|

فرهاد مجیدی سریع تر باید این 3 مشکل را حل کند!

مجیدی برای حفظ آرامش استقلال باید نسبت به حل 3 معضل بزرگ این تیم اقدام کند.

لینک کوتاه کپی شد

استقلال با گذشت 19 هفته از رقابت های لیگ برتر رکوردهایی بی نظیر را به ثبت رسانده و با اقتدار در صدرجدول رده‌بندی قرار گرفته است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ مجیدی و شاگردانش بدون آنکه حتی یک شکست در کارنامه شان ثبت شود تا اینجای کار 47 امتیاز دشت کردند و مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر محسوب می‌شوند. آنها در جام حذفی نیز به جمع 8 تیم برتر مسابقات رسیده‌اند و شانس خوبی برای کسب جام دارند.

با وجود این شرایط خوب اما طی روزهای گذشته حواشی زیادی پیرامون باشگاه استقلال و تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی ایجاد شده است. موضوع سربازان استقلال(سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند)‌بحث روز فوتبال ایران و به خصوص استقلالی‌ها بوده و از طرفی کنار گذاشتن وریا غفوری از تیم و برخی مشکلات دیگر مزید بر علت شده تا این تیم آرامش گذشته را نداشته باشد.

در چنین فضایی اما مهم تر از هرچیز برای فرهاد مجیدی این است که علاوه تمرینات فنی ، با مدیریت حواشی بتواند آرامش را به تیمش برگرداند و در 11 مسابقه پایانی نیز استقلال را به بهترین شکل ممکن و همچون مسابقات قبلی به زمین بفرستد تا کار نیمه تمامش را به پایان برساند.

در حال حاضر که سازمان نظام وظیفه رسما اعلام کرد مجوز بازی مرادمند و یزدانی را برای استقلال صادر نمی‌کند و این دو بازیکن باید به خدمت سربازی بروند،‌ به نظر می‌رسد وظیفه مجیدی و کادرفنی و اجرایی استقلال سنگین‌تر می‌شود. چراکه آنها باید با فراموشی این اتفاق روی بازی های بعد و پوشش نقاط ضعف ناشی از جدایی دو مدافع تاثیرگذار خود تمرکز کنند و به موفقیت های آینده بیندیشند. 

همین حالا فرهاد مجیدی 3 چالش بزرگ روبه روی خودش و تیمش می‌بیند که باید در کوتاه مدت نسبت به رفع آنها اقدام کند.

**شناخت ترکیب دفاعی در کوتاه مدت

جدایی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند از استقلال با توجه به اینکه عارف آقاسی هم نیم فصل به فولاد خوزستان رفت، دست فرهاد مجیدی را در خط دفاع حسابی خالی کرده است. حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که عارف غلامی با توجه به دوری حدودا 8 ماهه از فوتبال آمادگی خوب گذشته را ندارد، محمد دانشگر تنها مدافع وسط تخصصی آبی ها محسوب می‌شود. این در حالی است که روزبه چشمی که یک هافبک وسط تخصصی است بارها در خط دفاعی بازی کرده و با توجه به نیاز تیم می‌تواند در دفاع وسط نیز به میدان برود.

نکته مهم اما سیستمی است که فرهاد مجیدی برای بازی تیمش انتخاب کرده است؛ استقلال از ابتدای فصل با سیستم 3 دفاعه بازی کرده و حالا با توجه به جدایی مرادمند و یزدانی آنها با خلاء مدافع وسط  مواجه‌اند. حتی اگر عارف غلامی هم به شرایط خوب رسیده باشد و به ترکیب اصلی برگردد، او به همراه چشمی و دانشگر تنها بازیکنانی هستند که سابقه بازی در این پست را داشته‌اند و در صورت محرومیت یا مصدومیت عملا جایگزین متخصصی برایشان وجود ندارد.

فرهاد مجیدی در بازی گذشته مقابل فجرسپاسی از وجود زبیر نیک‌نفس در خط دفاعی استفاده کرد. از بین بازیکنان کنونی استقلال هم گفته می‌شود آمانوف در گذشته سابقه بازی در دفاع وسط را دارد. هرچه که هست سرمربی استقلال باید تصمیم نهایی اش را برای شناخت نفرات دفاعی خود بگیرد و به یک ثبات در این خصوص برسد. شاید او مجبور به تغییر سیستم و بازی با 4 دفاع خطی شود که در این صورت فقط دو مدافع وسط در ترکیب فیکس قرار می‌گیرند. شاید هم مجیدی بخواهد به همان شیوه 3-4-3 بازی کند. در نهایت او باید سریعا اولین چالش موجود در بحث انتخاب ترکیب دفاعی نیز را رفع کند.

**جذب مدافع آزاد؛ خارجی یا داخلی؟

استقلال در لیست بازیکنان خود یک جای خالی دارد که می‌تواند آن را با استفاده از یک بازیکن که در زمان نقل و انتقالات قراردادش را فسخ کرده به عنوان سهمیه آزاد پر کند. بدیهی است که در شرایط کنونی فرهاد مجیدی برای جذب یک مدافع وسط اقدام کند. حالا که دیگر مرادمند و یزدانی در استقلال حضور ندارند، یکی از سریع‌ترین اقدامات مجیدی باید انتخاب یک مدافع وسط توانمند از بین گزینه های آزاد باشد. داخلی و خارجی اش هم تفاوتی ندارد اما با توجه به اینکه در این مقطع بازیکن آزاد ایرانی خوبی بدون تیم نیست، احتمالا سرمربی استقلال روبه گزینه خارجی بیاورد. در این شرایط مجیدی باید هرچه سریع‌تر به انتخاب نهایی اش در پست دفاع وسط برسد و بازیکنی را جذب کند تا در فضای بحرانی خط دفاعی بتواند در مسابقات باقیمانده به او کمک کند.

**کاپیتان چه زمانی برمی‌گردد؟

قبل از بازی با فجرسپاسی شیراز بود که وریا غفوری به خاطر یک مساله انضباطی نه چندان حاد در جریان تمرین از سوی فرهاد مجیدی در اختیار باشگاه قرار گرفت. درباره اختلافات میان غفوری و مجیدی از ابتدای فصل شایعات زیادی وجود داشت اما هر بار این مساله تکذیب شد . اما حالا کاپیتان استقلال از سوی سرمربی موقتا کنار گذاشته شده و جایی در تمرینات و مسابقات ندارد. 

از آنجایی که غفوری و مجیدی هردو نزد هواداران استقلال محبوبیت خاصی دارند،‌ قطعا انتخاب میان این دو نفر برای طرفداران کار آسانی نیست. حالا همانطور که فرهاد مجیدی چند ماه قبل در یکی از نشست های خبری اش اعلام کرد، هواداران استقلال هم منتظر بالارفتن جام قهرمانی لیگ برتر توسط غفوری هستند.

این در شرایطی است که سرمربی استقلال هنوز مجوز بازگشت غفوری را صادر نکرده است. در این خصوص کاپیتان آبی ها روز گذشته در دفتر مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال حضور یافت و جلسه ای را با او داشت. گفته می‌شود آجورلو قصد دارد برای اینکه حاشیه جدیدی از این نظر برای استقلال ایجاد نشود، به ماجرای مجیدی و غفوری ورود کرده و با پایان دادن به کدورت این دو نفر زمینه را برای بازگشت وریا مهیا کند. 

این در حالی است که غفوری در سفر استقلال برای دیدار با نساجی نیز تیم را همراهی نمی‌کند و انتظار می‌رود فرهاد مجیدی برای آنکه حاشیه جدیدی را تجربه نکند و آرامش به تیمش برگردد هرچه سریع‌تر و بلافاصله بعد از دیدار با نساجی به این ماجرا پایان بدهد. حالا که غفوری نزد مدیرعامل باشگاه نیز حضور یافته تصور می‌شود سرمربی استقلال این چالش را نیز رفع کند و تیمش را قدرتمندتر و متحدتر از قبل به مصاف حریفان بفرستد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی