|

بیرانوند و مهار 5 پنالتی سرنوشت ساز!

بیرانوند با مهار ضربه پنالتی تیم گل‌گهر تحسین سرمربی و هواداران را بار دیگر برانگیخت.

لینک کوتاه کپی شد

حساس‌ترین بازی هفته چهاردهم لیگ برتر مصاف تیم‌های گل گهر سیرجان و پرسپولیس، در شرایطی برگزار شد که با توجه به اتفاقات اخیر در تیم پرسپولیس و غیبت دو مهاجم خارجی‌اش، بسیاری بر این باور بودند که سرخ‌پوشان پرسپولیس لقمه چربی برای امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در سیرجان خواهند شد اما یک بازیکن، سرنوشت این بازی را به طور کامل تغییر داد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خبر ورزشی؛ یحیی گل‌محمدی در نشست خبری پس از بازی با گل گهر سیرجان نکته اصلی در برد دو بر صفر پرسپولیس مقابل میزبانش را درخشش علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان این تیم عنوان کرد. اما مروری بر پنالتی‌های مهمی که علیرضا بیرانوند در سال‌های اخیر موفق به مهار آن‌ها شده خالی از لطف نیست.

با توجه به صدرنشینی پرسپولیس در پایان هفته چهاردهم و کسب هر سه امتیاز و تأثیر این برد شش امتیازی روبروی یکی از رقبای اصلی‌اش در راه قهرمانی، می‌توان گفت این مهار دیدنی، حتی ممکن است موجب قهرمانی پرسپولیس در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر هم بشود لذا قطعا باید آن را جزو ۵ پنالتی حساس سال‌های گذشته بیرانوند برشمرد.

مهار پنالتی علیرضا بیرانوند
لحظه مهار ضربه پنالتی گل گهر سیرجان که توپ بعد از برخورد به دست بیرانوند به تیرک خورد و بیرون رفت

۱- پنالتی صدرنشینی در سیرجان

در دقیقه هشتم بازی پرسپولیس مقابل گل گهر داور بازی برخورد علی نعمتی با مرتضی تبریزی را پنالتی تشخیص داد و پورعلی برای تیم میزبان پشت ضربه ایستاد اما مهار پنالتی بازیکن گل گهر توسط علیرضا بیرانوند موجب شد ضمن شارژ روحی بازیکنان پرسپولیس وضعیت روحی بازیکنان دو تیم در کفه ترازو به سود سرخ‌پوشان سنگینی کند. در ادامه نیز این تیم با به ثمر رساندن دو گل زیبا توسط محمد عمری و سینا اسدبیگی برنده شد تا با ۲۹ امتیاز همچنان صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر را در اختیار داشته باشد.

کریستیانو رونالدو و علیرضا بیرانوند و سعید عزت اللهی
شادی بیرانوند و سعید عزت‌اللهی بابت مهار پنالتی رونالدو همزمان با افسوس ابرستاره فوتبال جهان

۲- پنالتی ابرستاره فوتبال جهان

شاید مهمترین، بهترین و حساس‌ترین پنالتی که علیرضا بیرانوند موفق به مهار آن شده ضربه کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی فوتبال جهان است. این پنالتی در جریان بازی ایران و پرتغال در چارچوب مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه زده شد و علیرضا بیرانوند با مهار آن پنالتی مانع از شکست تیم ملی فوتبال کشورمان شد تا تیم ملی با همان برد بازی را با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان برساند و برای اولین بار در تاریخ فوتبال کشورمان با چهار امتیاز جام را ترک کند.

شجاع خلیل زاده و علی کریمی و امیرحسن کنعانی زادگان
علی کریمی پس از مهار پنالتی‌اش توسط بیرانوند به شدت ناراحت بود و خلیل‌زاده که دلیل این پنالتی بود خدا را شکر می‌کند

۳- پنالتی علی کریمی و برد دربی

یکی دیگر از پنالتی‌های حساسی که علیرضا بیرانوند موفق به مهار آن شد پنالتی علی کریمی در دربی ۹۰ بود! آن هم در زمانی که بازی بدون گل زده در جریان بود. مسابقه سی‌ویکم شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در لیگ نوزدهم. ورود داریوش شجاعیان از گوشه محوطه جریمه با خطای شجاع خلیل‌زاده همراه شد تا در دقیقه ۲۶ بازی، داور مسابقه نقطه پنالتی را نشان بدهد. چیزی حدود ۳ دقیقه طول کشید تا استقلالی‌ها بتوانند توسط علی کریمی ضربه خود را بزنند اما در نهایت این علیرضا بیرانوند بود که توانست ضربه (که به سمت راست دروازه نواخته شده بود) را با هر دو دست دفاع کند و در ریباند هم بازیکنان استقلال توپ را به پشت دروازه کوبیدند. در ادامه بازی تا دقیقه ۸۱ با نتیجه بدون گل ادامه داشت تا این‌که مهدی عبدی تازه‌وارد نزدیک دروازه استقلال صاحب موقعیت شوت‌زنی شد و شوتش بعد از برخورد به تیرک دروازه به پشت حسینی اصابت کرد و وارد دروازه استقلال شد تا بازی یک بر صفر به سود پرسپولیس تمام شود. بردی که تا مدت‌ها مایه افتخار پرسپولیسی‌ها و زمینه‌ساز قهرمانی پرسپولیس شد.

علیرضا بیرانوند
ضربه بازیکن عمان که با شیرجه درازکش بیرانوند مهار شد

۴- پنالتی ثانیه ۵۵ عمان!

از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا تیم ملی کشورمان در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به مصاف تیم ملی عمان رفت. روزی که سزار راموس مکزیکی داور بازی در ثانیه ۵۵ مسابقه خطای مجید حسینی روی بازیکن عمان را پنالتی اعلام کرد! شاگردان کارلوس کی‌روش شوکه و به شدت نگران بودند اما علیرضا بیرانوند توانست با حالت درازکش روی زمین، به سمت راست خودش شیرجه زده و توپ را با دست راست مهار کند و تیم ملی فوتبال کشورمان را در بازی نگه دارد. شاگردان کی‌روش در آن دیدار با زدن دو گل توسط جهانبخش و دژاگه (از روی نقطه پنالتی) بازی را دو بر صفر بردند و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کردند. این خطا قبل از پایان دقیقه اول انجام شد و پنالتی در دقیقه دوم به ثمر نرسید.

علیرضا بیرانوند
ضربه بازیکن کامبوج که بیرانوند با پای راست موفق به مهارش شد تا تیم ملی کلین‌شیت کند

۵- پنالتی کلین‌شیت تاریخی!

یکی دیگر از پنالتی‌های حساس مهارشده توسط بیرانوند مربوط به مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود. بازی که تیم ملی کشورمان با نتیجه خیره‌کننده ۱۴ بر صفر و کلین‌شیت، حریفش را پشت سر گذاشت. در دقیقه ۴۷ این بازی و درست دو دقیقه بعد از شروع نیمه دوم داور مسابقه به سود تیم کامبوج اعلام ضربه پنالتی کرد! در آن لحظه تیم ملی کشورمان با نتیجه ۷ بر صفر از حریف خود پیش بود و اگر این پنالتی به ثمر می‌رسید ممکن بود شرایط بازی تغییر کند اما علیرضا بیرانوند با این‌که جهت توپ را اشتباه تشخیص داده بود اما با پا، توپی که به وسط دروازه زده شده بود را مهار کرد تا دروازه تیم ملی بسته بماند. کلین شیت ۰ - ۱۴ تیم ملی مقابل کامبوج یکی از دیگر روزهایی بود که بیرانوند  با مهار پنالتی‌اش درخشید.

* نکته مشترک در ۶۰ درصد پنالتی‌های حساسی که علیرضا بیرانوند مقابل حریفان تیم پرسپولیس و تیم ملی مهار کرده این است که سه پنالتی از این پنج ضربه در نیمه اول زده شده است. پنالتی تیم گل گهر در دقیقه ۸، پنالتی علی کریمی در دقیقه ۲۹ دربی و پنالتی بازیکن تیم ملی عمان در دقیقه دوم می‌توانست شرایط بازی در این سه دیدار را به طور کامل به سود حریف و به ضرر تیم بیرانوند تغییر بدهد اما این دروازه‌بان باتجربه با مهار پنالتی‌های حساس شرایط را به شکل دیگری برای تیمش تغییر داد.

ناگفته نماند علیرضا بیرانوند پنالتی‌های دیگری هم در طول این سال‌ها مهار کرده که البته در این گزارش سعی شد به مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها