|

سریعترین صعود ایران به جام جهانی، سال 1978 است نه 2022!

با بررسی دوره های گذشته صعود ایران به جام جهانی، متوجه می شویم که برای رسیدن به جام جهانی 1978 آرژانتین صعود مقتدرانه تری داشته ایم.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی فوتبال ایران که روزهای خوبی را تجربه می‌کند موفق شد با غلبه بر عراق با نتیجه یک بر صفر در ورزشگاه آزادی برای ششمین بار جواز حضور در جام جهانی فوتبال را بگیرد که این صعود از صعودهای خوب، زودهنگام و بی دردسر فوتبال ایران به جام جهانی بود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از مهر؛ صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هر چند یکی از بهترین، ماندگارترین و شیرین ترین صعودهای فوتبال ایران به این رویداد بزرگ بود، اما نمی تواند از آن به عنوان سریعترین و مقتدرترین صعودها یاد کرد. چرا که باید این عنوان را به نخستین حضور ایران در جام جهانی داد.

فوتبال ایران برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ آرژانتین و در یازدهمین دوره جام جهانی حضور در این مسابقات را تجربه کرد. سال‌هایی که فوتبال ایران روزهای طلایی خود را تجربه می‌کرد و تیم ملی ایران قهرمان بلامنازع فوتبال قاره کهن بود.

صعود ایران به جام جهانی ۱۹۷۸ به گونه ای رقم خورد که بتوان آن را بهترین و قاطعانه‌ترین صعود به جام جهانی دانست چرا که این صعود زود هنگام و برق‌آسا در حالی انجام شد که از مجموع دو قاره آسیا و اقیانوسیه تنها یک سهمیه برای جام جهانی در نظر گرفته شده بود. با این حال تیم ملی ایران با قاطعیت و سرعت این سهمیه را از آن خود کرد.

ابتدا ۱۹ تیم هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، کره جنوبی، رژیم اشغالگر قدس، ژاپن، عربستان، سوریه، عراق، کویت، بحرین، قطر، امارات، استرالیا، نیوزلند، تایوان به همراه ایران برای حضور در مرحله گروهی اعلام آمادگی کردند.

تیم ملی ایران در گروه سوم این مسابقات همراه با عربستان، سوریه و عراق حضور یافت و با ۴ پیروزی از ۴ بازی و کسب ۸ امتیاز (بازی‌ها در آن زمان ۲ امتیازی بود)، ۸ گل زده و بدون گل خورده راهی مرحله بعدی مسابقات شد.

ملی پوشان کشورمان در مرحله دوم این مسابقات که بین ۵ تیم و در یک گروه به صورت رفت و برگشت برگزار شد همراه با استرالیا، هنگ کنگ، کویت و کره جنوبی حضور پیدا کردند و با ۶ پیروزی، ۲ مساوی، بدون شکست، ۱۲ گل زده، ۳ گل خورده و کسب ۱۴ امتیاز بالاتر از کره جنوبی با ۱۰، کویت با ۹، استرالیا با ۷ و هنگ کنگ بدون امتیاز صعودی مقتدرانه و زودهنگام به جام جهانی ۱۹۷۸ داشته باشند.

تیم ملی ایران بعد از پیروزی با نتیجه یک بر صفر مقابل استرالیا در بازی ششم صعود خود به جام جهانی آرژانتین را قطعی کرد و ۲ بازی باقی مانده مقابل کویت و کره جنوبی جنبه تشریفاتی پیدا کرد و حشمت مهاجرانی سرمربی وقت تیم ملی ترجیح داد در دو بازی آخر بیشتر از بازیکنانی استفاده کند که در بازی‌های قبلی کمتر فرصت بازی پیدا کرده بودند؛ و حتی در این دو بازی تشریفاتی هم تیم ملی ایران شکستی را تحمل نکرد تا اولین صعود، بهترین، قاطع‌ترین و برق‌آسا ترین صعود به جام جهانی باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها