|

فوتبال ایران با این نسل طلایی تاریخ‌ساز می‌ شود!

سایت ESPN در مطلبی مدعی شد که ایران با در اختیار داشتن یک نسل طلایی، می‌تواند از گروه خود در جام جهانی صعود کند.

لینک کوتاه کپی شد

وب سایت ESPN در یادداشتی به تلاش نسل طلایی فوتبال ایران برای صعود به دور بعدی رقابت های جام جهانی پرداخته و نوشته است: آیا نسل طلایی ایران می‌تواند انگلیس و تیم ملی آمریکا را اذیت کند تا مدعی صعود تاریخی به مرحله حذفی جام جهانی باشد؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ در این گزارش آمده است: وقتی صحبت از سنت و دستاوردهای گذشته به میان می‌آید، کمتر تیم آسیایی می‌تواند تاریخ غنی‌تری نسبت به ایران داشته باشد. برنده سه جام متوالی قهرمانی آسیا از سال 1968 تا 1976. ایرانی‌ها نام‌های نمادین قاره‌ای را معرفی کرده‌اند که حتی در فوتبال اروپا نیز قابل شناسایی هستند: مانند علی دایی و علی کریمی، که هر دو می‌توانند ادعای بازی برای بایرن مونیخ را داشته باشند و مهدی مهدوی‌کیا، که در تیم آلمانی هامبورگ جایگاه افسانه‌ای دارد.

تیم ملی اولین حضور خود در جام جهانی فوتبال را در اوایل سال 1978 تجربه کرد، در حالی‌که امسال برای ششمین بار، نماینده قاره آسیا در جام جهانی خواهد بود. تیم ملی دائماً در بین بهترین های آسیا قرار دارد و طی سه دوره اخیر در بزرگترین تورنمنت فوتبالی، حضور داشته است.

با این حال، علیرغم تمام کیفیت های موجود در تیم های گذشته، ایران هرگز در جام جهانی از مرحله گروهی صعود نکرده است. با وجود اینکه در دوره های قبل تیم های خوبی از ایران در جام جهانی حضور داشتند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها هرگز به اندازه تیمی که در جام جهانی 2022 قطر حضور دارد، بازیکنان با استعداد و با افتخار در ترکیب خود نداشته‌اند.

حال سوال اینجاست: آیا نسل طلایی ایران امسال می تواند تاریخ‌ساز شود؟ به خصوص در گروهی با حضور انگلیس، ایالات متحده و ولز.

پاسخ ساده این است: بله.

حتی با فکر کردن به چهار سال پیش، در گروهی که مسلماً گروه سخت‌تری بود که اسپانیا و پرتغال در آن حضور داشتند، تیم ملی به طرز دردناکی از رسیدن به جایگاه تاریخی و صعود به مرحله حذفی باز ماند، در شرایطی که خیلی به آن نزدیک شده بود.

پس از پیروزی یک بر صفر در دیدار نخست مقابل مراکش و به دنبال آن، باخت با اختلاف کم اما قابل قبول مقابل اسپانیا، ایرانی‌ها در آخرین بازی خود مقابل پرتغال توانستند غول  اروپایی را با تساوی یک - یک متوقف کنند.

اگر ضربه آخر مهدی طارمی به گل تبدیل می شد، به راحتی می توانست یک پیروزی به دست بیاید. در نهایت، ایران در حالتی طاقت‌فرسا، فرصت صعود به دور بعد را از دست داد. زیرا آنها تنها با یک امتیاز کمتر، پشت سر اسپانیا و پرتغال، جام را به پایان ‌رساندند.

چهار سال بعد، آنها فقط قوی‌تر شده‌اند. 13 نفر از ترکیب 25 نفره آنها که روز دوشنبه اعلام شد، در اروپا حضور دارند.

طارمی که پس از آن فرصت سوزی مقابل پرتغال به طور قابل توجهی ناراحت بود، اکنون با پورتو در اروپا پیشرفت می کند و تنها در مرحله گروهی این فصل از لیگ قهرمانان اروپا، پنج گل به نام خود ثبت کرده است.

شریک او در خط حمله یعنی سردار آزمون، از زمان انتقال به بایرلورکوزن و به دلیل مصدومیت، با مشکل مواجه بود. پیش از انتقال او به بوندسلیگا، آزمون چهار عنوان قهرمانی متوالی لیگ برتر روسیه را با زنیت سن پترزبورگ به دست آورد و حتی بهترین بازیکن فصل 2020-21 این رقابت ها شد.

علیرضا جهانبخش و سامان قدوس از تجربه لیگ برتری برخوردار هستند، مجید حسینی و علی قلی‌زاده نیز در کسب افتخار و تجربه در اروپا، از هموطنان خود پیروی کرده‌اند. در حالی که بازیکنان باتجربه‌تری مانند کریم انصاری فرد و سعید عزت‌اللهی همچنان در اروپا در حال پیشرفت هستند اگرچه که در بالاترین سطح رقابت‌های قاره نیستند.

شاید مهم‌تر از همه، این باشد که ایران توسط یکی از زیرک‌ترین و باهوش‌ترین مربیان دنیای فوتبال یعنی کارلوس کی‌روش هدایت می شود. کسی که تیم ملی را پس از جام ملت‌های آسیا 2019، ترک کرد اما در سپتامبر گذشته به عنوان جانشین دراگان اسکوچیچ دوباره به تیم ملی بازگشت.

حذف تیم ملی در نگاه اول برای افراد ناآشنا آسان خواهد بود. همیشه هیاهوی بیشتری در اطراف سایر مدعیان گروه B وجود خواهد داشت: انگلیس، ایالات متحده، حتی ولز به‌خاطر حضور گرت بیل. اما این چیزی است که ایرانی ها را آزار نمی دهد.

زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد، اما همیشه شانسی وجود دارد که ایران در هفته های آینده فصل جدیدی را در تاریخ جام جهانی خود بنویسد

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها