|

ترین های پرسپولیس در دهه گذشته

به بهانه پایان دهه ۹۰، تحولات پرسپولیس در این مقطع از تاریخ مرور شده است.

لینک کوتاه کپی شد

پرسپولیس در دهه ۹۰ صعودی‌ترین سیر ممکن را داشت. دوران افول این تیم که در اواخر دهه ۸۰ آغاز شده بود در دهه ۹۰ ادامه یافت و حتی این تیم در مقاطعی خطر سقوط به دسته پایین‌تر را احساس می‌کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360؛ پرسپولیس اما با برانکو ایوانکوویچ نه تنها غرور گذشته را بازیافت بلکه به افتخاراتی نایل شد که نه تنها در تاریخ این باشگاه بی‌نظیر است بلکه در فوتبال ایران سابقه نداشته و پرسپولیس این مسیر را پس از برانکو با یحیی گل‌محمدی ادامه داد.

۵ قهرمانی پیاپی، رکورد افسانه‌ای برای سرخپوشان

پرسپولیس برای اینکه نخستین قهرمانی خود در دهه ۹۰ را تجربه کند تا نیمه دوم این دهه صبر کرد ولی پس از آن ورق برگشت و این تیم قهرمانی‌های متوالی کسب نمود. پرسپولیس در لیگ پانزدهم تا آستانه فتح جام رفت اما تنها با تفاضل گل قافله را به استقلال خوزستان واگذار کرد. پرسپولیس پس از این ناامید نشد و از لیگ شانزدهم تا بیستم به قهرمانی دست یافت. ۵ قهرمانی پیاپی رکوردی است که در تاریخ فوتبال ایران تیمی موفق به ثبت آن نشده است. پرسپولیسی‌ها در فصل ۹۸-۱۳۹۷ موفق به دبل شدند و یک قهرمانی جام‌حذفی هم در تالار افتخارات این تیم در دهه ۹۰ به چشم می‌خورد. این تیم با ۴ قهرمانی سوپرجام، در این جام هم پرافتخارترین تیم است.

دو بار در یک قدمی رسیدن به افتخار تاریخی

قدرت‌نمایی پرسپولیس تنها منحصر به رقابت‌های داخلی نبود. این تیم در این مدت دو بار تا فینال و یک مرتبه تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت ولی در پایان در رسیدن به جام ناکام ماند. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸، در فینال مغلوب کاشیما آنتلرز ژاپن شد. سرخپوشان در شرایطی به فینال مهم‌ترین رقابت باشگاهی آسیا راه یافتند که ۲ پنجره نقل و انتقالاتی این تیم بسته بود. تجربه بعدی پرسپولیس در فینال در سال ۲۰۲۰ بود که عملاً بدون یک بازی میزبانی، فینالیست شد و در بازی فینال در حالی که با یک گل از اولسان هیوندای کره‌جنوبی پیش افتادند در نهایت ۲ بر یک تن به شکست داد. پرسپولیس تنها تیم ایرانی است که سابقه ۲ بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد.

ترین‌های پرسپولیس در دهه ۹۰

پرسپولیس در دهه ۹۰، در ۴۰۴ بازی به میدان رفت که حاصل آن ۲۱۹ پیروزی، ۱۱۱ مساوی و ۷۴ باخت بود. پرسپولیس این دهه را با پیروزی پرگل ۶-۱ مقابل الشباب آغاز کرد و با تساوی ۱-۱ برابر استقلال به پایان رساند. بهترین پیروزی پرسپولیس در دهه ۹۰ نتیجه محبوب این تیم یعنی ۶-۰ بود که برابر پیکان، ملوان بندرانزلی و مس کرمان به دست آمد. بدترین شکست پرسپولیس هم در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب الهلال شد.

پرسپولیس در این مقطع از تاریخ، ۵۹ تیم را شکست داد که پیکان با ۱۴ شکست بیشترین سهم را از پیروزی‌های پرسپولیس داشت. فولاد خوزستان با ۱۲ و ذوب‌آهن و صنعت نفت با ۱۰ باخت دیگر تیم‌هایی بودند که بیشترین باخت را مقابل پرسپولیس داشتند. تراکتور و ذوب‌آهن با ۷ پیروزی بیش از هر تیم دیگری پرسپولیس را مغلوب کردند و پس از آن سپاهان با ۶ برد قرار دارد.

جلال حسینی کاپیتان پرافتخار پرسپولیس، ۲۴۱ بازی برای پرسپولیس در تمام رقابتها انجام داد و از این جهت رکورددار است. پس از او احمد نوراللهی با ۲۰۹ و علی علیپور با 203 بازی قرار دارند. علی علیپور با زدن ۷۰ گل برای پرسپولیس در تمام رقابت‌ها بهترین گلزن این تیم در دهه ۹۰ است. پس از او مهدی طارمی با۵۳ گل و مهدی عبدی با ۲۶ گل قرار دارند. امید عالیشاه که بهترین پاسور پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است با ۳۲ پاس گل بهترین آمار را در دهه ۹۰ در پرسپولیس دارد و پس از او وحید امیری و مهدی ترابی با ۳۰ پاس گل جای دارند.

دیدارهای خاطره‌ساز پرسپولیس

در دهه‌ای که پرسپولیس افتخارات متعددی به دست آورد این تیم دیدارهای به یادماندنی زیادی که خاطرات تلخ و شیرین برای هواداران به جای گذاشت کم نداشت. یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌ها دربی برگشت لیگ پانزدهم بود که با برتری ۴-۲ پرسپولیس به پایان رسید. پرسپولیس در همان فصل یک بازی تلخ داشت که با نتیجه ۲-۰ مغلوب نفت تهران با هدایت علیرضا منصوریان شد که به قیمت از دست دادن صدر جدول برای این تیم تمام شد. حمایت همه جانبه هواداران پس از نایب‌قهرمانی در لیگ پانزدهم، از دیگر فریم‌های به یادماندنی پرسپولیس در این دهه است.

پرسپولیس در لیگ شانزدهم که مقتدرانه قهرمان شد، دربی برگشت را ناباورانه با نتیجه ۳ بر ۲ به استقلال واگذار کرد. کامبک به یادماندنی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ برابر الدحیل و پیروزی خاطره‌انگیز مقابل السد در همان فصل در شرایطی که پرسپولیس بازیکن کافی برای چیدن ترکیب اصلی نداشت و همچنین غلبه بر النصر در ضربات پنالتی تنها ساعاتی پس از محرومیت عیسی آل‌کثیر، از دیگر بازی‌هایی هستند که در اذهان هواداران باقی خواهند ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها