در نقش کمک اول، جایگاه ویژه‌ای در ثبت کارنامه خط دفاعی استقلال دارد.

 کافی است به کارنامه پسران آبی در این 10 هفته اخیر توجه کنید تا کاملاً پی به زحمات کادر فنی ببرید. دریافت تنها 2/0 گل در 10 بازی گذشته آن‌هم با سه دروازه‌بان مختلف و 10 ترکیب متفاوت و بهره‌گیری از سیستم‌های 4 نفرِ یا بعضا 5 نفرِ و یا سه نفرِ در خط دفاعی، بدون شک یک دستاورد قابل‌اعتنا برای فرهاد مجیدی محسوب می‌شود که باعث شده تا حد زیادی اشکالات آن‌ها فاز تهاجمی چندان به چشم نیاید.

امروزه دیگر در سراسر دنیا به همه ثابت‌شده است که برای کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های لیگ، باید پیش از اینکه به فکر گلزنی باشید، باید خود را به این هنر مسلح کنید که تا می‌توانید گل کمتری را دریافت کنید. این فرمول بسیاری از تیم‌های قهرمان در تمام دنیا به شمار می‌رود، مگر آنکه خط آتش ویرانگری داشته باشید.

 شاید جالب باشد بدانید که پرسپولیس به‌عنوان قهرمان 5 ساله لیگ برتر در لیگ شانزدهم (14 گل)، لیگ هفدهم (15 گل)، لیگ هجدهم (14 گل)، لیگ نوزدهم (17 گل)، و لیگ بیستم (14 گل) دریافت کرده است و این همان فرمولی است که فرهاد به‌درستی در این فصل از آن تبعیت می‌کند. فرمولی که برانکو ایوانکویچ پس از اولین سال حضورش آن را کشف کرد و به‌درستی هرچه‌تمام‌تر آن را به کار بست.

برانکو در اولین فصل حضورش روی نیمکت پرسپولیس بالاتر از هر تیمی توانست 50 گل به ثمر برساند، اما دستش از گرفتن جام کوتاه ماند، چراکه در 30 بازی 34 گل دریافت کرد. او باتجربه‌ای که از این فصل به دست آورد، فهمید در فوتبال ایران آنچه بیش از هر چیزی برایش اهمیت قائلند، تنها نتیجه است. این مربی کروات به‌درستی دریافت که شکست یا مساوی در فوتبال ایران چه تبعات هنگفت و کاذبی دارد و می‌توان گفت امروز مجیدی به سبک خودش با رعایت این فرمول از هرزمانی به کسب جام نزدیک‌تر است.

نکته‌ای که باید به جملات فوق اضافه کرد فرصت‌های کمی است که استقلال به رقبایش می‌دهد، به این معنی که عدد xG (پارامتر xG مخفف عبارت expected Goal به معنی «گل‌های مورد انتظار» است) حریفان استقلال در این فصل کمتر از هر فصل دیگری بوده است و می‌توان پیش‌بینی کرد مجیدی همین روند را تا پایان فصل ادامه می‌دهد تا بتواند استقلال را پس از مدت‌ها به‌عنوان قهرمانی برساند که قهرمانی برای این تیم از نان شب واجب‌تر است.

قدر مسلم قریب به‌اتفاق هواداران این روزهای استقلال با توجه به نتایجی که این تیم طی 9 فصل اخیر به دست آورده است و بدتر از آن قافیه را به رقیب سنتی واگذار کرده، پیش از ارائهٌ هرگونه نمایش زیبا و چشم‌نوازی یا درخواست یک بازی تک‌ضرب و کاملاً شناور، در وهله اول از تیمشان انتظار بردن و گرفتن هر سه امتیاز را دارند تا اینکه در پایان لیگ بیستم، بتوانند روند موفقیت‌های پرسپولیس را متوقف کنند و جام زرین را به خانه ببرند.

با این توضیحات باید گفت، فردا نیز در هفته یازدهم لیگ برتر، استقلال فارغ از جایگاه شهر خودرو در انتهای جدول رده‌بندی ممکن است بازهم نتواند فوتبالی زیبا را به نمایش بگذارد که البته این امر در صورتی قابل‌اغماض است که آن‌ها با سه امتیاز مشهد را به‌قصد تهران ترک کنند و اِلا هر نتیجه‌ای جز برد، این قابلیت را دارد که آن‌ها را از کورس مدعیان دور کند، خصوصاً اینکه طی دو هفته آینده باید به مصاف دو تیم آماده فولاد خوزستان و آلومینیوم اراک بروند.

مجیدی 1401 نشان داده از تجارب سال‌های گذشته درس‌های زیادی فراگرفته و این لیگ بهترین و در عین شاید آخرین جایی باشد که او فرصت دارد از تمام تجاربش بهره ببرد و هواداران تیم محبوبش را به آرزویشان برساند. درعین‌حال فرهاد، به خوبی می‌داند که در نیم‌فصل دوم می‌تواند روی حمایت هوادارانشان در ورزشگاه‌ها حساب ویژه‌ای باز کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها