|

درآمدزایی فدراسیون فوتبال از کمیته انضباطی

کمیته انضباطی در 5 ماه گذشته، تیم ها و اشخاص را 3.3 میلیارد تومان جریمه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

اگر سری به صفحه مربوط به کمیته انضباطی در سایت فدراسیون فوتبال بزنید، صدور احکام انضباطی پرتعداد برای افراد و باشگاه‌های فعال در این رشته ورزشی بیش از هر چیز توجه‌تان را جلب می‌کند. احکامی که بر اساس گزارش داوران، ناظران و نمایندگان فدراسیون در هر بازی از سوی مقامات کمیته انضباطی صادر می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از شهروند آنلاین؛ این مساله البته جدید نیست و نقش کمیته انضباطی در فدراسیون همین است که افراد را بر اساس تخلفاتی که انجام می‌دهند، جریمه و تنبیه کند. اما مساله مهم در احکام صادر شده از سوی کمیته انضباطی از ابتدای فصل فوتبالی جاری، بالا رفتن مبالغ جرایم نقدی است. دیگر کمتر حکمی از سوی کمیته انضباطی صادر می‌شود که در آن خبری از جریمه مالی نباشد. جرایمی که همیشه درباره‌اش ابهام‌هایی وجود داشته و حالا به اوج خود رسیده و انگار با زیاد شدن تورم، آن‌ها نیز رشدی چشمگیر داشته‌اند.

درآمد ۳.۳ میلیاردی در طول ۵ ماه!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از ابتدای فصل جاری فوتبال (اواسط مردادماه تاکنون) بیش از ۱۵۰ حکم انضباطی برای باشگاه‌ها، مربیان، مدیران، پزشکان، بازیکنان و حتی مدیر رسانه و تدارکات تیم‌ها (در همه دسته‌ها) صادر کرده است. وجه اشتراک همه این احکام داشتن جریمه مالی است. در بیشتر احکام صادرشده برای اشخاص و باشگاه‌ها خبری از محرومیت و توبیخ کتبی نیست و جریمه‌های سنگین برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. با محاسبه‌ای ساده از لابه‌لای احکام صادر شده به این نتیجه می‌رسیم که کمیته انضباطی تاکنون جمعا مبلغ ۳ میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان باشگاه‌ها و افراد شاغل در فوتبال را جریمه کرده است. این مبلغ جریمه فقط برای حدود ۵ ماه گذشته است که عدد بسیار قابل توجهی محسوب می‌شود.

ساپینتو ۵۵۰ میلیون بدهکار شد!

در بین احکام صادرشده برای افراد، سنگین‌ترین جریمه مالی برای ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال، در نظر گرفته شده است. این مربی که خلق و خوی خاصی دارد، با چالش‌های مختلفی در مدت کوتاه حضور در ایران و نشستن روی نیمکت استقلال مواجه شده است. اولین چالش او در انزلی و در هفته دوم لیگ برتر رخ داد که با نیرو‌های هلال احمر درگیری پیدا کرد و به برانکارد با پا ضربه زد. آن اتفاق برای ساپینتو مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان جریمه مالی در پی داشت. ساپینتو در جریان بازی استقلال و گل‌گهر هم اتفاقات ناپسندی را رقم زد که محرومیت هم برایش در پی داشت. اما مهم‌تر از محرومیت، کمیته انضباطی به دلیل بی‌احترامی به مربی حریف و مسئولان برگزاری بازی مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان سرمربی پرتغالی را جریمه کرد. به عبارتی، می‌توان گفت ساپینتو با جریمه‌ای ۵۵۰ میلیون تومانی در صدر لیست جرایم مالی کمیته انضباطی قرار دارد و بیشتر از ۱۶ درصد کل جریمه‌های صادرشده را به خود اختصاص داده است.

این روند از سال قبل شروع شده بود

در نظر گرفتن جریمه مالی سنگین از سوی کمیته انضباطی البته از سال گذشته در مسابقات فوتبال شروع شده بود و حالا با مبالغ سنگین‌تری در جریان است. اواسط شهریورماه بود که رئیس کمیته انضباطی در نشستی خبری درباره جرایم و محکومیت‌ها شفاف‌سازی کرد.

عجیب‌ترین نکته‌ای که در آن جلسه عنوان شد مربوط به مبلغی بود که کمیته انضباطی در طول یک فصل فوتبال در همه رده‌های سنی و همه تورنمنت‌ها افراد را جریمه کرده است. حسن‌زاده اعلام کرد که در فصل گذشته فوتبال ایران، کمیته انضباطی مبلغ ۱۹ میلیارد و ۵۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شاغلان در فوتبال را جریمه کرده است!

به همین دلیل می‌توان گفت روند جایگزینی جریمه مالی سنگین به جای محکومیت‌های دیگر از سال گذشته آغاز شده بود.

جریمه مالی، سیاست جدید کمیته انضباطی است

در چنین شرایطی می‌توان گفت در نظر گرفتن جرایم مالی یک سیاست در دست اقدام برای کمیته انضباطی است. به نظر می‌رسد اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده‌اند که برای کاهش تخلفات و اتفاقات حاشیه‌ای، جریمه نقدی بهترین گزینه محسوب می‌شود. محرومیت‌های چندجلسه‌ای افراد اگرچه آن‌ها را از حضور روی نیمکت تیم یا بازی کردن منع می‌کند، اما اعضای کمیته انضباطی بر این باورند که با توجه به حضور افراد در تمرینات و همچنین محافل فوتبالی دیگر، محرومیت تنبیه ویژه‌ای نیست، اما در جریمه نقدی هر چقدر مبلغ آن بالاتر باشد، میزان فشاری که به افراد می‌آید بیشتر می‌شود!

به همین دلیل کمیته انضباطی با گذشت ۵ ماه از رقابت‌های فصل جاری فوتبال، اعضای شاغل را مبلغی حدود ۳.۳ میلیارد تومان جریمه کرده و این روند احتمالا در آینده رشدی بسیار بیشتر هم خواهد داشت.

راهی برای نپرداختن نیست!

جریمه نقدی ارکان فعال در فوتبال به حساب شخصی کمیته انضباطی نمی‌رود و محلی برای درآمدزایی فدراسیون فوتبال است. روال کار این‌گونه است که مدیران باشگاه‌های فوتبال از قرارداد‌های اعضای خود مبلغ جریمه‌ها را کسر می‌کنند و سازمان لیگ نیز که هرساله باید حق تبلیغات و سایر درآمد‌ها را به باشگاه‌ها بدهد، بر اساس اعلام کمیته انضباطی مبلغ این جرایم را از حساب باشگاه‌ها کسر می‌کند. کل مبلغ نیز از سازمان لیگ به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود تا شاهد اتفاقی ویژه در دریافت این جرایم انضباطی باشیم. به عبارتی، می‌توان گفت که این مبالغ تحت هر شرایطی باید از سوی ارکان فوتبال پرداخت شود و راهی برای نپرداختن آن وجود ندارد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد سازمان لیگ از حساب باشگاه‌ها کسر می‌کند و حال آن‌ها تصمیم می‌گیرند که مثلا جریمه سرمربی خود را پرداخت کنند یا خیر.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها