|

جنگ غول ها برای جام بیست و دوم؛ بررسی کامل مدعیان قهرمانی لیگ برتر

تنها پنج روز دیگر هیجان به فوتبال ایران برمی‌گردد و تیم ها آخرین تلاش خود را برای حضوری قدرتمندتر در لیگ برتر می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چیزی به شروع لیگ برتر بیست و دوم باقی نمانده و تیم ها همچنان به دنبال تقویت نقاط ضعف خود هستند تا بتوانند در فصل آینده جایگاه بهتری را در لیگ و در دیگر رقابت‌ها کسب کنند.

تقریبا سه هفته دیگر مهلت نقل و انتقالات لیگ برتر به پایان می‌رسد و باشگاه ها در این مدت باید بهترین استفاده را از این زمان ببرند. با نگاهی به جا به جایی صورت گرفته در ترکیب تیم‌ها و همچنین تغییرات رخ داده در کادر فنی، می‌توانیم شرایط کلی مدعیان لیگ را بررسی کنیم و شانس قهرمانی هر یک را هم مورد  ارزیابی قرار دهیم.

این مطلب بر اساس یک بررسی مبتنی بر آمار و پیش بینی‌ها نوشته شده و قطعا همه‌ی آن به واقعیت تبدیل نخواهد شد. اگر قبول ندارید به قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ و یا قهرمانی لسترسیتی در لیگ برتر انگلیس نگاهی بی اندازید.

سپاهان

طلایی پوشان اصفهان با توجه به خریدهایی که انجام داده اند و هم چنین داشتن کادر فنی که قطعا سطح آن در حد کادر فنی تیم های معتبر اروپایی است، شانس اول قهرمانی در لیگ برتر بیست و دوم هستند.

با هم نگاهی می اندازیم به کادر فنی سپاهان. در رأس کادر فنی ژوزه مورایس پرتغالی حضور دارد. سرمربی که سابقه همکاری با مورینیو را هم در کارنامه دارد. دستیاری در چلسی، رئال مادرید و اینتر میلان هم از اعتبارات کارنامه این سرمربی است. مورایس در رنکینگ جهانی مربیان که توسط سایت clubworldranking منتشر شده در رده ۳۱ برترین مربیان جهان قرار دارد. قهرمانی با چونبوک موتورز در کره و قهرمانی با الهلال در عربستان هم دو جام معتبر در رزومه این سرمربی پرتغالی است.

مورایس

پائولو سانتوس که به عنوان مربی دروازه‌بان‌های سپاهان انتخاب شده، دروازه‌بان سابق تیم ملی پرتغال، پورتو، بنفیکا و براگا بوده. ژوائو پدرو مربی بدنساز سپاهان و همچنین کمک مربی مورایس است. این مربی در تیم های چلسی، رئال مادرید و اینترمیلان سابقه مربیگری دارد. در آخر باید به هوگو آلمیدا کاپیتان و ستاره افسانه ای پیشین تیم ملی پرتغال که دستیار اول مورایس هم هست اشاره کنیم. بدون شک کادر فنی سپاهان قوی ترین کادر در لیگ برتر 22 محسوب می شود.

در اوایل نقل و انتقالات ستاره های زیادی از سپاهان جدا شدند. دانیال اسماعیلی فر، سروش رفیعی، گولسیانی، شهباززاده، پورقاز و میرزایی، اما مدیران این باشگاه با جذب چند ستاره خارجی و داخلی عملکرد درخشانی را در پنجره تابستانی ثبت کردند.

دو بازیکن خارجی سپاهان رزومه بسیار خوبی دارند. مانوئل فرناندز ستاره کهنه کار پرتغالی که ساقه حضور در تیم ملی پرتغال را در جام جهانی 2018 دارد و الویس کامسوبا وینگر دورگه بوروندی-استرالیایی که در لیگ قهرمان آسیا فصل گذشته در ملبورن سیدنی بازی کرده است.

فرناندز

دو خارجی دیگر این تیم که رزومه متوسطی دارند دو مدافع برزیلی، رناتو داسیلویرا و نیلسون جونور هستند. این دو بازیکن سابقه حضور در لیگ بی برزیل را دارند.

از میان ستاره‌های ایران، این باشگاه چند بازیکن کلیدی را به خدمت گرفت. محمد دانشگر ستاره فیکس خط دفاعی استقلال، رامین رضاییان پرسپولیسی، میلاد زکی پور و محمد علی نژاد.

برگ برنده سپاهان در فصل آینده بدون شک تجربه کادر فنی این تیم است. کادر فنی حرفه‌ای در کنار ستاره های باکیفیت خارجی و مهره های کلیدی داخلی، سپاهان را شانس نخست قهرمانی در لیگ بیست و دوم می کند.

استقلال

بدون شک اگر در کادر فنی استقلال تغییر رخ نمی داد، با این ستاره ها آبی ها قطعا شانس اول قهرمانی بودند. استقلال زمان زیادی را در ابتدای فصل برای فعالیت در نقل و انتقالات و همچنین آماده سازی پیش فصل از دست داد که قطعا در هفته های ابتدایی روی کیفیت بازی این تیم تاثیر خواهد گذاشت.

با ورود ریکاردو ساپینتو پرتغالی که رزومه قابل قبولی دارد آبی ها توانستند هم در نقل و انتقالات و هم با برگزاری اردو ترکیه تا حدودی این عقب ماندگی را جبران کنند.

یکی از مشکلات استقلال جذب چند بازیکن بدون نظر ساپینتو است. اخیرا هم در خبرها شنیده می شود این مربی از عملکرد چند بازیکن تازه وارد رضایت ندارند. این مربی از مدیران استقلال خواسته تا حتما محبی را جذب کنند. به نظر می رسد با جدایی حسین زاده که از بهترین بازیکنان استقلال در لیگ 21 بود، در فاز هجومی این تیم اگر محبی را به خدمت بگیرد، نبود حسین زاده حس نمی‌شود.

ریکاردو ساپینتو

استقلال در نقل و انتقالات تابستانی توانست ستاره های باکیفیتی را به خدمت بگیرد، کاوه رضایی، پیمان بابایی، سجاد شهباززاده و رضا میرزایی. با ورود احتمالی محمد محبی و ماندن کوین یامگا، ساپینتو در فاز هجومی بازیکنان بسیار خوبی را در اختیار دارد.

برگ برنده مدیران استقلال برای تکرار قهرمانی تمدید قرارداد بازیکنانی بود که در پست‌های خودشان جزو بهترین های لیگ و آسیا هستند. مهدی مهدی پور، عارف غلامی و رافائل سیلوا مهره های کلیدی استقلال در لیگ بیست و دوم خواهند بود.

از استقلال فصل گذشته که با اقتدار قهرمان لیگ شد، جز تغییر در کادر فنی، چند ستاره هم جدا شدند. امیرحسین حسین زاده، محمد دانشگر، رودی ژستد و در کمال ناباوری کاپیتان وریا غفوری. قطعا جدایی این بازیکنان روی کیفیت فنی استقلال تاثیر گذار خواهد بود، اما رفتن وریا علاوه بر بعد فنی، از لحاظ تجربه و حضور یک کاپیتان در زمین می تواند این تیم را دچار مشکل کند.

استقلال

در یک نگاه کلی استقلال شانس بسیار بالایی برای تکرار قهرمانی دارد. ثبات در ترکیب و جذب مهره های باکیفیت در کنار حضور یک مربی رزومه دار روی نیمکت، آبی ها را امیدوار کرده است.

پرسپولیس

قرمزها بعد از 5 دوره قهرمانی لیگ بیست و یکم را به رقیب دیرینه خود واگذار کردند. پرسپولیس هم در کادر فنی و هم در تمام خطوط نیازمند تغییر بود. گاهی تغییرات زیاد می تواند تاثیر مثبت بگذارد و گاهی هم تاثیر منفی. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت تغییرات گسترده در پرسپولیس است. به همین دلیل قرمزهای پایتخت شانس سوم قهرمانی در لیگ بیست و دوم هستند.

یحیی تمام دستیاران خود را تغییر داد. معمولا همفکر شدن سرمربی با دستیارانش زمان بر است، به خصوص دستیاران خارجی. همین تأثیرات تاکتیکی زیادی روی بازی پرسپولیس خواهد گذاشت و مشخص نیست در چند هفته هماهنگی لازم میان کادر فنی و بازیکنان ایجاد می شود یا خیر.

پرسپولیس

استقلال هم کادر فنی اش تغییر کرد، اما نکته مهم درخصوص تیم استقلال این است که ترکیب اصلی این تیم بسیار کمتر دچار تغییر شد، درست برعکس پرسپولیس. از خط دروازه تا مهاجم نوک، تغییرات زیادی صورت گرفت.

بیرانوند به تیم محبوبش برگشت تا خیال هواداران از خط دروازه راحت شود. خط دفاعی تقریبا صد درد دچار تغییر شد. خداحافظی سید جلال، رفتن رامین رضاییان، سعید آقایی، هنانوف و علیرضا ابراهیمی.

پرسپولیس در فاز دفاعی مهره های کلیدی را جذب کرد. دانیال اسماعیلی فر که از بهترین بازیکنان سپاهان در فصول گذشته بود در کنار جذب گولسیانی و پورعلی گنجی خط دفاع این تیم را پر مهره کرده است. در پست دفاع چپ یحیی روی بازگشت وحید امیری حساب ویژه ای باز کرده که البته ریسک بزرگی به حساب می آید.

سوال مهمی اینجا مطرح می شود. خط دفاعی پرسپولیس در ابتدای لیگ به هماهنگی لازم می رسد؟ این تغییرات گسترده در ابتدای فصل می‌توانند تیم یحیی را دچار چالش بزرگی کند و امتیازهای حساسی را از پرسپولیس بگیرد.

در خط هافبک پرسپولیس تیم بسیار پر مهره‌ای است و برگ برنده تیم یحیی می‌تواند همین باشد. انواع بازیکنان با قابلیت های تاکتیکی گوناگون که آرزوی هر سرمربی است. بازگشت سروش رفیعی که ستاره تاثیر گذار سپاهان در فصول گذشته بود، کمبود یک بازیگردان در میانه میدان را جبران می کند. تمدید قرارداد ترابی و سرلک هم خیال یحیی را از دو پست راحت کرد.

ستاره‌ای که می تواند با درخشش همه تغییرات پرسپولیس را به فراموشی بسپارد، سعید صادقی است. بهترین بازیکن لیگ برتر 21. بازیکنی تکنیکی، خلاق، سرعتی و گلزن. صادقی این توانایی را دارد که امتیازات کلیدی را برای گل محمدی و تیمش به دست آورد. جدایی احسان پهلوان و رضا اسدی هم تاثیر کمی روی خط هافبک پرسپولیس می گذارد.

صادقی

درست مانند خط دفاعی، خط حمله پرسپولیس هم دچار تغییر خواهد شد. تمیروف مهره مدنظر یحیی نیست. مهدی عبدی هم نتوانسته خود را به عنوان مهره‌ای که همیشه قابل اعتماد باشد ثابت کند. پرسپولیس اگر نتواند حداقل دو مهاجم باکیفیت را جذب کند، مانند فصل قبل دچار مشکلات فراوانی در امر گلزنی می شود.

عملکرد کلی پرسپولیس در نقل و انتقالات عالی بوده است. تغییرات کادر فنی هم فعلا مشخص نیست مثبت بوده یا منفی، اما همین تغییرات زیاد در تمامی خطوط و کادر فنی پرسپولیس را شانس سوم قهرمانی کرده است، چون مشخص نیست این همه تغییر جواب مثبت می دهد؟

فولاد

به هیچ عنوان نباید فولاد و تیم یکدستش را در لیگ آینده دست کم گرفت. نکونام تیمی در اختیار دارد که سخت گل می خورد و سخت می بازد. نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا بازیکنانی را برای تقویت جذب کرده که بار تجربه این تیم را بسیار بالا می برند.

جذب اشکان دژاگه، وریا غفوری، احسان پهوان، علی قربانی، سعید آقایی و فرشید اسماعیلی در تمام نقاط زمین تیم نکونام را از نظر تاکتیکی و ذهنی قوی تر می کند. نکونام برنامه خود را در مرحله اول روی حفظ بازیکنان کلیدی فولاد قرار داد. تمدید قرارداد با پاتوسی و کولیبالی که تیم های زیادی خواهان این دو بازکن بودند قطعا تاثیر زیادی روی خط دفاعی و هافبک فولاد می گذارد.

نکونام

از بازیکنان مهمی که از ترکیب فولاد جدا شده اند می توان به پریرا و محمد رضا عباسی اشاره کنیم. فولاد با جذب علیاری و قربانی جای خالی شیمبا را پر کرده است.

نکونام که تا پای امضای قرارداد با استقلال هم پیش رفت، ترجیح داد فولاد را رها نکند و در لیگ آینده و در آسیا برای کسب افتخار بجنگد.

در مورد تیم فولاد نکته نگران کننده برنامه بازی های این تیم است. شاگردان نکونام در پنج هفته ابتدایی لیگ به ترتیب با صنعت نفت آبادان، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و مس بازی دارند. مسیری بسیار سخت که می تواند این تیم را دچار چالشی سخت کند.

با بررسی کلی ترکیب فولاد و کادر فنی متوجه یک نکته می شویم. ثبات. ثبات در ترکیب و کادر فنی. این فولاد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

این دو تیم را هم فراموش نکنید

تراکتور سرمربی را جذب کرد که رزومه اش فراتر از فوتبال آسیا است. قربان بردیف سرمربی که بارسلونا افسانه ای گواردیولا را در نیوکمپ با تیمش روبین قازان شکست داد. سرمربی که سابقه 9 قهرمانی را در کارنامه دارد. بردیف که به کاشف جوان ها هم شهرت دارد، بیش از 900 بازی را به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم های مختلف نشسته است.

Barcelona-v-FC-Rubin-Kazan-UEFA-Champions-League

تراکتور در نقل و انتقالات هم عملکرد پر تعداد و نسبتا خوبی داشته. تا این مقطع از نقل و انتقالات 15 بازیکن راهی تبریز شده اند و 8 بازیکن هم این تیم را ترک کرده اند.

بهترین خریدهای تراکتور می توان به صفا هادی، رضا اسدی،خانزاده، آریا کیا، ریکارود آلوز و گوستاوو واگنین اشاره کرد. پیمان بابایی، اکبر ایمانی و محمد بلبلی هم مهم ترین ستاره های جدا شده تراکتور هستند.

مگر می‌شود پرافتخارترین سرمربی لیگ و تیم را فراموش کرد. گل گهر با امیر قلعه‌نویی هم می‌تواند از شانس های قهرمانی در لیگ 22 به حساب بیایند. هرچند که کار بسیار سختی را پیش روی خود دارند.

گل گهر در نقل و انتقالات سه بازیکن مهم را از دست داد. سعید صادقی، میلاد زکی پور و فرشید باقری. این ها از مهره های تاثیر گذار در لیگ گذشته بودند و قطعا پر کردن جای خالی آن ها آسان نیست. به دستور ژنرال آبی ها، امین قاسمی نژاد، خدابنده لو، مهران درخشان مهر و گومز برزیلی راهی سیرجان شدند.

گل گهر

فوتبال بازی قابل پیش بینی نیست، اما می‌توان آن را تا حدودی تحلیل کرد. در تمام دنیا ثبات حرف اول را می زند و بعد از آن مسئله فنی جایگاه بسیار ویژه ای دارد. لیگ بیست و دوم جنگ ثبات و علم است. تیمی که کمتر دچار تغییر شده، در زمان کوتاهی به ثبات تاکتیکی خوبی رسیده باشد و سرمربی به خوبی بتواند تیم‌های دیگر را تحلیل فنی کند، در آخر به جام بوسه خواهد زد.

نویسنده: مهدی کلانتری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها