|

بهترین خارجی های لیگ برتر در استقلال یا پرسپولیس؟

حضور بازیکنان باکیفیت خارجی در لیگ برتر باعث افزایش سطح کیفی فوتبال ایران می شود.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از اتفاقات ویژه و جالب‌توجه در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی، جذب بازیکنان خارجی از سوی تیم‌های متعدد بود که باعث شد تا 12 تیم با جذب بازیکن خارجی پا به لیگ بیست‌ودوم بگذارند و تنها تیم‌های مس کرمان، هوادار تهران، نفت مسجدسلیمان و ملوان بندرانزلی در جذب بازیکن خارجی ناکام ماندند که گفته می‌شود احتمال حضور بازیکن خارجی در نقل‌وانتقالات تابستانی در این 4 تیم وجود دارد!

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ 6 تیم مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر هم با حفظ بازیکنان خارجی فصل گذشته و البته جذب چندین ستاره سعی داشتند تا بتوانند با تقویت تیم خود، در مسیر قهرمانی در لیگ بیست‌ودوم گام بردارند. از استقلال مدافع عنوان قهرمانی که خرید خارجی جدیدی نداشت و ستارگان فصل گذشته خود را حفظ کرد تا پرسپولیس که با خرید 3 خارجی جدید ترکیبش را متحول کرد و سپاهان که از هر 4 سهمیه جذب بازیکن خارجی استفاده کرد و البته فولاد، گل‌گهر و تراکتور که آن‌ها هم خریدهای جالب‌توجهی داشتند.

درخشش گروه (1+2) در ترکیب آبی‌ها

ریکاردو سا پینتو در شرایطی ترکیب استقلال در 6 هفته نخست لیگ بیست‌ودوم را چینش کرده که سعی داشته از 2 ستاره خارجی آبی‌ها در ترکیب تیمش استفاده کند؛ رافائل سیلوا و کوین یامگا. سیلوا در قلب خط دفاعی آبی‌ها عملکرد موفقی را از خود نشان داده و توانسته در هر 6 مسابقه فصل جدید لیگ برتر برای آبی‌ها به میدان برود و امیدوار به درخشش فصل گذشته خود در ترکیب استقلال است. کوین یامگا هم بهترین گلزن آبی‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ویکم، عصای دست سرمربی پرتغالی شده و عملکرد خوبی را در جمع بازیکنان استقلال داشته است.

یامگا توانسته 2 گل بزند و گل بسازد تا از موثرترین بازیکنان لیگ بیست‌ودوم به‌شمار آید. در مقابل 2 ستاره برزیلی و فرانسوی، باید اشاره به سکونشینی هافبک ازبکستانی استقلال هم داشت. عزیزبگ آمانوف که نتوانسته به شرایط ایده‌آل مدنظر سرمربی آبی‌پوشان پایتخت برسد و در 6 هفته آغازین لیگ بیست‌ودوم فرصت بازی پیدا نکرده است. آبی‌ها بعد از جدایی رودی ژستد، از چهارمین سهمیه جذب بازیکن خارجی خود استفاده نکردند و احتمال انتخاب جانشینی برای ژستد در بازار نقل‌وانتقالات زمستانی وجود دارد.

خارجی‌ها پرسپولیس را به صدر جدول رساندند!

گیورگی گولسیانی، یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته 3 خرید خارجی پرسپولیس در بازار تابستانه بودند تا با حضور ستارگان تازه‌وارد، فهرست سرخ‌پوشان پایتخت دچار دگرگونی زیادی شود؛ بعد از جدایی بوژیدار رادوشوویچ و البته منوچهر صفروف و شرزود تمیروف، این فرصت برای پرسپولیسی‌ها به وجود آمد که بتوانند از 3 سهمیه خارجی خود استفاده کنند، نکته قابل ذکر این‌که با تصمیم یحیی گل‌محمدی وحدت هنانوف در فهرست پرسپولیس باقی ماند تا نام او به عنوان یکی از 4 سهمیه خارجی سرخ‌پوشان در لیگ بیست‌ودوم قلمداد شود.

دیاباته هنوز به شرایط حضور در ترکیب پرسپولیس نرسیده اما گولسیانی و لوکادیا تاثیر فوق‌العاده‌ای در صدرنشینی پرسپولیس داشته‌اند. گولسیانی مدافع ثابت سرخ‌پوشان در 6 هفته نخست بوده و توانسته در 4 کلین‌شیت تیمش نقش‌آفرینی کند. یورگن لوکادیا هم با درخشش و گلزنی خود در 3 بازی متوالی، نقش اصلی را در صدرنشینی شاگردان یحیی گل‌محمدی ایفا کرده است تا 2 ستاره خارجی سرخ‌پوشان پایتخت عملکرد درخشانی را از خود در ترکیب پرسپولیس به جای بگذارند.

فیفادی، بهترین فرصت برای بازسازی ستارگان خارجی سپاهان؟

سپاهانی‌ها بعد از جذب ژوزه مورایس سعی داشتند تا رضایت کادرفنی پرتغالی خود را  در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی جلب کنند و همین مسئله باعث شد تا طلایی‌پوشان اصفهانی از سهمیه جذب (1+3) بازیکن خارجی نهایت استفاده را ببرند و با تصمیم مورایس، 2 مدافع، یک هافبک و یک وینگر خارجی به جمع بازیکنان سپاهان اضافه شدند اما فعلاً هیچکدام از خریدهای تابستانی سپاهان نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

رناتو داسیلویرا و نیلسون جونیور 2 مدافع برزیلی سپاهان در لیگ بیست‌ودوم بودند. داسیلویرا در تمامی دیدارهای طلایی‌پوشان در ترکیب اصلی به میدان رفته اما مورایس از نیلسون جونیور به صورت چرخشی در ترکیب تیمش بهره برده است که البته 2 کلین‌شیت در 6 هفته نشان می‌دهد مدافعان برزیلی هنوز نتوانسته‌اند به آمادگی ایده‌آل و مدنظر سرمربی پرتغالی سپاهان برسند.

مانوئل فرناندز خرید پرسروصدای سپاهانی‌ها در خط میانی بود. هافبک سابق تیم ملی پرتغال که در هفته دوم مقابل نساجی مازندران با ضربه سری تماشایی توانست گل بزند اما بعد از گلزنی در مقابل نساجی، فرناندز تاثیرگذاری ویژه‌ای روی عملکرد سپاهانی‌ها نداشت و به نظر می‌رسد هنوز به هماهنگی لازم با سایر طلایی‌پوشان نرسیده و شاید فرصت فیفادی، زمان مناسبی برای ایجاد هماهنگی میان او و سایر بازیکنان سپاهان باشد.

الویس کامسوبا وینگر دورگه طلایی‌پوشان اصفهانی هم بعد از غیبت در مقابل استقلال در هفته نخست، در 5 بازی به صورت چرخی در ترکیب سپاهان به میدان رفته اما در گلزنی و گل‌سازی ناکام بوده و بعد از مصاف با آلومینیوم اراک، عملکرد فنی او مورد انتقاد برخی هواداران سپاهان هم قرار گرفت اما با این‌حال ژوزه مورایس امیدوار است بتواند در تعطیلات فیفادی، ستارگان خارجی تیمش را به حد آمادگی ایده‌آل برساند.

مهره جنجالی که سرانجام به ترکیب گل‌گهر رسید

گل‌گهر با هدایت امیر قلعه‌نویی فعالیت پررنگی در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی نداشت اما سیرجانی‌ها که سعید صادقی را در بازار تابستانه از دست داده بودند، تلاش کردند تا یک جانشین خارجی برای او جذب کنند و در نهایت وسلی گومز برزیلی به جمع شاگردان قلعه‌نویی اضافه شد و از فصل گذشته هم، همکاری گل‌گهری‌ها با اریک باگناما و کی‌روش استنلی تداوم پیدا کرد.

باگناما که فصل گذشته شرایط بازی در لیگ ایران را نداشت، حضوری قرضی را در استقلال تاجیکستان تجربه کرد و توانست مجوز بازی در لیگ ایران را دریافت کند و در فصل جدید، عملکرد خوبی را در ترکیب گل‌گهر از خود نشان داده و حتی در هفته ششم موفق به گلزنی برای تیمش هم شد که البته شوت دیدنی او آفساید تشخیص داده شد تا مهاجم گابنی و جنجالی گل‌گهر ناکام در گلزنی در ترکیب تیمش باشد.

وسلی گومز هافبک برزیلی تازه‌وارد گل‌گهر هم با وجود تلاش‌های زیادی برای ثبت اولین پاس‌گل خود در لیگ ایران، فعلاً ناکام مانده و عدد صفر در مقابل گل‌ها و پاس‌گل‌های او در لیگ بیست‌ودوم دیده می‌شود. کی‌روش استنلی مهاجم مورد علاقه امیر قلعه‌نویی هم به صورت متناوب و چرخشی در ترکیب گل‌گهر در فصل جدید لیگ برتر به میدان رفته اما نتوانسته درخشش‌های خود در فصل گذشته را تکرار کند و ناکام در گلزنی بوده است.

بلندپروازی فولادِ «نکونام» با درخشش 3 ستاره خارجی

فولاد خوزستان یکی از 12 تیم شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران است که از سهمیه بازیکن خارجی استفاده می‌کند. البته فولادی‌ها از 4 بازیکن مجاز، 3 بازیکن را به خدمت گرفته‌اند و از سهمیه جذب بازیکن آسیایی استفاده نکرده‌اند. کریستوفر کنت تنها خرید خارجی فولاد در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی بود که از سپاهان به جمع شاگردان نکونام اضافه شد و مدیران فولاد موفق شدند با موسی کولیبالی و آیاندا پاتوسی برای ادامه همکاری به توافق برسند.

کنت که به دروازه‌بان شماره یک فولاد در لیگ بیست‌ودوم بدل شده، در 4 دیدار از 5 مسابقه تیمش توانسته کلین‌شیت کند و عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به جای بگذارد. موسی کولیبالی مدافع بلندقامت و سخت‌کوش فولادی‌ها ضمن مشارکت در کلین‌شیت‌های تیمش، یک‌گل را هم در لیگ بیست‌ودوم به‌ثبت رسانده است تا او هم کارنامه موفقی در فصل جدید لیگ برتر داشته باشد.

آیاندا پاتوسی هافبک آفریقایی و خلاق فولادی‌ها هم نقش پررنگی در موفقیت شاگردان نکونام در لیگ بیست‌ودوم داشته و گل 3 امتیازی ارزشمندی را در مصاف با سپاهان وارد دروازه طلایی‌پوشان اصفهانی کرد تا 3 مهره خارجی فولاد، در بالانشینی شاگردان نکونام در فصل جدید لیگ برتر، نقش کلیدی داشته باشند.

از ناکامی در جذب «اندی کارول» تا درخشش هافبک پرتغالی

تراکتور تبریز همواره در فصول گذشته با توجه به علاقه مدیران باشگاه به جذب بازیکن خارجی، ستارگان پرشماری را به خدمت گرفته که البته اکثریت آن‌ها در مسیر درخشش در جمع سرخ‌پوشان تبریزی ناکام بوده‌اند. اما با این‌حال، بعد از جذب قربان بردیف سرمربی کهنه‌کار و نام‌آشنای دنیای فوتبال، او خواهان جذب چند ستاره خارجی شد و رویه خرید بازیکن خارجی برای تراکتور در لیگ بیست‌ودوم هم ادامه پیدا کرد و تراکتوری‌ها از 3 سهمیه خود استفاده کردند.

صفا هادی پدیده عراقی یکی از مهم‌ترین خریدهای تراکتور در بازار تابستانه بود که توانسته مهدی کیانی را نیمکت‌نشین کند و عملکرد نسبتاً خوبی را از خود در ترکیب تراکتوری‌ها به جای گذاشته است. ریکاردو آلوز هافبک پرتغالی سرخ‌پوشان تبریزی، نمایش‌های فوق‌العاده‌ای را تاکنون از خود نشان داده و توانسته با 3 پاس‌گل، برترین پاسور لیگ بیست‌ودوم باشد و یکی از موفقیت‌ترین بازیکنان خارجی شاغل در فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می‌آید.

گووستاو واگنین هم تلاش زیادی داشته تا بتواند در ترکیب تیمش مثمرثمر باشد و با وجود آنکه هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند، یک پاس‌گل در کارنامه او در مصاف با آلومینیوم اراک به چشم می‌خورد. در کنار جذب این 3 بازیکن خارجی، در روزهای روز گذشته افشا شد که مدیران تراکتور در تلاش بودند تا بتوانند اندی کارول مهاجم سابق لیورپول را هم به خدمت بگیرند که کارول پیشنهاد حضور در لیگ ایران را رد کرده اما بعید نیست که در نقل‌وانتقالات زمستانی، تراکتوری‌ها از چهارمین سهمیه خود برای جذب بازیکن خارجی هم استفاده کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها