|

بازی با سوپرجام استقلالی ها را از دربی محروم می کند؟

اخباری مبنی بر محرومیت احتمالی بازیکنان تیم استقلال در بازی برابر پرسپولیس منتشر شده است. ادعایی که حتما نیاز به بررسی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

محرومیت از دربی همچنان استقلالی‌ها را تهدید می‌کند؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ یک اخطار در ثانیه های پایانی دیدار برابر هوادار به محمد محبی، باعث نگرانی آبی پوشان شد. در آن لحظات، تصور می شد که وینگر بوشهری سه کارته بوده و با این اخطار، دربی پایتخت را از دست داده است. مسئله ای که سریعا تکذیب و مشخص شد بازیکن آماده این روزهای استقلال، مشکلی برای همراهی آبی ها در دربی پایتخت نخواهد داشت.

با این حال، از صبح امروز اخباری در رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه چنانچه بازیکنان استقلال در دیدار سوپرجام کارت قرمز دریافت کنند، محرومیت آنها به اولین دیدار بعدی تیم در لیگ برتر منتقل شده و بازیکن یا مربی اخراجی، شهرآورد پایتخت برابر پرسپولیس را از دست خواهد  داد.

استناد منبع این خبر نیز ماجرای محرومیت دستیار یحیی گل محمدی در دیدار برابر نساجی است. در جریان مسابقه سوپرجام فصل قبل، حمید مطهری با دریافت کارت قرمز از کنار زمین اخراج شد و در ادامه، دیدار هفته بعد برابر نساجی را نیز از دست داد. مسئله ای که با اعتراض پرسپولیسی ها نیز همراه شد. البته مهدی شیری نیز در آن بازی کارت قرمز دریافت کرد ولی پس از آن بازی از تیم جدا شد و محرومیتی را سپری نکرد.

نکته جالب اینکه در آن مسابقه سوپرجام که با پیروزی فولاد نیز به پایان رسید، حمید بوحمدان و مهدی هاشمی نسب نیز از خوزستانی ها کارت قرمز دریافت کردند و بوحمدان بازی بعدی تیم در لیگ برتر که برابر آلومینیوم برگزار شد را از دست داد. نگاهی به لیست فولادی ها در آن بازی نشان می دهد که بوحمدان حتی روی نیمکت ذخیره ها نیز حضور نداشته است.

با این حال، وضعیت موجود در تناقض با آیین‌نامه مسابقات سوپرجام و جام حذفی است. هنوز به درستی آیین‌نامه خاص و متفاوتی برای تعیین قوانین دیدار سوپرجام در کشور تهیه نشده است. تنها قوانین و مقررات مربوط به این مسابقه، در فصل سیزدهم و ماده 54 آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر آمده که در آنجا نیز تنها به شرح 6 بند از قوانین دم دستی و از پیش مشخص در این ماده کفایت شده است و خبری از قوانین دقیق تر مبنی بر محرومیت های ناشی از کارت زرد و قرمز نیست.

با این حال، در بند سوم از قوانین دیدار سوپرجام، نکته مهمی وجود دارد. در این بخش آمده است: "دیدار سوپرجام به صورت تک بازی برگزار می شود و با شرایط یک مسابقه حذفی برگزار می گردد". این بند می تواند به معنای تفسیر قانون مراجعه به قوانین رقابت های جام حذفی و بخش مربوط به جرایم انضباطی باشد.

در آیین نامه برگزاری مسابقات جام حذفی و در ماده 9 آمده است که: "کلیه اخطارها و اخراج ها در مسابقات جام حذفی، فقط در مسابقات حذفی محاسبه می شود و شامل لیگ های دیگر نمی گردد، مگر تنبیهاتی که از سوی کمیته انضباطی اعلام و می بایست اعمال شود".

کنار هم گذاشتن این 2 ماده آیین نامه برگزاری مسابقه سوپرجام و جام حذفی، این نتیجه را می دهد که هرگونه کارت زرد یا قرمز در بازی سوپرجام، ربطی به رقابت های لیگ برتر ندارد و باید به مسابقات حذفی منتقل شود. اتفاقی که فصل گذشته برای حمید مطهری، حمید بوحمدان و مهدی هاشمی نسب رخ نداد و آنها در اولین دیدار لیگ برتری تیم هایشان محروم بودند.

لیست فولاد در اولین دیدار پس از برگزاری سوپرجام فصل قبل که نشان می دهد بوحمدان در فهرست تیم حضور نداشته است و محرومیت خود را برابر آلومینیوم گذرانده است.

اما مقایسه این موضوع با سوپرجام های اروپایی این مسئله را نشان می دهد که دریافت کارت قرمز در بازی سوپرکاپ، باعث انتقال محرومیت بازیکن به اولین بازی بعدی تیم خواهد شد. به طور مثال، فدریکو والورده در دیدار سوپرکاپ سال 2020 برابر اتلتیکو مادرید، با آن تکل معروف در دقیقه 116، با کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد و بازی بعدی رئال مادرید مقابل سویا در لالیگا را از دست داد. یا فدریکو بنتانکور بازیکن وقت یوونتوس پس از اخراج برابر لاتزیو در بازی سوپرجام، مسابقه بعدی یووه در سری آ را روی سکوها نشست.

به هر شکل به نظر می رسد در آیین نامه مسابقات و برگزاری بازی سوپرجام ایران، به صراحت چیزی ذکر نشده اما تجربه سال قبل و دیدار پرسپولیس و فولاد نشان می دهد چنانچه بازیکنان استقلال یا نساجی در بازی فردا از داور مسابقه کارت قرمز دریافت کنند، بازی بعدی تیمشان در لیگ برتر را از دست خواهند داد. البته این مسئله فقط برای کارت های قرمز است و نه 4 کارته شدن بازیکنان.

در پایان اینکه بازیکنان استقلال چنانچه قصد دارند دربی پایتخت که پس از جام جهانی برگزار می شود را از دست ندهند، باید در دیدار فردا برابر نساجی احتیاط کنند که از گرفتن کارت قرمز خودداری کنند. همانطور که ذکر شد، انتقال محرومیت از بازی سوپرجام به لیگ برتر، تنها مختص به اخراج از زمین مسابقه است و بازیکنانی نظیر محمد محبی، پیمان بابایی، روزبه چشمی و مهدی مهدی پور که در لیگ برتر سه کارته هستند، با دریافت اخطار، چهار کارته نشده و می توانند در دربی بازی کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها