|

سه دلیلی که پرسپولیس را از قهرمانی ششم دور کرد؛ تاثیر استقلال!

پرسپولیس لیگ 21 نتوانست موفقیت های پنج دوره قبلی در لیگ را تکرار کند که دلایل زیادی را می توان برای آن متصور شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش «شایانیوز»- اختلاف پرسپولیس با صدر جدول به شش امتیاز رسیده و به نظر هم نمی رسد باتوجه به بازی های باقی مانده (سپاهان و تراکتور) این تیم بتواند از چهار دیدار آینده 12 امتیاز کسب کند. استقلال آماده این روزها 26 بازی است در لیگ شکست نخورده و اگر در 4 بازی پایانی 7 امتیاز کسب کند بدون توجه به امتیاز سرخپوشان قهرمان لیگ می شود.

اینکه چرا یحیی و تیمش نتوانستند موفقیت های فصول گذشته را تکرار کند دلایل زیادی می تواند داشته باشد، اما شاید چند عامل تاثیر بیشتری در این عدم موفقیت داشته باشد که در ادامه به 3 دلیل کلیدی اشاره می کنیم.

1-نقل و انتقالات

ورودی ها

اگر از یحیی گل محمدی سوال کنیم که او می تواند زمان را به عقب برگرداند و به شروع فصل نقل و انتقالات لیگ برگردد، آیا همین بازیکنان را جذب می کند یا خیر، احتمالا جوابش یک نه قاطعانه است.

ورودی های پرسپولیس در ابتدای لیگ 21، پاکدل، اسدی، ابراهیمی، هانانوف و صفروف بودند. به این اسم ها نگاه کنید و جایگاهشان را در ترکیب پرسپولیس آن هم در هفته 26 لیگ بررسی کنید. ابراهیمی نیمکت نشینی مطلق، هانانوف و صفروف شاید چند دقیقه بازی کنند، اسدی تنها در 3 بازی ابتدایی 90 دقیقه برای پرسپولیس بازی کرد و در ادامه لیگ به هیچ عنوان نتوانست رضایت گل محمدی و هواداران را به عنوان جانشینی مناسب برای نوراللهی جلب کند. شاید حامد پاکدل را بتوان موفق ترین خرید پرسپولیس هم در ابتدای فصل و هم در نقل و انتقالات زمستانی به حساب آورد. این بازیکن در مجموع با 372 دقیقه بازی و 5 گل زده تقریبا هر 75 دقیقه برای تیمش یک گل به ثمر رسانده است.

در نقل و انتقالات نیم فصل پرسپولیس احمد گوهری، رامین رضاییان و تمیروف را به خدمت گرفت. یحیی در پست دروازه از عملکرد لک به هیچ عنوان رضایت نداشت و گوهری را از نفت آبادان به خدمت گرفت. گوهری هم نتوانست رضایت یحیی را جذب کند و حامد لک دوباره گلر اول شد. شرزود تمیروف هم خرید بعدی بود تا شاید عملکرد نه چندان رضایت بخش خط حمله پرسپولیس را بهبود ببخشد که باتوجه به آمار هرگز این اتفاق رخ نداده است.

بعد از پاکدل، رامین رضاییان بهترین خرید یحیی محسوب می شود. میل هجومی پرسپولیس با ورود او  بیشتر شد و این ستاره تاثیر مثبتی از لحاظ تاکتیکی روی بازی این تیم گذاشت. امروز خبری مبنی بر کنارگذاشته شدن رامین از پرسپولیس به گوش رسید که ما به علت آن کاری نداریم اما قطعا غیبت او در بازی های باقی مانده برای استقلالی ها خبر خوبی خواهد بود!

خروجی ها

جدایی کنعانی زادگان بزرگترین ضربه را به خط دفاعی زد که آمار گل خورده تیم یحیی دلیل اثبات این موضوع است. کاپیتان احمد نوراللهی که موتور پرسپولیس در میانه میدان به حساب می آمد، جدایی اش تیر خلاصی بر پیکر تیم بود. احمد نور بدون شک مهره کلیدی پرسپولیس در قهرمانی این تیم در فصول گذشته محسوب می شود.

شاید خروج شهریار مغانلو کمترین تاثیر را روی نتایج گذاشته باشد، اما نکته مهم درخصوص شهریار تاثیر او در بازی هوایی است که می توانست هم در خط حمله و هم در امور دفاعی کمک بزرگی به پرسپولیس بکند.

2-کادر فنی

اگر مصاحبه های گل محمدی و مطهری در طول فصل را مرور کنیم متوجه می شویم توجه آن ها در چند بازی به جای آن که به تیم خودشان باشد، به حریفان و عوامل دیگر بوده. اعتراض به داوری، اعتراض به کمیته استیناف، اعتراض به مشکلات مالی، اعتراض به سازمان لیگ و..... . قوی تر از بهانه هایتان باشید شعار پرسپولیس بود. آن ها در لیگ 21 قوی تر از بهانه هایشان نبودند.

اعتراض های مداوم و خارج از عرف یحیی در بازی دربی را هیچکس فراموش نکرد که منجر به محرومیت شش جلسه ای او شد، شاید همین محرومیت و حضور نداشتن کنار زمین در بازی بازیکنان تاثیر زیادی گذاشته باشد که هرگز دور از ذهن نیست. چیزی که مشخص است تمرکز کادر فنی پرسپولیس به دلایل مختلفی (مشکلات مالی و عدم جذب بازیکنان مورد نیاز) پایین آمده که روی نتایج هم اثر خودش را گذاشته.

3-استقلال

انگیزه آبی ها برای قهرمانی در چند سال اخیر به بیشترین حد خودش رسید. رقیب دیرینه 5 بار قهرمان لیگ شد و این دلیل محکمی برای بالا رفتن میل قهرمانی در استقلالی ها به حساب می آمد.

تغییر در کادر مدیریتی استقلال شروع این اتفاق بود. فرهاد مجیدی دیگر مشکلات مالی سال های گذشته را نداشت، حواشی سال های قبل به پایین ترین حد خودش رسید و او توانست بازیکنان مورد نظر خودش را تا حد رضایت بخشی جذب کند. ورود گابریله پین به کادر فنی استقلال که از بهترین دستیاران فوتبال ایتالیا به شمار می رود، کمک بزرگی به فرهاد مجیدی کرد. عملکرد استثنایی خط دفاعی استقلال تا حد زیادی مدیون تجربه و دانش پین است.

فرهاد مجیدی بارها در مصاحبه هایش اعلام کرد که می خواهد شخصیت را به تیم محبوبش برگرداند، او توانست. نکته مثبت فرهاد رابطه خوبش با بازیکنان است. از لحاظ روانی هیچکس به اندازه فرهاد نمی توانست انگیزه ستاره ها را بالا ببرد و او با اعتماد به جوانانی مثل حسین زاده، خاقانی، رضایی و....، بیشترین کمک را به تیمش کرد. عدم شکست ناپذیری آبی های پایتخت نتیجه عملکرد یک مجموعه کامل است و پس از چند سال هواداران استقلال تا حد زیادی از همه چیز راضی هستند.

پرسپولیس هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و فوتبال را هم نمی توان به درستی پیش بینی کرد اما نکته ای که نمی توانیم به راحتی از کنار بگذریم نتایج سینوسی این تیم است. اینکه سرخپوشان پایتخت بتوانند سپاهان و تراکتور را شکست دهند و استقلال هم نتواند 7 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را کسب کند غیرممکن نیست اما خیلی هم نمی توان خوش بین بود.

مهدی کلانتری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها