|

ستاره های جاودانه در تاریخ لیگ برتر؛ 4 پرسپولیسی و 3 استقلالی

با خداحافظی سیدجلال حسینی از فوتبال، با هم نگاهی می اندازیم به بازیکنانی که بیشترین بازی را در لیگ برتر انجام داده اند.

لینک کوتاه کپی شد

وداع جلال حسینی با فوتبال به عنوان بازیکن در کنار حذف وریا غفوری از استقلال و مبهم بودن انتخاب بعدی‌اش، باعث شده این فهرست آخرین «آپدیت» از 10 مردی باشد که بیشترین تعداد بازی در تاریخ لیگ برتر انجام داده‌اند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبالی؛ به جز محمدرضا خلعتبری، همه مردان این لیست کفش‌های‌شان را آویخته‌اند.

* جلال حسینی/ 490 بازی و 23 گل

  در دربی موفق شد از رحمتی عبور کند و تبدیل به نفر اول این فهرست شود. تصمیم گل‌محمدی برای عدم بازی دادن به او در لیگ 22 اما نقطه پایان حسینی شد. او این 490 بازی را برای ملوان، سایپا، سپاهان، پرسپولیس و نفت انجام داده و البته پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر هم هست با 8 قهرمانی. اگر آن یک فصل حضور در الاهلی نبود، حسینی تبدیل به تنها بازیکن لیگ برتر با 500 بازی شده بود. 

* مهدی رحمتی/ 466 بازی و 191 کلین‌شیت

  یک حضور مستمر عجیب و غریب از اولین تا نوزدهمین دوره تاریخ لیگ برتر. رحمتی یکی از 3 دروازه‌بان این بازی‌هاست که تعداد کلین‌شیت‌هایش 3رقمی شده و از مرز 100 عبور کرده است. او سابقه بازی برای فجر، سپاهان، استقلال، مس، پیکان و شهرخودرو را در کارنامه‌اش دارد و البته خیلی زود به عنوان سرمربی وارد این بازی‌ها شده است: شهرخودرو و حالا آلومینیوم. رحمتی 4 بار قهرمان لیگ برتر شده است.

* ابراهیم صادقی/ 437 بازی و 40 گل

  همه بازی‌هایش را با یک پیراهن در تاریخ لیگ برتر انجام داد: سایپا. صادقی از تیم‌های پایه پرسپولیس و با اعلام عدم نیاز علی پروین راهی سایپا شد و تمام دوران فوتبالش را با پیراهن نارنجی سپری کرد.

 تنها یک بار برای لیگ هفتم، نزدیک به حضور در استقلال حجازی بود که درنهایت تصمیم به ماندن در سایپا گرفت. جالب اینکه تنها تجربه سرمربیگری صادقی هم روی نیمکت سایپا در لیگ برتر رقم خورده است.

* محمدرضا خلعتبری/ 431 بازی و 78 گل

  رکورددار پاس گل در تاریخ لیگ برتر و یکی از آنهایی که هنوز مشغول بازی است. خلعتبری به احتمال فراوان جای صادقی را روی پله سوم می‌گیرد ولی برای رسیدن به رحمتی، خیلی کار دارد.

خلعتبری را می‌توان با توجه به بازی برای شموشک، ابومسلم، ذوب‌آهن، سپاهان، پرسپولیس، گسترش فولاد، سایپا، شهرخودرو و فولاد جزو مارکوپولوهای فوتبال ایران لقب داد. او یک بار با سپاهان قهرمان لیگ برتر شد.

* حسین بادامکی/ 420 بازی و 36 گل

  یکی از آن هافبک‌های خوش‌نقش فوتبال ایران که به هر دلیلی، چندان به اندازه شایستگی‌هایش قدر ندید. بادامکی با پیراهن پرسپولیس هم قهرمان لیگ برتر شد و هم فاتح جام حذفی. انتخاب‌های او البته یکی از مهمترین دلایل گنجینه کوچک افتخاراتش است: ابومسلم، پرسپولیس، ملوان، صبا، شهرخودرو و سیاه جامگان. بادامکی سابقه دعوت شدن به تیم ملی توسط کارلوس کی‌روش را هم در کارنامه‌اش دارد.

* خسرو حیدری/ 406 بازی و 5 گل

  بی‌تردید برای نام بردن از بهترین دفاع راست تاریخ لیگ برتر باید فقط و تنها فقط به خسرو حیدری اشاره کرد. بازیکنی که در لیگ هشتم، رکورد بیشترین تعداد پاس گل در تاریخ لیگ برتر را رقم زد. حیدری سابقه قهرمانی در لیگ برتر را با استقلال و سپاهان دارد. او در این بازیها پیراهن ابومسلم، پیکان، پاس، استقلال و سپاهان را بر تن کرده و حالا به عنوان دستیار ساپینتو بازهم استقلالی، به این بازی‌ها برگشته است.

* مهدی رجب‌زاده/ 405 بازی و 115 گل

  سومین گلزن تاریخ لیگ برتر است بعد از رضا عنایتی و آرش برهانی. او نیز مانند صادقی، هرگز پیراهن استقلال و پرسپولیس را به تن کرد و از این نظر، رکوردش قابل ستایش است.

رجب‌زاده البته بارها به هر دو تیم لینک شد ولی با وجود علاقه قلبی‌اش به استقلال هرگز به پایتخت نیامد و ترجیح داد برای فجر، ذوب‌آهن و مس هنرنمایی کند. شاید به دلیل همین انتخاب‌ها هم در تیم ملی کمتر دیده شد.

* مرتضی اسدی/ 392 بازی و صفر گل 

  یک مدافع میانی خوش‌استیل و باکلاس که با وجود قد و قامت نه‌چندان بلند، روی هوا هم درخشان بود. اسدی همان قصه صادقی و رجب‌زاده است؛ مردی که حاضر نشد به پیشنهادهای آبی و قرمز پاسخ مثبت بدهد. عمده دوران بازی اسدی با پیراهن صبا و سپس تراکتور سپری شد ولی او سابقه بازی برای صنعت نفت و گسترش فولاد را هم دارد.

 تنها افتخار دوران ورزشی اسدی هم با تراکتور رقم خورد: قهرمانی جام حذفی.

* امیرحسین صادقی/ 391 بازی و 19 گل 

  با اختلافی حداقلی هم پایین‌تر از اسدی قرار گرفته و هم بالاتر از نوری. دوران بازی او در لیگ برتر جالب است: استقلال، مس کرمان، دوباره استقلال، تراکتور، برای سومین مرتبه استقلال و درنهایت صبا و پیکان. او رکورددار زدن گل به خودی با پیراهن استقلال در تاریخ لیگ برتر است. صادقی در 2 تا از 4 قهرمانی استقلال در لیگ برتر بازیکن این تیم بود و البته یکی از آنهایی که در جام جهانی 2014، همه را سورپرایز کرد.

* پژمان نوری/ 390 بازی و 35 گل

نفر آخر این لیست 10تایی؛ و ویژه‌ترین موردش: مردی که جزو یاغی‌های تمام‌عیار تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. او هم برای استقلال بازی کرده و هم برای پرسپولیس به علاوه اینکه پیراهن هر دو غول فوتبال گیلان یعنی ملوان و داماش را هم پوشیده است. نوری 16 بازی بیشتر از وریا غفوری در لیگ برتر انجام داده و این یعنی شاید به زودی دیگر جایی در این فهرست 10 نفره نداشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی