|

مشکل رئالِ آنچلوتی چیست؟

آنچلوتی باید فکری به حال دفاع، هافبک و خط حمله رئال بکند.

لینک کوتاه کپی شد

فصل گذشته طرز تفکری در سانتیاگو برنابئو ریشه دواند: رئال مادرید همه ابزار لازم برای قهرمانی را دارد، اگر بهترین دروازه بان (تیبو کورتوا) و بهترین مهاجم جهان (کریم بنزما) در تیم حضور داشته باشند. 

به گزارش «شایانیوز» به نقل از طرفداری؛ زمانی که آنها قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان شدند، تعداد مخالفان طرز تفکر بالا بسیار کم به نظر می رسد، مخالفتی که زیاد با جو آن دوره رویایی همخوانی نداشت. با این حال اگرچه کورتوا همچنان مهارهای نجات بخش انجام می دهد و بنزما به گلزنی ادامه می دهد، واقعیت این است که نتایج دیگر به مانند سال گذشته نیستند. 

شکست پر سر و صدای اخیر رئال مادرید در فینال سوپرکاپ اسپانیا مقابل بارسلونا، دلیلی محکمی برای اشتباه بودن طرز تفکر بالا است. بارسلونا به خوبی از عملکرد ضعیف رئال مادرید استفاده کرد، همان کاری که ویارئال 8 روز قبل در لالیگا انجام داده  و نتیجه هم گرفت. 

رئال مادرید پس از جام جهانی عملکرد جالبی از خودش به نمایش نگذاشته است. تیم آنچلوتی والنسیا را در ضربات پنالتی شکست داد و دو پیروزی قابل پیش بینی و سخت مقابل حریفانی چون رئال وایادولید و کاسرنو کسب کرد. 

ساختاری که فصل گذشته را برای رئال مادرید به یک رویا تبدیل کرد حالا زیر سوال رفته و کارلو آنچلوتی باید فکری به حال دفاع، هافبک و خط حمله اش بکند؛ آن هم حالا که زمان دارد و هنوز همه جام ها در دسترس رئال مادرید هستند. آنچلوتی در مصاحبه پس از ال کلاسیکوی سوپرکاپ گفت:

در بحران نیستیم اما با موقعیت دشوار و پیچیده ای مواجه شده ایم. اتفاقی که معمولا هر فصل رخ می دهد. در ابتدا همه چیز طوری که حالا هست به نظر می رسد اما ما برمی گردیم.

با این حال موضوع تنها کارلو آنچلوتی و عملکردش در قامت سرمربی نیست چون اکوسیستم تیم رئال مادرید در حال حاضر با مشکلات آزاردهنده ای رو به رو شده است. 

فولبک های ناخوش احوال

بارسلونا سه گل وارد دروازه رئال مادرید کرد و آمار این تیم حالا به 26 گل خورده در 26 بازی رسیده است؛ یعنی یک گل در هر بازی. و با وجود این که 7 کلین شیت توسط رئال مادرید ثبت شده و کورتوا در فرم خوبی قرار دارد، ضعف در فاز دفاعی یکی از نگرانی های بزرگ لوس بلانکوس است. 

بارسلونای ژاوی 10 موقعیت گلزنی روی دروازه تیبو کورتوا ایجاد کرد که حاصل آن 6 شوت داخل چارچوب بود. به همین دلیل عجیب نبود که آنچلوتی در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی در مورد تغییرات در خط دفاع سخن گفت:

باید فکری به حال بهبود عملکرد دفاعی تیم کنیم. وقتی 3 گل دریافت می کنید، قطعا یک جای کار می لنگد و باید مشکل را برطرف کنیم. 

با غیبت داوید آلابا به دلیل مصدومیت عضلانی، آنتونیو رودیگر عملکرد متزلزلی به عنوان زوج ادر میلیتائو در قلب خط دفاعی به نمایش گذاشت. گل اول بارسلونا ناشی از اشتباهی بود که مدافع آلمانی انجام داد، بازیکنی که چند ماه قبل از چلسی به مادرید منتقل شد اما هنوز نتوانسته خودش را با شرایط باشگاه جدیدش وفق دهد؛ آن هم در زمانی که مدافعی به نام ناچو منتظر فرصتی برای حضور در ترکیب اصلی است. 

با این حال نگرانی اصلی در خط دفاع به بخش مدافعان کناری و زوج دنی کارواخال - فرلاند مندی مربوط می شود؛ بازیکنانی که این فصل فرم خوبی نداشته اند، حداقل تا این لحظه. مندی و کارواخال به وضوع در مواجهه با سرعت بازیکنان جوان بارسلونا یعنی آلخاندرو بالده و گاوی به دردسر افتادند؛ مخصوصا گاوی که روی هر سه گل بارسلونا تاثیر گذاشت. این وضعیت زمانی وخیم تر شد که رئال مادرید جانشینی برای این دو بازیکن روی نیمکت نداشت. 

هیچ کس به آلوارو اودریوزولا اعتماد نمی کند، رودیگر دیگر دفاع چپ نیست و ناچو به ندرت در کناره ها مورد استفاده قرار می گیرد، مخصوصا پس از تجربه کابوس وار قبلی اش مقابل عثمان دمبله در ال کلاسیکوی برگشت فصل 22-2021. بازار رئال مادرید را فرا می خواند و هواداران می خواهند مدافعان دیگری را در پست فولبک ببینند؛ با این حال تا این لحظه هیچ خبری از فعالیت رئال مادرید در بازار نقل و انتقالات زمستانی به گوش نمی رسد. به نظر می رسد که سریعترین راه حل در این لحظه به خود آنچلوتی و برنامه اش برای این دو بازیکن برمی گردد چون سرمربی ایتالیایی به اجبار باید روی آمادگی این دو بازیکن حساب کند. 

قوای تحلیل رفته خط هافبک پس از جام جهانی 

از مدت ها قبل مشخص بود که فصل 23-2022 به قبل و بعد از جام جهانی تقسیم خواهد شد. اما به نظر می رسد که برنامه بدنسازان رئال مادرید زیاد نتوانسته تاثیر مفیدی در این میان ایفا کند چون هافبک های رئال مادرید قبل و بعد از جام جهانی چهره های کاملا متفاوتی داشتند. به غیر از تونی کروس، همه هافبک های اصلی رئال مادرید در قطر حضور داشتند و بازی های زیادی هم انجام دادند. 

خط هافبک رئال مادرید جایی است که فشار دفاعی و حملات مستقیم این تیم در آن طرح ریزی و متعادل می شوند. با این حال تونی کروس، لوکا مودریچ و ادواردو کاماوینگا به وضوح نتوانستند مقابل بارسلونا عملکرد خوبی داشته باشند.

فدریکو والورده نتوانست کمک زیادی به خط هافبک برساند چون در پست دور از مرکزی بازی می کرد. مودریچ، کروس و کاماوینگا هم به طور کامل قافیه را به هافبک های بارسلونا در مرکز زمین باختند. خود آنچلوتی هم این را فهمید و ترجیح داد کاماوینگا را بین دونیمه بیرون بکشد، اتفاقی که برای هفتمین بار برای این هافبک جوان فرانسوی رخ داد. مودریچ هم کاری از پیش نبرد و دقیقه 65 تعویض شد. 

تونی کروس، تنها هافبک اصلی رئال مادرید که در جام جهانی حضور نداشت هم در دقیقه 72 تعویض شد. کروس به وضوح احساس خستگی می کرد، آن هم در خط هافبکی که در نیمه اول تنها در 4 دوئل زمینی پیروز شد (3 تای دیگر به کاماوینگا اختصاص داشتند). دنی سبایوس به عنوان جانشین مودریچ نتوانست اثر خاصی ایفا کند؛ تنها 4 دقیقه پس از ورود او بود که گل سوم بارسلونا توسط پدری به ثمر رسید. 

اورلین شوامنی به دلیل مصدومیت در زمین حضور نداشت اما رئال مادرید با حضور او در زمین هم این فصل چنین اوضاعی را تجربه کرده بود. به نظر می رسد که خط هافبک رئال مادرید در آینده نزدیک دستخوش تغییراتی خواهد شد. کاسمیرو مدت هاست که رفته و نبودش مشخصا به چشم می آید. راه حل؟ شاید بازگردان فدریکو والورده به خط میانی از پست کنونی اش یعنی وینگر. 

ما به بازیکنان گلزن بیشتری نیاز داریم

اگر والورده به خط هافبک برگردد، سیستم خط حمله دچار تغییر خواهد شد و دوباره شاهد زوج وینیسیوس - بنزما خواهیم بود. آنچلوتی قبلا گفته بود که رودریگو به بازیکن ثابت تبدیل شده است اما در سوپرکاپ خلاف این حرف ثابت شد و رودریگو به عنوان یک تعویضی در خط حمله به کار گرفته شد؛ تیم آنچلوتی در این دو بازی به وضوح کمبود یک موتور محرک را احساس کرد، آن هم با مهار شدن وینیسیوس توسط مدافعان بی شمار حریفان. 

بنزما این فصل 11 گل زده و این برای تیمی مانند رئال مادرید بسیار کم است، وینیسیوس از دو نوامبر (دو ماه و نیم قبل) گل نزده و باید فکری به حال این اوضاع بکند. وینگر برزیلی پس از تجربه یک جام جهانی ناامید کننده همراه با برزیل مشخصا هنوز به فرم خوب خودش برنگشته است. این فرم ضعیف باعث شده رئال مادرید آسیب ببیند. اگر وینیسیوس بتواند دوباره به وحشت فولبک های حریف تبدیل شود، گل ها از راه می رسند. رئال مادرید حالا از مارکو آسنسیو هم انتظارات بیشتری دارد، مهاجم دیگری که او هم از دو نوامبر گلزنی نکرده است. در واقع پس از جام جهانی تنها دو بازیکن رئال مادرید گلزنی کرده اند: کریم بنزما و رودریگو. لوس بلانکوس به عملکرد بهتر از این از سوی مهاجمانش نیاز دارد. 

وخامت اوضاع خط حمله زمانی مشخص می شود که می فهمیم ادن هازارد و ماریانو دیاز هنوز بازیکن رئال مادرید هستند و آنها را عملا هیچ وقت در زمین نمی بینیم. حالا که کیلیان ام باپه تصمیم گرفته پیراهن پاری سن ژرمن را از تن درنیاورد، رئال مادرید باید به سراغ بازار و البته سوخت سبز موجود در باشگاه برود، مخصوصا سرخیو آریباس که فرم چشمگیری در رئال مادرید کاستیا دارد: بازیکنی که با آمار 9 گل و 5 پاس گل تشنه راهیابی به تیم اصلی است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی