|

به بارسا ژاوی امیدوار باشیم یا نه؟

سرمربی اسپانیایی آبی و اناری‌ها یک آمار منفی بزرگ را در کارنامه خود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

این روزها امید به رگ و ریشه نوکمپ دویده و خریدهای جذاب لاپورتا با روحیه با نشاط ژاوی، بارسلونایی را ساخته‌اند که در مجموع عملکرد مثبتی را رقم زده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ با این حال نگاهی ریزبینانه‌تر وجود دارد که کار اسطوره بارسلونا روی نیمکت را به شدت زیر سوال می‌برد. شکست در ال‌کلاسیکو و خطر حذف از لیگ قهرمانان به برجسته‌تر شدن این نگاه دقیق کمک کرده و اکنون امید تزریق شده به نیمکت به زعم برخی با تردیدهای جدی همراه شده. ژاوی ضعیف‌ترین عملکرد را در بین تمام مربیان بارسا که حداقل 50 مسابقه این تیم را هدایت کردند از سال 2001 تاکنون دارد.

56 درصد برد؛ این کافی نیست

شاید اگر مرد جوان نیمکت بارسا در تیم دیگری با انتظارات دیگر و آرزوهای کوچک‌تر کارش را در فوتبال اروپا شروع می‌کرد، آمار اخیر برایش یک دستاورد به شمار می‌رفت. با این حال ژاوی ارناندس تصمیم گرفت پروژه بزرگ احیای بارسلونا را با همکاری خوان لاپورتا کلید بزند. این کلید هنوز موفق نشده دری به روی رویاهای آبی و اناری‌ها باز کند و برعکس، آمار نشان می‌دهد عملکرد ژاوی از حیث بردن مسابقات در 50 مسابقه اول بسیار ضعیف بوده است. برای پیدا کردن عملکردی ضعیف‌تر از ژاوی برای مربیانی که حداقل 50 بازی روی نیمکت بارسا بود‌ه‌اند، مجبوریم تاریخ را بیش از 20 سال به عقب برگردانیم و دوران حضور لوییس فن‌خال در نوکمپ را مرور کنیم. پس از فن‌خال همگی سرمربیانی که حداقل 50 بار بارسلونا را هدایت کردند آماری بهتر از ژاوی دارند. مرد جوان نیمکت بلوگرانا در 50 مسابقه هدایت تیم محبوبش موفق به ثبت 28 برد شده و در مقابل با 11 تساوی و 11 شکست آماری را رقم زده که حتی از رونالد کومان، کسی که پیش از او از نیمکت بارسلون اخراج شد هم ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. میانگین امتیاز ژاوی در این مدت در هر مسابقه 1.9 بوده که او را از این حیث هم پایین‌تر از دیگران قرار می‌دهد. کومان با میانگین امتیاز 1.96 کمی بهتر از جانشینش عمل کرده بود. انریکه، والورده و مارتینو با میانگینی بالاتر از 2 بسیار بهتر بودند، پپ گواردیولا که دست نیافتنی کار کرده بود و حتی فرانک رایکارد در مجموع با میانگین 1.99 قابل قبول‌تر از سرمربی کنونی آبی و اناری‌ها به پروژه خود خاتمه داد. آماری که منتشر شده با زرق و برق بارسایی که می‌بینیم هم‌خوانی ندارد و شاید علاقه به ژاوی نگاه هواداران بارسا به او را نگاهی آمیخته به تلطیف و چشم‌پوشی کرده باشد. 

بازنده میادین مهم

بارسلونا که در این فصل با وجود مشکلات اقتصادی با درایت خوان لاپورتا تا اندازه قابل قبولی از نظر بازیکن تجهیز شده با وجود جذب ستاره‌های متعدد در میادین بزرگ عملکرد ویژه‌ای نداشته و غالبا نتایج این مسابقات را واگذار می‌کند. آن‌ها به تازگی الکلاسیکوی مهم و سرنوشت‌سازی را باختند، پیش از آن در خانه به زحمت از شکست در مقابل اینتر در لیگ قهرمانان گریختند و این در حالی بود که شاگردان ژاوی ارناندس بازی پیشین خود در مقابل حریف ایتالیایی را بدون گل زده واگذار کرده بودند. بارسا در مقابل بایرن مونیخ هم حرفی برای گفتن نداشت و بدون این که دروازه این تیم را باز کند در مقابل باواریایی‌ها به عنوان بازنده میدان زمین را ترک کرد. با چشم‌پوشی از برتری بارسا مقابل سویایی که چندان آماده نیست، شاید تنها نتیجه مهم تیم ژاوی در بازی‌های سخت و سرنوشت‌ساز، برتری قدرتمندانه این تیم در برابر سوسیداد باشد. رقابت‌های سخت دیگری در راهند که بارسلونا اگر بخواهد با همین فرم و همین ریتم در آن‌ها ظاهر شود، شاید سران باشگاه را در مورد سرمربی محبوب و جوان تیم به تردید بیندازد. این تیم هنوز در مقابل اتلتیکو مادرید قرار نگرفته و همچنان یک مسابقه سخت و بزرگ در مقابل بایرن مونیخ خواهد داشت. آن‌ها در هفته‌های آینده باید به ترتیب به سراغ تیم‌های ششم، هفتم و هشتم جدول بروند. در این بین رویارویی با ویارئالی که از ابتدای فصل فقط 3 گل خورده داشته از دیگر بازی‌ها سخت‌تر به نظر می‌رسد اما باز هم از دشواری رقابت با اتلتیک بیلبائو و والنسیا نمی‌کاهد. رئال بتیس هم کماکان رو در روی آبی و اناری‌ها قرار نگرفته و بارسلونا و سرمربی‌اش باید فکر عاجلی در مورد قدرتمند ظاهر شدن مقابل رقبای آماده کنند.

روزنه‌های امید هنوز هستند

با مرور کارنامه تردید برانگیز ژاوی در بارسلونا، عملکرد آن‌ها تا اینجای فصل دستکم در لالیگا بارقه‌های امید را زنده نگه می‌دارد. اگر مشکلات فعلی بارسا را به خاطر از دست دادن مدافعان اصلی تیم قلمداد کنیم، هنوز هم می‌توان امید داشت تیم ژاوی با بازگشت مدافعان مصدوم و فراموش کردن تلخی شکست ال‌کلاسیکو به روزهای امیدوارکننده بازگردد. با این حال یک احتمال وجود دارد که کار را برای ادامه حمایت هواداران بارسلونا هم دشوار می‌کند؛ لیگ قهرمانان در معرض از دست رفتن است. بارسا باید هر 2 بازی بعدی‌اش در این رقابت‌ها را با پیروزی پشت سر بگذارد و تازه در این صورت هم باید منتظر نتایج اینتر بماند و سرنوشت از دستان آبی و اناری‌ها در لیگ قهرمانان اروپا خارج شده است. اگر اینتر، ویکتوریا پلژن را با برتری پشت سر بگذارد، قطعا بارسلونا حذف می‌شود. بارسایی‌ها که با آوردن قهرمانی مانند «لوا» به کسب عناوین چشم دوخته بودند، اکنون با شکست در ال‌کلاسیکو و تماشای شکست ناپذیری رئال ضمن رنگ باختن امیدها در لیگ قهرمانان آرزوهای خود را در ورطه هلاکت می‌بینند. مرد اول نیمکت بارسا باید در مسابقات مهم بعدی خودی نشان دهد تا حامیان همیشگی‌اش را برای ادامه حمایت روی سکوهای نوکمپ سر زنده و قبراق نگه دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها