|

در جام جهانی قطر دیگر گل آفساید نمی بینید!

فیفا هفته پیش از تکنولوژی خط آفساید رونمایی کرد که قرار است در جام جهانی 2022 به کار گرفته شود.

لینک کوتاه کپی شد

گفته می‌شود فیفا در سه سال اخیر در حال انجام آزمایش‌هایی روی هوش مصنوعی نیمه اتوماتیک تکنولوژی آفساید بوده و بررسی‌های بسیاری روی آن صورت گرفته تا بتوان از این تکنولوژی در مسابقات جام جهانی قطر که قرار است نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود استفاده کند. 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ مشکلاتی که در تعیین موقعیت آفساید بازیکنان در سال‌های اخیر وجود داشته باعث شده که فیفا به فکر استفاده از این تکنولوژی باشد. حتی استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی نیز نتوانست چندان این موضوع را بهبود ببخشد. 

هرچند شاید دقت گرفتن خطای آفساید با استفاده از کمک داور ویدیویی تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرد اما ایجاد وقفه‌های طولانی در جریان بازی از نکات منفی‌ای بود که انتقادات بسیاری را به همراه داشت. 

حالا این سیستم جدید که تا پیش از جام جهانی آشنایی چندانی با آن وجود نخواهد داشت، این تضمین را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند هشدار در آفساید قرار داشتن بازیکنی را به داوران حاضر در زمین و همچنین در اتاق کمک داور ویدیویی ارسال کرده و شرایط را برای تصمیم‌گیری آنها تا حد زیادی بهبود ببخشد. 

توپ مسابقات جام جهانی که از سوی شرکت آدیداس طراحی شده، یک حسگر در درون خود جای داده است که اطلاعاتی را به طور مداوم از جایگاه توپ در زمین ارسال می‌کند.

این در حالی است که دوربین‌هایی در کنار زمین به طور خاص برای این منظور قرار داده شده و 12 دوربین هم در زیر سقف ورزشگاه در جایگاه‌های مختلف نصب خواهند شد و وظیفه این دوربین‌ها این است که نقاط مشخصی از بدن بازیکن را به صورت مداوم بررسی کنند و شرایط آن را بسنجند. 

ترکیب داده‌های ارائه شده به سیستمی که در اختیار داوران داخل زمین و در اتاق کمک داور ویدیویی قرار دارد باعث می‌شود که آنها خیلی زود قادر به تشخیص شرایط بازیکنی باشند که در شرایط آفساید صاحب توپ شده یا گلی را به ثمر رسانده است و به این ترتیب زدن گل آفساید در جام جهانی تقریبا غیرممکن می‌شود. 

انتقادهای بسیاری در سال‌های اخیر از آفسایدهای میلیمتری گرفته شده توسط سیستم کمک داور ویدیویی انجام شده بود اما به نظر می‌رسد که میلیمتری بودن این خطا تاثیری روی نظر فیفا ندارد و آنها معتقد هستند که به هر شکل باید جلوی به ثمر رسیدن چنین گل‌هایی خصوصا در عرصه‌های مهم و تاثیرگذاری مانند جام جهانی گرفته شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها