|

دلایل اصلی توهین نژادی به مهدی طارمی

مهدی طارمی

روز گذشته سایت رسمی باشگاه اسپورتینگ لیسبون، رقیب باشگاه پورتو، در مطلبی بحث‌برانگیز به مهدی طارمی، ستاره ایرانی باشگاه پورتو تاخت.

لینک کوتاه کپی شد

روز گذشته سایت رسمی باشگاه اسپورتینگ لیسبون، رقیب باشگاه پورتو، در مطلبی بحث‌برانگیز به مهدی طارمی، ستاره ایرانی باشگاه پورتو تاخت. این باشگاه مقاله‌ای را که توسط «تیتو آرانتس فونتس» بازیکن سابق و چهره رسانه‌ای فعال این باشگاه با توهین‌هایی از جمله «مار افعی فریبنده» و «یک سیرک‌باز ایرانی» به مهدی طارمی ملی‌پوش ایرانی پورتو نوشته شده بود منتشر کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از شرق، در بخشی از مقاله توهین‌آمیز «تیتو آرانتس فونتس» خطاب به مهدی طارمی آمده بود: «باشگاه پورتو از بهترین فریبنده و کلاهبردار خود رونمایی کرد. یک مار افعی فریبنده به معنای واقعی کلمه؛ یک مرد ایرانی که همیشه آمادگی دارد توانایی‌های خود در اجرای سیرک را به نمایش بگذارد و داوری مثل «ژوائو پینیه‌رو» را متقاعد کند؛ «پینیه‌رو» که فقط کافی است عملکرد او در دیدار ما برابر پورتو در ورزشگاه «دراگائو» را به یاد بیاورید. هفته گذشته همین داور به فریبنده محبوب خود رسید؛ همان همیشگی با پیراهن آبی و سفید».

طارمی شاهزاده پارسی 

این مقاله که مشخصا توانایی مهدی طارمی در گرفتن پنالتی را زیر سؤال برده بود از آنجا بحث‌برانگیز شد که نام ایران را مطرح و با کنایه، مهاجم تیم ملی را ستاره‌ای برای سیرک توصیف کرد. بسیاری، اظهارات منتشر شده در سایت باشگاه لیسبون را توهین نژادی به مهاجم باشگاه پورتو قلمداد کردند؛ اما هم‌ زمان سایت هواداری پورتو با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «طارمی شاهزاده پارسی ماست» نسبت به مقاله اسپورتینگ واکنش نشان داد.

در بخشی از آن مطلب چنین آمده بود: «اینکه در فوتبال و جامعه پرتغال بیگانه‌هراسی وجود دارد، چیز جدیدی نیست. اینکه موضوعات نژادپرستانه به راحتی همه روزه بین هواداران فوتبال در پرتغال رواج دارد به هیچ وجه چیز جدیدی نیست. وجود رهبرانی که بین گروه‌های هواداری نفرت‌پراکنی می‌کنند چیز جدیدی نیست. اینکه سازمان لیگ هیچ کاری نمی‌کند و همه اقداماتش را به نمایش‌ دادن پیراهن محدود می‌کند، چیز تازه‌ای نیست. همان‌طور که هر روز از شنیدن اخبار منفی شگفت‌زده می‌شویم امروز هم می‌بینیم یک باشگاه بزرگ که هر روز کوچک‌تر می‌شود، با بی‌شرمی تمام تصمیم می‌گیرد یک نظر شخصی را در قالب مقاله در سایت رسمی خود منتشر کند.

تیتو آرانتس فونتس بیش از حد و اندازه خودش، طارمی را فریبنده و کلاهبردار و یک مار افعی فریبنده خوانده است. لازم نیست دوباره به این نکته اشاره کنیم که چرا او حتی به ملیت مهاجم پورتو هم اشاره کرده و او را «یک ایرانی که همیشه آماده اجرای سیرک است» خطاب کرده. مخلوط‌ کردن ملیت یک بازیکن با موضوعی مثل اجرای سیرک، چیزی فراتر از یک نظر شخصی نمی‌تواند باشد».

سایت هواداری پورتو در ادامه بیانیه خود به «آرانتس فونتس» تاخت و نوشت: «در تمام این مقاله منتشر شده در سایت رسمی اسپورتینگ، تیتو بارها از واژه فریبنده و کلاهبردار به جای بردن اسم طارمی استفاده کرده. او طارمی را یک مار افعی فریبنده خطاب کرده و نوشته مردم چنین چیزی را دوست ندارند حتی اگر از سرزمین پارس رسیده باشد! او طارمی را فریبنده محبوب ژوائو پینیه‌رو داور بازی ویتوریا گیمارش و پورتو خطاب کرده است!».

دلایل اصلی حمله به طارمی

این اولین بار نیست که مسئولان باشگاه اسپورتینگ نسبت به سبک بازی مهدی طارمی گلایه می‌کنند ولی تا به حال سابقه نداشته سایت این باشگاه اظهارات تندی را خطاب به مهاجم تیم ملی ایران به کار ببرد. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی به نظر می‌رسد دو موضوع، دلیل اصلی این حمله است؛ اولی درخشش مهدی طارمی در بازی روردرو است که باعث شده حالا اسپورتینگ از رقیب دیرینه عقب بیفتد. این تیم در پنج هفته مانده به پایان فصل لیگ پرتغال با شش امتیاز کمتر نسبت به پورتو در جایگاه دوم جدول رده‌بندی قرار دارد و امتیازات حساسی که پورتو به لطف هنرمندی مهدی طارمی به دست می‌آورد و می‌تواند مانع رسیدن اسپورتینگ به قهرمانی پرتغال شود، بدون شک در چنین نظراتی بی‌تأثیر نبوده و نیست.

نکته اصلی اما به نظر می‌رسد به پیش از پیوستن طارمی به پورتو برمی‌گردد. همان زمان که شایعه شد طارمی قرار است ریوآوه را ترک کند سه پیشنهاد از تیم‌های بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ به دستش رسید که طارمی نهایتا پورتو را انتخاب کرد. آن روزها و بعد از شایعه توافق طارمی با پورتو، این موضوع در رسانه‌های پرتغالی مطرح شد که اسپورتینگ به طارمی دو برابر دستمزد پورتو را پیشنهاد داده ولی این بازیکن حاضر به پذیرش آن نشده است. به نظر می‌رسد اسپورتینگی‌ها هنوز رفتن طارمی به باشگاه رقیب را با وجود پیشنهاد خوبی که به او داده‌اند، هضم نکرده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها