|

کشتی قهرمانی جهان؛ قاسم‌ پور، کاکس و طلا را با هم گرفت!

قهرمان ایرانی جهان سرانجام طلسم نحس صربستان را شکست و اولین طلا را تصاحب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

سومین روز مسابقات کشتی قهرمانی جهان در رشته آزاد از امروز (شنبه 26 شهریور) در صربستان پیگیری شد و 5 نماینده ایران به مبارزه با حریفان پرداختند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از طرفداری؛ کامران قاسم‌پور در وزن 92 کیلوگرم، یکی از 5 ملی‌پوش ایرانی بود که روی تشک رفت تا شاید طلسم طلا را بشکند.

در طول یک هفته‌ای که از شروع مسابقات کشتی قهرمانی جهان در بلگراد گذشت، 10 فرنگی‌کار و 6 آزادکار در تصاحب مدال طلا ناکام ماندند. سهم محمدرضا گرایی، امین میرزازاده، حسن یزدانی و محمد نخودی نقره بود و محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع هم به برنز قناعت کردند.

همه چشم‌ها به کامران قاسم‌پور دوخته شد، همه امیدها به دستان او بود تا روزهای بد و تلخِ داخل و بیرون تشک را برای دقایقی از ذهن مردم ایران پاک کند.

در وزن 92 کیلوگرم 23 نفر حضور داشتند، اما همانند نبردهای جذاب حسن یزدانی-دیوید تیلور و محمد نخودی-جردن باروز، علاقه‌مندان به کشتی چشم‌انتظار تماشای تقابل 2 تن از این جمع بودند؛ نبرد ایرانی-آمریکایی، این بار با هنرنمایی کامران قاسم‌پور-جی‌دن کاکس.

آزادکار ایرانی که پیش‌تر هم‌وزن بود حسن یزدانی در 86 کیلوگرم، چند سالی است تصمیم گرفته یک وزن بالاتر برود و در 92 کیلوگرم بی‌رقیب باشد.

او روز گذشته (جمعه 25 شهریور) در دور نخست استراحت کرد و در دور دوم به مصاف ادلان ویسخانوف از فرانسه رفت.

قهرمان ایرانی جهان در سه دقیقه اول کار را با نتیجه 10 بر صفر تمام کرد. او در مرحله بعد یک‌چهارم نهایی به مصاف احمد باتایف، نایب‌قهرمان اروپا از بلغارستان رفت. آزادکار وزن 92 کیلوگرم ایران در نهایت با نتیجه 7 بر 2 پیروز شد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت.

کامران قاسم‌پور در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف میریانی مایسورادزه از گرجستان رفت و 5 بر صفر به پیروزی رسید تا حضور خود در فینال را قطعی کند.

سد مستحکمی به نام کاکس

در سوی مقابل جی‌دن کاکس، قهرمان دو دوره جهان و دارنده مدال برنز المپیک در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شد. کشتی‌گیر آمریکایی در مرحله بعد با نتیجه 10 بر صفر یوژیان بی چینی را از پیش رو برداشت.

کاکس در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف رادوسلاف مارچینکیویتس اهل لهستان و دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی اروپا رفت و 11 بر صفر پیروز شد.

جی‌دن کاکس در مرحله نیمه‌نهایی هم کار آسانی مقابل عثمان نورماگومدوف داشت. این کشتی‌گیر آذربایجانی و دارنده مدال برنز مسابقات جهانی سال گذشته در اسلو هم با نتیجه 7 بر صفر برابر قهرمان آمریکایی شکست خورد، بدین ترتیب کاکس بدون از دست دادن حتی یک امتیاز به فینال رسید.

این رقابت از جنبه دیگری هم برای کاروان کشتی کشورمان اهمیت زیادی داشت. پیش از تقابل قاسمپور و کاکس، ایران و آمریکا چهار تقابل دیگر نیز داشتند که هر چهار کشتی با پیروزی کشتی‌گیران ایالات متحده همراه بود.

محمد نخودی و حسن یزدانی در فینال اوزان 79 و 86 کیلوگرم به ترتیب به دیوید تیلور و جردن باروز باختند و یونس امامی و محمدحسین محمدیان هم در نیمه‌نهایی وزن‌های 74 و 97 کیلوگرم از پس کایل داک و کایل اسنایدر برنیامدند.

از کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد تا کشتی‌دوستان امیدوار بودند قاسم‌پور پیروزی سال گذشته در اسلو را مقابل کاکس تکرار کند و طلسم طلا را هم بشکند.

سال گذشته این دو کشتی‌گیر در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف همدیگر رفتند که قاسم‌پور در دیداری نزدیک و با تساوی 3 بر 3 موفق شد از سد کاکس بگذرد و در نهایت نیز قهرمان شود.

این بار هم کاکس حریف قاسم‌پور نشد و آزادکار 25 ساله جویباری از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد؛ مدال طلایی که شیرینی صدچندانی داشت. «کامران» هم به طلسم ناکامی کشتی‌گیران فرنگی و آزاد در کسب مدال طلا پایان داد و هم نوار شکست‌های پیاپی مقابل حریفان آمریکایی را پاره کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها