|

سایه تعلیق بر سر فوتبال ایران

دهم خرداد، یکی از روز های سرنوشت ساز فوتبال ایران است و امکان دارد شرایط از وضع کنونی، بحرانی‌ تر شود.

لینک کوتاه کپی شد

امروز قرار است بعد از ۱۵ ماه، مجمع فدراسیون فوتبال برگزار شود تا درباره اوضاع آشفته کنونی تصمیم‌گیری شود.

 به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه شرق؛ مجمع فدراسیون حالا وظیفه سنگینی به دوش دارد و طبیعی است که نگاه‌ها متوجه سالن هگمتانه در هتل المپیک تهران باشد. شاید در حالت نرمال، برگزاری چنین مجمعی هرگز حساسیتی نداشت؛ ولی در ماه‌های اخیر چندین اتفاق رخ داده که به بحران موجود دامن زده است. مهم‌ترین آن‌ها عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال بوده و دیگری درخواست رأی‌گیری برای عزل چهار عضو هیئت‌رئیسه کنونی فدراسیون فوتبال؛ اما خطر بالاتر همان تهدید همیشگی است: تعلیق فوتبال ایران در آستانه جام جهانی.

معمای عزیزی‌خادم

اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در اقدامی بحث‌برانگیز بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی و زمانی که خیال‌شان بابت این صعود راحت شد، تصمیم گرفتند شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون را به طور موقت عزل کنند. آن‌ها ۴۳ مورد تخلف عمدتا مالی برای برکناری او رو کرده و نهایتا از این گفتند که با توجه به قدرتی که اساسنامه به هیئت‌رئیسه داده، رئیس را عزل موقت می‌کنند تا بعدا مجمع فدراسیون فوتبال درباره عزل دائم یا بازگشت مجدد او به کار تصمیم‌گیری کند. عزیزی‌خادم چنین رفتاری را مصداق کودتا توصیف کرد و گفت که اعتراضش را بابت این جریان‌سازی به کمیته اخلاق و استیناف فدراسیون فوتبال می‌برد.

همراهان عزیزی‌خادم هم با بیان اینکه پروژه حذف او از بیرون و نهادی دیگر رقم خورده، پای اعضای هیئت‌رئیسه را به میان کشیدند که اگر تخلفی صورت گرفته، پای همگی گیر است و نمی‌شود اعضای هیئت‌رئیسه خودشان را بی‌اطلاع جا بزنند. این‌طور شد که اعضای مجمع فدراسیون فوتبال هم علاوه بر بررسی ماندن یا نماندن عزیزی‌خادم، درخواست دادند که بند بررسی عزل چهار عضو هیئت‌رئیسه، یعنی احسان اصولی، طهمورث حیدری، مهرداد سراجی و احمدرضا براتی در دستور کار مجمع پیش‌رو گنجانده شود؛ اما در این مسیر اتفاق حیرت‌انگیز دیگری رخ داد و کمیته اخلاق با بررسی پرونده عزیزی‌خادم رأی به محرومیت دو‌ساله او از همه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال داد. عزیزی‌خادم به کمیته استیناف شکایت برد و درست در فاصله ۴۸ ساعت مانده به مجمع، کمیته استیناف رأی کمیته اخلاق را تأیید کرد و خبر داد که رئیس سابق به مدت دو سال از همه فعالیت‌های فوتبالی محروم خواهد شد.

به‌این‌ترتیب، موضوع اصلی مجمع فدراسیون که قرار است امروز برگزار شود (عزل یا بقای عزیزی‌خادم) از دستور کار خارج شده است. این یک روی ماجراست؛ چون عزیزی‌خادم عنوان کرده تخلف بزرگی در این زمینه صورت گرفته و با وجود نامه‌ای که به او نوشته و گفته‌اند حق شرکت در مجمع را ندارد، در مجمع شرکت می‌کند و از حق خودش بنا بر بند‌های اساسنامه دفاع خواهد کرد. پس یکی از اتفاقات مهم می‌تواند همین معمای حضور یا عدم حضور عزیزی‌خادم در جلسه امروز باشد.

نماینده‌های فیفا و AFC حاضر هستند

سردرگمی در فدراسیون فوتبال ایران فقط مربوط به معمای عزیزی‌خادم نمی‌شود؛ چون یاران نزدیک او در فدراسیون که دست بر قضا، سمت‌های مهمی هم داشته‌اند، یکی پس از دیگری از دور خارج شده‌اند. هیئت‌رئیسه، حمیدرضا مهرعلی و حیدر بهاروند، نواب رئیس اول و دوم فدراسیون فوتبال را هم به دلیل حضور غیرقانونی آن‌ها از کار برکنار کرده‌اند و نایب‌رئیس سوم فدراسیون یعنی شهره موسوی هم راهی بازداشتگاه شده و کلا حضور ندارد. به‌این‌ترتیب چهار عضو هیئت‌رئیسه به طور کلی از دور خارج شده‌اند و مجمع برای افراد باقی‌مانده هم بررسی عزل را در دستور کار قرار داده است.

بدیهی است که اگر عزل چهار عضو پرحاشیه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم رأی بیاورد، آن وقت دیگر کسی نمی‌ماند که بخواهد فدراسیون را از وضعیت بحرانی امروز خارج کند. گو اینکه ماندن افراد کنونی هم بعید است برای این فوتبال چاره‌ساز شود.

در کنار این مورد، حضور نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در مجمع، به‌خوبی نشان‌دهنده حساسیت ماجراست. آن‌ها امروز روند برگزاری مجمع را با دقت زیر نظر خواهند گرفت تا اگر از لحاظ سلامت برگزاری یا سلامت اتفاقات مالی رخ‌داده در فدراسیون به نکته‌ای مشکوک و مبهم برسند، آن وقت تصمیم جنجالی را که از مدت‌ها قبل شایعه شده، بگیرند؛ اینکه فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق کرده و کار را به کمیته انتقالی بکشانند.

اینجاست که موضوع می‌تواند خبرسازتر هم شود؛ چون اگر فوتبال ایران تعلیق شود و نیاز به کمیته انتقالی حس شود، آن وقت فیفا و AFC زمام امور را تا زمان اصلاح به دستان مهدی تاج، نایب‌رئیس ایرانی AFC و رئیس سابق همین فدراسیون خواهند سپرد. در‌این‌صورت مهدی تاج در شرایطی باید به‌عنوان رئیس کمیته انتقالی فعالیت کند که خودش در پرونده مهم مارک ویلموتس یکی از متهمان اصلی است و حتی شایعه شده که او قلب‌درد را بهانه‌ای برای محرومیت‌های احتمالی کرد و زودتر از موعد از فدراسیون فوتبال ایران استعفا داد.

این موارد بخشی از ابهامات موجود در فوتبال ایران است؛ چون اگر ماجرا به سمت و سوی دیگری بچرخد و به برگزاری مجدد مجمع این بار از نوع انتخابی نیاز باشد، آن وقت حداکثر تا سه ماه دیگر باید مجمع برگزار شده و این بار درمورد چهره‌های جدید رأی‌گیری شود؛ اما این سه ماه برای فوتبالی که تیمش به جام جهانی صعود کرده و نیاز به حمایت و آماده‌سازی ویژه دارد، زمانی بسیار طولانی است. طولانی‌تر از چیزی که بشود با راهکار‌های پیش‌پا‌افتاده یا درمان سرپایی، نجاتش داد و آن را راهی جام جهانی قطر کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها