|

قرض نجومی ارزی پرسپولیس از یک بانک خاص!

بخش قابل توجهی از منابع مالی یکی از بانک‌های کشور طی ماه‌های اخیر به گاوصندوق باشگاه پرسپولیس تبدیل شده

لینک کوتاه کپی شد

باشگاه پرسپولیس برای پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی خود، از یک بانک به صورت ارزی پول قرض گرفته است. بدهی ارزی پرسپولیس به بانک بر اساس قیمت‌های امروز دست‌کم معادل 26.5 میلیارد تومان است که به علاوه 130 میلیارد تومان وام دریافت شده در مجموع به بیش از 156 میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ بخش قابل توجهی از منابع مالی یکی از بانک‌های کشور طی ماه‌های اخیر به گاوصندوق باشگاه پرسپولیس تبدیل شده تا هرآنچه را که نیاز دارد به صورت ریالی و دلاری تامین کند.

بر اساس اعلام یک مقام مطلع در باشگاه پرسپولیس به ایسنا، این باشگاه در ماه‌های اخیر بیش از ۵۰۰ هزار دلار از یکی از بانک‌ها به صورت قرض دریافت کرده و حدود ۲۰۰ هزار دلار از این پول را به بازیکنش - پرییرا - بابت پیش‌قرارداد پرداخت کرده است. از طرف دیگر پرسپولیسی‌ها قرض‌هایی را هم به صورت یورویی از این بانک داشته‌اند.

این مبالغ درحالی به صورت قرضی از این بانک تامین شده که پرسپولیس از بانک مذکور ۱۳۰ میلیارد تومان هم وام اخذ کرده تا هزینه‌های جاری خود را بپردازد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، باشگاه پرسپولیس ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار از AFC بابت حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۰ طلبکار است و به خاطر تحریم‌ها هنوز نتوانسته این پول را دریافت کند و به نظر می‌رسد قرض‌های ارزی این باشگاه به پشتوانه این پول انجام شده است.

این‌که باشگاه پرسپولیس چه زمانی بتواند طلب خود را از AFC دریافت و با بانک تسویه کند، به طور دقیق مشخص نیست؛ اما میزان بدهی ارزی باشگاه پرسپولیس به بانک قرض‌دهنده بر اساس قیمت‌های امروز (سه‌شنبه 9 اسفند) با احتساب قیمت دلار توافقی در سایت کانون صرافان یعنی حدود 53 هزار تومان به ازای هر دلار، معادل 26.5 میلیارد تومان بوده که به علاوه 130 میلیارد تومان وام دریافت‌شده (بدون احتساب نرخ سود آن) در مجموع به بیش از 156 میلیارد تومان می‌رسد.

بر مبنای همین محاسبه، معادل ارزی طلب باشگاه پرسپولیس از AFC برابر با 182 میلیارد تومان است که اگر به پشتوانه آن به دریافت وام و قرض روی آورده است، باید 156 میلیارد تومان آن را به بانک پرداخت کند و تنها حدود 26 میلیارد تومان باقی خواهد ماند. البته این در شرایطی است که وام یورویی این باشگاه از بانکی که نامش فاش نشده، در این محاسبه در نظر گرفته نشده است؛ اما ایسنا نوشته پرسپولیس «قرض‌هایی را هم به صورت یورویی» از این بانک دریافت کرده اما به مبلغ آن اشاره نکرده است.

از آنجایی که میزان بدهی یورویی این باشگاه مشخص نیست باید امیدوار بود که این باشگاه بیش از 460 هزار یورو از این بانک خاص، قرض نگرفته باشد، چراکه با احتساب قیمت رسمی یورو توافقی یعنی معادل 56 هزار تومان، اگر قرض یورویی پرسپولیس بیش از 460 هزار یورو باشد، دریافت طلب AFC هم دیگر پاسخگوی این حجم از بدهی نخواهد بود و پرسپولیس ناچار به دریافت قرض و وام دیگری (آن هم بدون پشتوانه) خواهد بود.

موضوع سوال‌برانگیز دیگر این است که آیا «قرض» در نظام بانکداری کشور تعریف شده است؟ آیا قانون و مقررات این اجازه را بانک‌ها داده است که پول‌هایی (بعضا هنگفت) را تحت عنوان قرض پرداخت کنند؟ یا این موارد هم همانند تحویل خودرو خارج از ضوابط به نهادهای دولتی و خاص تبدیل به امری بدیهی شده است؟ و همه اینها در شرایطی است که مردم بارها از خلف وعده‌های بانک‌ها و کارشکنی‌های آنها در اعطای وام و تسهیلات تکلیفی، گلایه کرده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها