|

چه کسی پرسپولیس و استقلال را از آسیا حذف کرد؟

در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا افراد زیادی به عنوان مقصر معرفی می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

شایعات درباره دلایل حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا زیاد شده است و افراد زیادی به عنوان مقصر معرفی می‌شوند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فوتبال ۳۶۰، پرسپولیس و استقلال به عنوان دو تیم مطرح ایران و آسیا با رای کنفدراسیون فوتبال آسیا از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای سال ۲۰۲۲ کنار گذاشته شدند. دلیل این مورد در بیانیه‌ منتشر شده از سوی AFC این است که این دو باشگاه ایرانی در کنار باشگاه گل گهرسیرجان، موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای برای شرکت در این رقابت‌ها نشده‌اند. از روز گذشته که این مورد به صورت رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده، تا به حال، مقصران زیادی در این پرونده اعلام شده‌اند، ولی با بررسی مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره شده شاید بتوان به نقاط تاریک این پرونده عجیب و غریب رسید.

دلایل AFC برای حذف استقلال و پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی پرونده وضعیت تیم‌های شرکت کننده در این دوره از رقابت‌ها به سراغ یک شرکت آلمانی رفت تا مدارک حرفه‌ای سازی باشگاه‌های آسیایی را مورد بررسی قرار دهد. این شرکت آلمانی به عنوان همکار در این پرونده AFC را همراهی کرده و اتفاقا گزارش‌های ریز و جزئی را هم مورد بررسی قرار داده است. آنطور که عنوان شده کنفدارسیون فوتبال آسیا قریب به ۴۰۰ صفحه ایراد از تیم‌های ایرانی در مسیر گرفتن مجوز حرفه‌ای سازی کرده که می‌توان آن‌ها را در چند مبحث کلی خلاصه کرد؛

۱-ابهام مالی، ۲-مالیات، ۳-زیرساخت، ۴-مالکیت مشترک.

هرکدام از این مبحث‌ها به زیر شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود که هر چه سرفصل‌ها بیشتر مورد بررسی قرار گرفته، ابهامات درباره پرونده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم بیشتر شده است. به عنوان مثال درمورد قسمت اول، مسئله حق پخش تلویزیونی نقش پررنگی ایفا کرده است. تیم‌های ایرانی به طور رسمی چیزی به عنوان حق پخش ندارند. بدهی به بازیکنان و اعضای کادرفنی سابق هم در همین زمره گنجانده شده است. نکته مهمتر اینکه اینبار AFC جزئیات را هم دخیل دانسته است. به عنوان مثال یکی از ایراداتی که از باشگاه گل گهر گرفته شده این است که در پی شکایت ماساژور این تیم، درست است که طلب او پرداخت شده، ولی چون این پرداخت ۴۰ روز بعد از موعد مقرر پرداخت شده، در نتیجه این باشگاه از لحاظ مالی ناتوان قلمداد شده است. در مورد پرسپولیس هم در این بخش مشترک، پرونده گابریل کالدرون زیر دره بین رفته است. اظهارات بازیکنان و مربیان این تیم از جمله یحیی گل محمدی که موضوع بدهی پرسپولیس به پدیده را هم بیان کرده البته در رای کنفدارسیون فوتبال آسیا بی تاثیر نبوده است. بدهی مالیات سنگین این دو باشگاه هم در حسابرسی شرکت آلمانی طرف قرارداد با AFC لحاظ شده که میزان آن بسیار زیاد است.

در مورد زیرساخت‌ها هم ایرادات باورنکردنی‌ای گرفته شده است؛ اگرچه به سختی به ورزشگاه‌ها نمره قبولی داده شده، ولی در چند مورد عجیب از اینکه تیر دروازه اضافی در ورزشگاه وجود نداشته و یا اینکه تعداد دوش‌های رختکن در ورزشگاه‌ها به حد استاندارد نبوده، مجوز حرفه‌ای صادر نشده است. البته که مبحث زیرساخت‌ها در فوتبال ایران بسیار گسترده است و فقط برای مثال به دو مورد دم دستی از آن اشاره شده است.

مبحث مهم درمورد حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، اما مالکیت مشترک است؛ این دو تیم هر دو زیر نظر وزارت ورزش ایران فعالیت می‌کنند و این مورد با اصول حرفه‌ای گری در دنیای فوتبال در تعارض است. اگرچه ایران برای چندمین بار متوالی وعده داده که این مشکل را حل می‌کند، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا دیگر به قول طرف ایرانی اعتماد نکرده است.

پرونده سازی در ایران

موضوع مهمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا را عصبانی کرده مربوط به پرونده سازی و بیان نکردن واقعیت از سوی ایرانی‌ها است. در این مورد هم شایعات زیاد است، ولی نگاه‌ها متوجه کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در ایران است. مهم‌ترین موضوعی که AFC روی آن دست گذاشته این است که چطور با وجود چنین مشکلاتی که باشگاه‌های ایرانی به ویژه از لحاظ مالی و مالکیت داشته‌اند، کمیته مربوطه در ایران مجوز حرفه‌ای سازی را صادر کرده است. از طرف دیگر عنوان شده که در ایران واقعیت‌ها به معنای واقعی‌اش بیان نشده است. یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در این پرونده مربوط به مسئله مالکیت است که پیش‌تر شایعه شده تیم‌های ایرانی سهامدار دو تیم استقلال و پرسپولیس را نه وزارت ورزش، بلکه چندین چهره نام آشنا و قدیمی از این دو تیم معرفی کرده و مدارک مربوط به آن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده‌اند. حالا در این بین، اما اعضای همین کمیته در ایران، که فعلا پایشان در پرونده‌سازی گیر است، با اظهاراتی که اخیرا داشته اند، شاخک‌های AFC را تیزتر کرده و به نظر می‌رسد در لابلای صحبت چندتن از اعضای همین کمیته به تناقضات موجود در پرونده حرفه‌ای سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پی برده‌اند. مسئله اصلی در این مورد این است که حالا آیا AFC اگر به یقین برسد که در ایران برای صدور مجوزحرفه‌ای باشگاه‌ها، پرونده سازی صورت گرفته، آیا فوتبال ایران را تحریم می‌کند یا خیر؟

چه کسی مقصر است؟

با توجه به مورادی که در بالا عنوان شد، نمی‌شود یک شخص خاص را در مورد پرونده حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا سرزنش کرد. واقعیت این است که ساختار فوتبال دولتی در ایران بیمار است و دیگر با لابی و قول گرفتن هم بعید است که بشود مُسکنی مقطعی برای این مشکل پیدا کرد. دولت علاقه‌ای به خصوصی سازی این دو باشگاه به دلایل مختلف ندارد و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تا زمانی که این مسئله حل و فصل نشود، نمی‌تواند اجازه حضور آن‌ها در آسیا را بدهد. اینجاست که دوباره موضوع رفتن پرونده مذکور به کمیته استیناف AFC هم محل سوال است؛ شایعه شده که طرف ایرانی می‌خواهد این پرونده را به کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا بکشاند و ۱۰ روزی مهلت بخرد. اگرچه خودش روزنه‌ای امید است، ولی بعید است اتفاق خارق‌العاده‌ای در این مسیر رخ دهد. خطر بزرگتر اینکه با توجه به ایرادات مهمی که از دو تیم استقلال و پرسپولیس گرفته شده، حتی ممکن است این دو از لیگ قهرمانان ۲۰۲۳ هم کنار گذاشته شوند تا تلاش کنند یکبار برای همیشه هم که شده، باشگاه را به معنای واقعی حرفه‌ای کنند و بعد در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها