|

لیورپول به فروش می رسد؛ 3.5 میلیارد پوند!

مالکان متمول و آمریکایی باشگاه لیورپول قیمت لازم برای واگذاری سهام خو را اعلام کردند.

لینک کوتاه کپی شد

شاید اگر بن سلمان پس از مایوس شدن از پروژه خرید باشگاه منچستریونایتد کمی صبر می‌کرد، اکنون به جای نیوکاسل در آستانه خرید رقیب منچستریونایتد یعنی لیورپول قرار داشت.

 به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال360؛ مالکان آمریکایی قرمزهای آنفیلد با فشار در مورد حمایت ناکافی از کلوپ در بازار نقل و انتقالاتی مواجه هستند و ظاهرا می‌خواهند به منظور جذب سرمایه‌های جدید، بخشی از سهام باشگاه لیورپول را به فروش بگذارند. با این وجود گزارش‌های خبری حاکی از این هستند که در صورت وجود مشتری مناسب آن‌ها با فروش تمام سهام خود هم مشکلی نخواهند داشت. گروه مالکیت لیورپول موسوم به  «اف‌اس‌جی» قیمت باشگاه را 3.5 میلیارد پوند اعلام کرده که در نوع خودش رقم بالایی به شمار می‌رود و شاید لیورپولی‌ها هم باید یک ابر میلیاردر دیگر را برای خرید باشگاه خود اغوا کنند. «اف‌اس‌جی» حدود 12 سال پیش لیورپول را با قیمت تقریبی 300 میلیون پوند خریداری کرده بود و اگر آن‌ها بتوانند باشگاه را با قیمت پیشنهادی خود به فروش برسانند، یعنی در مدت 12 سال این برند بزرگ را با رشدی بیش از 10 برابری واگذار خواهند کرد.

سابقه پیشنهادهای خرید لیورپول

بحث واگذاری سهام پرافتخارترین تیم انگلیسی لیگ قهرمانان اروپا صحبت تازه‌ای نیست و پیش از این هم در برهه‌های مختلف در سال‌های اخیر مشتریان متعددی برای در اختیار گرفتن لیورپول با گروه آمریکایی مالک این باشگاه وارد مذاکره شده بودند. حدود 6 سال قبل بود که تاجران چینی می‌خواستند با حدود 700 میلیون در سهام باشگاه شریک باشند و در آن زمان گفته می‌شد چینی‌ها قصد خرید تمام سهام باشگاه را دارند. 5 سال پیش  آماندا استاولی در تلاشی مجدد برای خرید لیورپول با قیمت یک میلیارد پوندی مالکان آمریکایی مواجه شد. با این وجود این بار بحث فروش باشگاه با پیش‌قدم شدن گروه «اف‌اس‌جی» مطرح شده و به نظر می‌رسد اگر مشتری مناسبی برای این فرایند اقدام کرده و بتواند رضایت آمریکایی‌های مالک باشگاه را جلب کند، باشگاه به تیم مالکیت جدیدی واگذار خواهد شد.

عملکرد اف‌اس‌جی؛ مطلوب و قابل دفاع

تا پیش از آمدن آمریکایی‌های کنونیِ مالک لیورپول سقف تلاش مالک قبلی به خرید فرناندو تورس ختم شده بود. البته که تورس در دوران خودش یک خرید گرانقیمت به شمار می‌رفت اما جذب مهره‌های در تراز این ستاره سابق باشگاه یک اتفاق نادر برای قرمزهای آنفیلد بود. اف‌اس‌جی با مدیریت اقتصادی و اعتماد به کادر فنی باشگاه در درجه اول تابوی خریدهای گرانقیمت را شکست و برای تامین نیازهای تیم دست به ولخرجی بی‌سابقه‌ای زد. آن‌ها در هر 3 فصل اخیر حداقل 80 میلیون پوند برای جذب بازیکنان جدید تیم هزینه کرده‌اند و در این سال‌ها، خریدهای پرخرج و بزرگی مانند داروین نونیز، ویرجیل فن‌دایک، بابی فیرمینو، لوئیس دیاس، دیوگو ژوتا، آلیسون بکر، نبی کیتا، فابینیو، محمد صلاح و سادیو مانه را در لیست اقدامات خود برای ارتقای تیم داشته‌اند. شاید مهم‌ترین دستاورد این رویکرد مالکان تیم، رسیدن به اولین قهرمانی لیگ برتر و پایان دادن به 30 سال حسرت سکوهای آنفیلد برای ایستادن بر سکوی اول لیگ فوتبال انگلیس بود اما در کنار این موفقیت ارزشمند و بزرگ، لیورپول لیگ قهرمانان اروپا را هم فتح کرد و همواره از مدعیان بزرگ همه عناوین در قاره سبز به شمار می‌رود. «اف‌اس‌جی» با تمام انتقادات اخیر یک مجموعه موفق بود که تخت پادشاهی فوتبال انگلیس را مجددا حتی برای یک فصل به قرمزها رساند و اگر منصفانه به دوران مالکیت آمریکایی‌ها نگاه کنیم، باید اعتراف کرد آن‌ها مالکان خوبی برای لیورپول بوده‌اند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد آنفیلد پس از سال‌ها با مدیریت گروه «اف‌اس‌جی» به ظرفیت 61 هزار نفری خواهد رسید و افراد بیشتری شعار قدیمی باشگاه را روی سکوها زمزمه خواهند کرد و این صدا محکم‌تر و رساتر از همیشه به گوش لیورپول و رقبایش می‌رسد که «تو در جاده آنفیلد تنها قدم نخواهی زد».

در انتظار رکورد شکنی

اگر واقعا مشتری دست به نقدی از پیشنهاد مالکان آمریکایی باشگاه لیورپول استقبال کند و حاضر باشد با 3.5 بیلیون پوند این باشگاه را تحت مالکیت خودش در آورد، تاد بولی حدود یک سال پس از ثبت رکورد 2.5 میلیارد پوندی خرید چلسی به جایگاه دوم تنزل خواهد کرد و قیمت جدید لیورپول مستعد یک رکوردشکنی در عرصه خرید باشگاه در انگلیس خواهد بود. شاید اگر بن سلمان کمی بیش‌تر مترصد خرید باشگاه در لیگ برتر می‌ماند، اکنون به جای نیوکاسل می‌توانست ثروت هنگفتش را با لیورپول به فوتبال انگلیس بیاورد. باید منتظر بود و دید قرمزهای پرهوادار لیگ انگلیس با چه سرنوشتی در عرصه مالکیت مواجه می‌شوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها