|

پیش بینی ابر رایانه از قهرمان جام جهانی قطر

طبق پیش بینی یک ابر رایانه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در فینال جام جهانی 2022 به مصاف هم می روند.

لینک کوتاه کپی شد

یک دستگاه ابرکامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده که دو تیم آرژانتین و پرتغال در فینال جام جهانی قطر به هم می‌رسند و در نهایت مسی جام را بالای سر خواهد برد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ یکی از ابرکامپیوترهای شناخته‌شده دنیای فناوری با انجام پردازش‌های پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی به این نتیجه رسیده که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شاهد فینالی جذاب بین آرژانتین و پرتغال خواهد بود؛ تقابل کریستیانو رونالدو و لیونل مسی که می‌تواند این فینال را به یکی از جذاب‌ترین مسابقات تاریخ جام جهانی تبدیل کند.

بر اساس این تحقیق که توسط شرکت BCA انجام شده در این فینال رویایی، آرژانتین در نهایت به پیروزی رسیده و لیونل مسی مقابل چشمان رونالدو جام طلایی‌رنگ را بالای سر خواهد برد.

این بررسی نشان داد که در فینال جام جهانی قطر آلبی‌سلسته در ضربات پنالتی پرتغال را شکست خواهد داد. این بررسی به سفارش نشریه فورفورتو و توسط شرکت BCA انجام شده است.

نباید فراموش کرد که جام جهانی ۲۰۲۲ به احتمال زیاد آخرین جام جهانی با حضور این دو ابرستاره دنیای فوتبال خواهد بود. با توجه به این می‌توان انتظار داشت که مسی و رونالدو برای رسیدن به جام قهرمانی با تمام توان تلاش کنند. یکی از محققین شرکت BCA به فورفورتو گفت: «انتخاب بین مسی و رونالدو مثل انتخاب بین موزارت و بتهوون یا بین داوینچی و میکل‌آنژ است. یعنی شما در این انتخاب نمی‌توانید به تحلیل عینی بسنده کنید و در نهایت سلیقه شما است که مشخص می‌کند کدام را بیشتر دوست دارید.»

این تحقیق برای رسیدن به نتیجه داده‌های مورد نیازش را از منابع متنوعی جمع‌آوری کرده است. از جمله این منابع می‌توان به آمار فوتبالیست‌ها در لیگهای مختلف و همچنین آمار آنها در ۱۹۲ بازی مرحله گروهی در جام‌های جهانی قبلی و ۶۴ مسابقه در مراحل حذفی پنج جام جهانی قبلی اشاره کرد. مسی و رونالدو در هر پنج دوره قبلی جام جهانی حضور داشتند.

چه کسی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بالای سر خواهد برد؟

این تحقیق کار خود را ابتدا با پیش‌بینی مسابقات مرحله گروهی جام جهانی آغاز کرد. این پیش‌بینی با کمک هوش مصنوعی و بر اساس داده‌هایی مثل نمرات میانگین بازیکنان و عملکرد گذشته تیم‌ها انجام شد. برنامه سپس به سراغ مراحل حذفی رفت و با محاسباتی مشابه و البته اضافه شدن متغیرهایی مثل احتمال تاریخی برنده شدن تیم‌ها به نتیجه رسید. در نتیجه به دلیل قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ و با احتساب پارامتر موسوم به «نفرین برنده» در محاسبات این کامپیوتر برای فرانسوی‌ها نمره منفی لحاظ شد.

با توجه به همه این محاسبات در نهایت مشخص شد که دو تیم پرتغال و آرژانتین به فینال جام جهانی خواهند رسید و برنده نهایی آلبی‌سلسته خواهد بود.

شرکت BCA در یادداشت همراه با این بررسی اعلام کرد: «ما از نتیجه بررسی‌مان چقدر مطمئنیم؟ با اینکه این بررسی را بهترین تخمین ممکن با ابزارهای فعلا موجود می‌دانیم ولی باید اشاره کنیم که آرژانتین در مراحل حذفی با دیدارهایی دشوارتر از پرتغال روبرو است. ما به این نتیجه رسیدیم که دو تیم در بازی فینال هم به تساوی خواهند رسید اما در ضربات پنالتی آرژانتین شانس بیشتری دارد.»

فینال پایاپای جام جهانی

این بررسی می‌گوید بیشترین احتمال برای فینال بین پرتغال و آرژانتین نتیجه تساوی است. اما در نهایت وقتی کار به ضربات پنالتی کشیده شود مسی و یارانش شانس بیشتری خواهند داشت.

آنچه باعث این نتیجه‌گیری شده این است که در تاریخ جام‌های جهانی آلبی‌سلسته از پنج بازی خود که به ضربات پنالتی کشیده شده در چهار بازی به پیروزی رسیده است. آرژانتینی‌ها ۷۷درصد پنالتی‌های خود را با موفقیت به گل تبدیل کرده‌اند. اما پرتغال در تاریخ جامهای جهانی تنها یک بار در ضربات پنالتی پیروز شده است. پیروزی مقابل انگلیس در جام جهانی ۲۰۰۶ که نرخ موفقیت ضربات پنالتی پرتغالی‌ها ۶۰ درصد بوده است. البته یکی از علتهای این تفاوت اینجا است که پرتغال نسبت به آرژانتین بازی‌های کمتری در مراحل حذفی جام جهانی داشته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها