|

ملاقات پرسپولیس محافظه کار و سپاهان دست و دلباز؛ 8 دی 1400

یحیی گل محمدی و محرم نویدکیا

دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان همواره یکی از حساس ترین بازی های فصل بوده و در چند فصل اخیر هم حساسیت های آن بیشتر شده.

لینک کوتاه کپی شد

فردا تیم های سپاهان و پرسپولیس به مصاف هم می روند تا یکی از جذاب ترین و حساس ترین بازی های فصل را برگزار کنند. دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان همواره یکی از حساس ترین بازی های فصل بوده و با توجه به این که در چند فصل اخیر حساسیت های جدولی هم به گونه ای بوده که جدال این دو تیم تاثیر مستقیمی روی تعیین سرنوشت قهرمان لیگ داشته، حساسیت این دیدار دو چندان شده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری، هر دو تیم در این فصل از رقابتها لغزش هایی را در راه رسیدن به بالای جدول تجربه کرده اند، سپاهان در 4 بازی اخیر، 3 بازی را در زمین به رقبا واگذار کرده است و اگر برد آیین نامه ای گل گهر به کمک آن ها نمی آمد با سه امتیاز کمتر و 19 امتیاز پایین تر از پرسپولیس 22 امتیازی قرار می گرفتند و البته خود پرسپولیس هم با یک باخت و چند مساوی پیاپی از صدر جدول دور شده بود تا این که در چند بازی پیاپی به پیروزی رسید.

مقایسه xG و گل های زده دو تیم

طبق آمار متریکا سپاهان با ثبت مجموع xG (امیدگل) 17.4 دارای بهترین رتبه از لحاظ این پارامتر بین تیم های لیگ برتری است و این در حالی است که پرسپولیس از لحاظ امید گل با عدد مجموع 12.4 در رتبه چهارم حضور دارد و اما از لحاظ تعداد گل های زده شده، پرسپولیس 16 گل و سپاهان 14 گل به ثمر رسانده اند و این قضیه اولین تفاوت دو تیم را به خوبی به ما نشان می دهد.  ارزش موقعیت های سپاهان بیشتر از پرسپولیس بوده است اما تعداد گل های زده پرسپولیس در وضعیت بهتری نسبت به سپاهان قرار دارد.

پرسپولیس مثل چند فصل اخیر یکی از بهترین تیم ها از لحاظ استفاده از موقعیت ها است و به خوبی از تک موقعیت هایش استفاده می کند و این دقیقا همان ویژگی ای است که سپاهان این فصل از آن برخوردار نیست. زمانی که به دنبال قهرمانی هستید باید از تمامی موقعیت ها نهایت استفاده را ببرید. در همین بازی مقابل پیکان تیم سپاهان xG 1.59 را به ثبت رساند و تنها یک گل به دست آورد و این در حالی است که پرسپولیس با xG 1.15 سه بار توپ را وارد دروازه تیم پیکان کرد و در مجموع نرخ تبدیل شوت به گل و دقت شوت های پرسپولیسی ها هم بیشتر از سپاهان است.

سپاهان و نیاز به فرصت طلبی بیشتر

استفاده از موقعیت ها فاکتور بسیار مهمی است که سپاهانی ها نیاز دارند در این قضیه عملکرد خود را بهبود ببخشند. وقتی یک تیم بازی پر ریسک و طولی از خود به نمایش می گذارد قاعدتا صاحب موقعیت های زیادی می شود اما به همان اندازه که روی حملات، پرتعداد و خطرناک ظاهر می شود، در ضدحمله ها شکننده نشان می دهد؛ به همین بازی با پیکان توجه کنید... سپاهانی که ریسک حملات پرتعداد و بالا بودن لاین دفاعی اش را به جان می خرد، باید از تک تک موقعیت هایش استفاده کند و بازیکنان این تیم نسبت به هر موقعیتی که از دست می رود احساس مسئولیت کنند. البته همین استفاده نکردن از موقعیت ها متاثر از مسائلی همچون اضافه شدن مهاجم جدید با سبکی متفاوت (نسبت به شهباززاده) به تیم است...

پرسپولیس و سپاهان

پاس های قطری و حملات پر تعداد

سپاهان در این فصل از رقابتها از سیستم 433 فصل گذشته اش فاصله گرفته است و تیم محرم با سیستم 4231 به میدان می رود. در صورتی که محرم نویدکیا تصمیم بگیرد شهریار مغانلو را مقابل پرسپولیس هم بازی بدهد به احتمال فراوان ما شاهد همین سیستم 4231 خواهیم بود و سجاد شهباززاده هم به پست بال چپ منتقل می شود. با توجه به این که در سیستم سپاهان دانیال اسماعیلی فر و امید نورافکن حضور فعالی در حملات دارند و عمده حملات پرسپولیس هم از کناره های زمین شکل می گیرد پیش بینی می شود ما شاهد صحنه های جذابی در این قسمت از زمین باشیم.

روزی سخت برای سمت چپ دفاع پرسپولیس

یکی از مهم ترین دلایل درخشش بیش از پیش دانیال اسماعیلی فر در دو فصل اخیر هم همین فرم بازیسازی است که دانیال اسماعیلی فر یا برای کنترل ارسال های قطری و یا برای شرکت در حملات پرتعداد به خط حمله اضافه شود. در همین راستا حضور فرشاد احمدزاده هم در سمت راست خط حمله، سپاهان را به تیمی تبدیل کرده است که از لحاظ هجومی در سمت راست یکی از خطرناک ترین تیم های ایران است چرا که در سمت مخالف هم امید نورافکنی حضور دارد که توانایی ارسال پاس های قطری خوبی دارد...

جدال دو تیم با درصد مالکیت بالا

هر دو تیم پرسپولیس و سپاهان از لحاظ میانگین درصد مالکیت توپ جزو بهترین تیم های لیگ بوده اند تیم محرم نویدکیا با میانگین 61.1 درصد مالکیت، عدد بالاتری را نسبت به پرسپولیس با 57.6 درصد به ثبت رسانده است. در واقع این دیدار جدال تیم هایی است که در طول بازی های شان در لیگ برتر دقایق بیشتری را نسبت به رقبا صاحب توپ هستند.

پرسپولیس

پرسپولیس و استراتژی همیشگی؛ معجون محافظه کاری و فرصت طلبی

پرسپولیس هم به احتمال زیاد در این دیدار با همان سیستم 442 خودش به میدان می رود و قرار نیست شاهد تغییرات زیادی باشیم. با توجه به جایگاه جدولی دو تیم و هم امتیازی دو تیم بعید نیست که این شرایط روی هر دو سرمربی به خصوص یحیی گل محمدی تاثیر بگذارد و ما شاهد محافظه کاری بیشتری از سوی دو تیم باشیم، به خصوص روی تیم پرسپولیس که در فصل گذشته هم نشان داد در چنین بازی هایی بیشتر به دنبال استفاده از ضربات شروع مجدد و گل نخوردن است.

کادر فنی این تیم نشان داده است در چنین بازی هایی به خوبی تیم را در لاک دفاعی فرو می برد و به موقع با حضور در انتقال های سریع از دفاع به حمله و فرصت طلبی به نتیجه مطلوب می رساند. از آن جا که تیم سپاهان هم یکی از شکننده ترین تیم های ایران روی ضد حملات است. قطعا کادر فنی پرسپولیس توجه ویژه ای به این قضیه خواهد داشت. پرسپولیسی ها در برخی از بازی های این فصل با تحت فشار دادن حریف از بالا به دنبال مختل کردن فرایند بازیسازی حریف بوده اند اما با توجه به سبک بازی طولی (همان پاس های قطری) سپاهان خیلی منطقی به نظر نمی رسد که سرخ ها در این دیدار خیلی از بالا به حریف فشار بیاورند...

با توجه عملکرد خوب این تیم روی ضدحملات در بازی فردا ما در دقایق بیشتری سپاهان را صاحب توپ خواهیم دید و این بازی از آن دست دیدارهایی است که خط دفاعی پرسپولیس باید در مقاطع حساس تیم را در جریان بازی نگه دارد...

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها