|

بهترین بازیکن استقلال در نیم فصل اول لیگ را بشناسید!

کوین یامگا در نیم فصل اول رقابت‌ های لیگ برتر نشان داد که بازیکن بسیار متفاوتی در ترکیب استقلال است.

لینک کوتاه کپی شد

لیگ برتر ایران به نیم فصل رسید و استقلال بالاتر از بقیه از جمله پرسپولیس، با کسب ۳۵ امتیاز صدرنشین ماند. البته حتی اگر ۲ امتیازی که این تیم از کنار رای کمیته انضباطی در ماجرای پرونده بازیکن گابنی گل گهر دارد هم کسر شود، باز تیم فرهاد مجیدی با اختلاف یک امتیاز در مقایسه با پرسپولیسِ ۳۲ امتیازی، صدرنشین لیگ برتر باقی می‌ماند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ برای بررسی عوامل موفقیت استقلال در طول ۱۵ هفته اخیر می‌شود دلایل ریزودرشت زیادی را برشمرد، ولی بدون تردید، نقش بازیکنان جدید از یک سو و نقش کوین آرتور یامگا از سوی دیگر انکارناپذیر است. بازیکنی که از وایله دانمارک خریداری شد و حضورش در استقلال در روز‌های نخست، با توجه به کارنامه‌ای که در دوران فوتبالی‌اش به ثبت رسانده و از لیگ ایتالیا به لیگ نه چندان مطرح دانمارک سقوط کرده بود، بحث‌های فراوانی را در پی داشت.

منتقدین، از فرهاد مجیدی خرده می‌گرفتند که او بازیکنی در حدواندازه‌های استقلال نخواهد بود. کوین به عنوان یک مدافع– هافبک راست تخصصی به علاقمندان فوتبال معرفی شده بود، ولی فرهاد مجیدی فقط به ۹۰ دقیقه زمان نیاز داشت تا تعریف تازه‌ای از سبک بازی آرتورِ استقلالی‌ها ارائه کند. در بازی هفته دوم و درست در زمانی که کسی تصور نمی‌کرد یامگا حتی در ترکیب اصلی هم قرار بگیرد، او نه تنها در فهرست ۱۱ نفره استقلال پا به زمین گذاشت بلکه بر خلاف انتظار به عنوان مهاجم در ترکیب این تیم ایفای نقش کرد. همان ۹۰ دقیقه کافی بود تا مشخص شود توانایی‌های این بازیکن فراتر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

استقلال با دبل کوین یامگا از سد ذوب آهن در اصفهان گذشت تا این بازیکن فرانسوی نه تنها اولین گل‌هایش با پیراهن استقلال را زده باشد بلکه روی ۳ امتیازی که تیمش در آن بازی گرفت هم مستقیما تاثیر گذار باشد. ماجراجویی یامگا درست از همان هفته دوم تا هفته پانزدهم ادامه داشت و این بازیکن هر بار به طریقی، یکی از تاثیرگذارترین مهره‌های استقلال نشان داد.

کوین برگ برنده فرهاد مجیدی

کوین یامگا گلزنی را برای استقلال در هفته دوم و در اولین بازی‌اش از سر گرفت و این رویه را سعی کرد تا هفته پایانی نیم فصل تداوم ببخشد؛ در جریان برد پرگل استقلال برابر نفت مسجدسلیمان در آخرین بازی نیم‌فصل، یامگا نه تنها یک‌بار دیگر گلزنی کرد بلکه پاس گلی هم به همتیمی‌هایش داد تا کارنامه اش را درخشان کند. آخرین گل او، هفتمین گلی بود که در ۱۴ بازی برای استقلال زد و البته دومین پاس گلش در لیگ برتر هم ثبت شد. این بازیکن همین حالا با ۷ گل زده در رده دوم برترین گلزنان لیگ برتر جا گرفته و می‌توانست این آمار را به مراتب بهتر هم کند. کوین بدشانس بود که وریا غفوری در استقلال مصدوم شد و مجبور شد در چند بازی به عنوان مدافع– هافبک راست استقلال ایفای نقش کند وگرنه این بازیکن با سرعت و توانایی در امر گلزنی می‌توانست به مراتب به تعداد گل‌هایش در لیگ برتر اضافه کند. از ۷ گلی که یامگا تا به اینجا برای استقلال زده، ۳ گل او در جریان بازی بوده و ۴ گل دیگر را از روی نقطه پنالتی زده است. این ۴ گل پنالتی همان نکته حساسی است که اهمیت این بازیکن را در استقلال پررنگ‌تر جلوه می‌دهد؛ پیش از کوین، پنالتی‌زن اصلی استقلال، کاپیتان این تیم یعنی وریا غفوری بود، ولی حتی بعد از بازگشت وریا، باز هم یامگا پنالتی‌زن اول تیم فرهاد مجیدی است. بدیهی است برای بازیکنی که تازه به جمع تیم اضافه شده و شغل قبلی کاپیتان را ازآنِ خودش کرده، شرایط چندان هم، دست کم از لحاظ روانی، نباید آسوده باشد.

یامگا موثرترین بازیکن لیگ برتر؟

در این مورد شک و شبهه زیاد است، ولی بدون تردید با نگاهی به آمار خرید جدید استقلال در این فصل او می‌تواند در بین ۳ بازیکن برتر فصل جا داشته باشد. یامگا فارغ از ۴ امتیازی که در لیگ برتر تمام و کمال با گل هایش برای استقلال به دست آورده، روی ۹ گل از ۲۱ گل این تیم در این فصل تاثیر مستقیم داشته است. به عبارتی این بازیکن به تنهایی روی بیش از ۴۲ درصد گل‌هایی که استقلال در جریان نیم فصل زده تاثیر مستقیم داشته است. همین امر و در نظر داشتن این بخش که او چندین بازی را مجبور شده به عنوان مدافع– هافبک بازی کند، کافی است تا تاثیر او در استقلال مشخص شود. البته که این تمام ماجرا نیست، چون آمار یامگا در مقایسه با دیگر ستاره‌های لیگ برتر هم چشمگیر است. در بین بازیکنانی که بیشترین تاثیر را روی گل‌های زده شده در لیگ و در ترکیب تیم‌های مختلف داشته‌اند، سهم یامگا بسیار پررنگ است. در پرسپولیس مهدی ترابی با زدن ۳ گل و دادن ۵ پاس گل، روی ۸ گل تیمش تاثیرگذار بوده است. گادوین منشا هم برای مس رفسنجان ۸ بار گلزنی کرده و پاس گلی نداشته است. سعید صادقی هم دیگر ستاره‌ای است که نمی‌شود از کنارش به سادگی عبور کرد. او در نیم فصل ۴ گل زده و ۴ بار هم پاس گل داده است. با این وجود، اما باز هم آمار تاثیرگذاری یامگا از این بازیکنان بیشتر است؛ سه بازیکن مذکور روی ۸ گل زده تاثیرگذار بوده‌اند، ولی یامگا روی ۹ گل استقلال تاثیر مستقیم داشته است. ضمن اینکه یامگا در مقایسه با نفرات دیگر، گا‌ها برای چند بازی مجبور شده از خط و خطوط هجومی استقلال فاصله بگیرد.

مشخص است که با درنظر گرفتن همین چندفاکتور، یامگا اگر موثرترین بازیکن لیگ برتر نباشد، قطعا تا به اینجای فصل در بین برترین‌ها قرار می‌گیرد.

آخرین اخبار باشگاه استقلال را در صفحه استقلال شایانیوز بخوانید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها