|

فوتبال چند میلیاردی؛ با این قیمت ها به سراغ بازیکنان لالیگا و لیگ انگلیس بروید!

مبالغ هنگفتی که این روزها در فوتبال و نقل و انتقالات هزینه می شود، سوال های متعددی را در ذهن ایجاد می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش «شایانیوز»- همیشه با شروع فصل نقل و انتقالات تیم ها به دنبال تقویت نقاط ضعف خودشان هستند و تلاش می کنند تا با خرید ستاره های ایرانی یا خارجی نتیجه بهتری از فصل گذشته کسب کنند.

حواشی نقل و انتقالاتی این روزهای فوتبال ایران در نوع خودش منحصر به فرد است. چه از نظر قیمت بازیکنان و همینطور تاثیر ایجنت ها و بازارگرمی روی مهره هایی که ارزش فنی آن ها متناسب با قیمت نهایی خریدشان نیست.

با نگاهی به نقل و انتقالات فوتبال جهان شاید این حواشی هم به چشم بیاید اما نکته مهم این هست که در سطح جهانی اگر برای بازیکنی بیش از حد هزینه شود و ایجنت ها هم با ایجاد طوفان خبری در رسانه ها بازیکنی را بولد کنند، باشگاه در بسیاری از موارد چند برابر پولی که هزینه کرده است را از طریق تبلیغات و یا فروش دوباره به دست می آورد.

در سال های گذشته کم نبودند بازیکنانی که به پیشنهاد ایجنت خود همزمان با چند باشگاه مذاکره کرده اند تا بتوانند مبلغ را مداوم بالاتر ببرند تا درصد قابل توجه تری نصیب خودشان شود. متاسفانه اگر نظارتی بر فعالیت ایجنت های فوتبال ایران نباشد، نمی توان انتظاری جز این اتفاقات داشت. بازیکنی که نهایت در بازار نقل و انتقالات 1 میلیارد ارزش واقعی و فنی اش است با اشتباه رسانه و زرنگی ایجنت ها ارزشش به پنج و یا در موارد فاجعه باری به 10 برابر می رسد.

نقل و انتقالات سال های گذشته و امسال فوتبال ایران را بررسی می کنیم، به مصداق هایی برمی خوریم که حتی بازگو کردنش هم دردناک است. ستاره هایی که در یک شب درخشیدند و یک شبه هم خاموش شدند.

به نظر می رسد گاهی کل کل مدیران و زمان هایی هم فشار هواداران باعث افزایش قیمت عجیب و غریب یک مربی یا یک بازیکن می شود. درخصوص انتخاب سرمربی استقلال، پرویز مظلومی عضو هیات مدیره باشگاه استقلال تهران صحبت های مهمی را مطرح کرده که در ادامه می توانید آن را مشاهده کنید.

در فصول گذشته لیگ برتر بازیکنانی مانند امین قاسمی نژاد و رضا اسدی بودند که استقلال و پرسپولیس برایشان هزینه های بسیار زیادی کردند. به عملکرد این 2 بازیکن در این تیم ها نگاه کنید. آیا این هزینه نمی توانست کمتر باشد؟ بحث این نیست که این 2 چهره کیفیت فنی ندارند، موضوع این است که ایجنت ها، رسانه و هواداران وارد ماجرایی می شوند که در نهایت پول بیت المال از بین می رود و چرخه قیمتی بازیکنان تغییر می کند.

استقلال برای امین قاسمی نژاد نزدیک به 10 میلیارد هزینه کرد. پرسپولیس برای رضا اسدی نزدیک به 12 میلیارد هزینه کرد. به نظر شما بازیکن های بهتری در بازار نبودند؟

به سایت معتبر ترانسفر مارکت نگاه کنیم متوجه موضوع مهمی می شویم. قیمت مهره های خارجی که در تیم های اروپایی و لیگ های معتبر تر بازی می کنند و عملکر فنی آن ها هم قابل قبول تر است از قیمت ستاره های حال لیگ برتر ایران کمتر نباشد، بیشتر نیست. اعدادی که این روزها می شنویم همه بالای 10، 15، 20 و اکنون نزدیک به 70 میلیارد است و مدیر برنامه های سعید صادقی هم به نقل از خبرورزشی گفته این بازیکن پیشنهاد های 22، 25 و 27 میلیاردی داشته و اگر هم به این نکته دلمان خوش باشد که صادقی با عشق پرسپولیس را انتخاب کرده، او از پرسپولیس به نقل از خبرگزاری مهر که در روز یکشنبه 5 تیر جزئیات قرارداد صادقی با پرسپولیس را منتشر کرده، چیزی حدود 20  میلیارد با تمام آپشن ها دریافت خواهد کرد.

سوال مهمی که باید از مدیران و مربیان پرسیده شود این است که آیا در بازار جهانی با این اعداد هنگفت بازیکنی در سطح بین المللی وجود ندارد؟ در ادامه چند بازیکن را مشاهده کنید.

بازیکنان عضو تیم های اروپایی که در تیم خود و یا به صورت قرضی در تیم های دیگر باز می کنند.

Untitled

ااتلا

الاتاسثق

غعابلبالب

527

63777

5222پ7پ

uuuu

425353

48

969996

63365

ببربربرب

این بازیکنان تنها چند مثال بودند آن هم از لیگ های معتبر لالیگا و انگلیس. بازیکنانی که در این سطح و در کنار مربیان به مراتب بهتر و بازیکنان باکیفیت تری بازی کردند. باید به این نکته توجه کرد، موضوع این نیست که بازیکنان ایرانی کیفیت ندارند و نباید برای آن ها پول زیادی هزینه کرد، ستاره هایی در فوتبال ایران بازی کردند که اکنون از نظر آماری و فنی در پست های خودشان بهترین هستند. طارمی، جهانبخش، آزمون که در همین فوتبال رشد کرده اند، اما این روزها بازکنانی چند میلیاردی شده اند که در سطح هیچ کدام از این ستاره ها نبودند و نخواهند شد. گاهی تنها با گذراندن یک فصل درخشان و نهایت دو فصل، پولی دریافت می کنند که شوکه کننده است.

سازمان لیگ هم نسبت به این افزایش قیمت بی رویه واکنش نشان داد و با انتشار نامه ای از باشگاه ها خواست تا اگر اکثریت موافق به افزایش سهمیه بازیکن خارجی و تعیین سقف قرارداد هستند، قانون آن تصویب شود.

البته در سال های گذشته سقف قرارداد وجود داشت که نتایج آن هرگز مثبت نبود. باشگاه ها یک قرارداد را در سازمان لیگ ثبت می کردند و بقیه پول را به صورت سند ماشین و.... به بازیکن پرداخت می کردند.

امیدواری این است اگر هم قانونی تصویب می شود، نظارتی هم بر آن باشد تا نتیجه دهد. گاهی اوقات با سرمایه گذاری در فوتبال پایه می توان ستاره هایی در سطح جهانی ساخت. طارمی، صیادمنش، آزمون و..... از همین آب و خاک به بازیکنان میلیون دلاری تبدیل شدند.

نویسنده: مهدی کلانتری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها