|

وقتی استراماچونی با استقلال راه آمده بود!

سرمربی ایتالیایی سابق استقلال درخواستی از مدیران باشگاه کرده بود که می توانست بسیار به نفع این باشگاه باشد.

لینک کوتاه کپی شد

علی امیری، قائم‌مقام باشگاه استقلال در تازه‌ترین اظهارات خود درباره روند پرداخت مطالبات سرمربی سابق ایتالیایی این باشگاه این‌طور عنوان کرده بود که انتظار داریم دولت پول طلب استراماچونی را به صورت قرضی به ما بدهد. ما ۱۰ فروردین باید برگه تسویه‌حساب طلب استراماچونی را به فیفا ارائه دهیم. تا این لحظه طلب استراماچونی ۱۰۰ میلیارد است که با توجه به قیمت دلار لحظه به لحظه بالاتر هم می‌رود.

به گزارش «شایانیوز » و به نقل از خبر ورزشی؛ با این حال صحبت‌های امیری زمانی جالب توجه شد که وی از ارقامی صحبت کرد که نسبت به حالا رقم قابل توجهی نبوده و گویی عده‌ای گرهی که با دست باز می‌شد را انگار خودخواسته به گرهی کور تبدیل کرده‌اند که امروز هزار عاقل از گشایش آن ناتوان بمانند. امیری در این خصوص گفته بود: «مدیریتی که با استراماچونی کار می‌کردند اگر ۱۶۰ میلیون تومان پول طلبش را در آن زمان پرداخت می‌کردند الان لازم نبود ۱۰۰ میلیارد پول بدهیم.»

اما اینکه آیا این ادعا صحت دارد یا خیر، باید برخی ابهامات زمانی که استرا با استقلال کار می‌کرد را بررسی کرده و به صورت جزئی‌تر رخدادهای آذرماه ۹۸ را مورد کنکاش قرار داد. زمانی که این سرمربی بدون خداحافظی با شاگردانش و به‌یک‌باره یک روز مانده به دیدار با پیکان از هفته چهاردهم فصل نوزدهم بار سفر بسته و برای همیشه تهران را ترک کرد.

پول بود و به استرا ندادند!

اما اینکه در آن زمان چه گذشت برخی منابع آگاه که در بازه زمانی فوق با استراماچونی در ارتباط بودند مدعی هستند که تا حدودی این ادعای مطرح‌شده از سوی امیری می‌تواند درست باشد چراکه قبل از اینکه استراماچونی تهران را ترک کند، در نوتیسی (هشدار) به باشگاه استقلال اعلام کرده بود که حق و حقوق وی و کادرش دو ماه عقب افتاده و این باشگاه باید هرچه سریع‌تر مطالبات عقب‌مانده را به کادر ایتالیایی وقت استقلال پرداخت کند. گویا در آن زمان ۵۶ هزار یورو از مطالبات ماهیانه استرا و دستیارانش به مدت دو ماه به تعویق افتاده و او اعلام کرده بود که خواستار پرداخت این رقم در موعدی مشخص است. وی ۱۵ روز قبل از ترک تهران طی قوانینی که در این زمینه وجود دارد به باشگاه استقلال اعلام کرده بود که دستمزدش به تعویق افتاده و آنها باید در این زمینه هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

نکته قابل توجه و تامل‌برانگیز اما آنجایی است که به واسطه انتقال الهیار صیادمنش در همان زمان ۸۶ هزار یورو از این بابت سهم باشگاه استقلال در حساب مشترک امیرحسین فتحی و اسماعیل خلیل‌زاده، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره وقت استقلال وجود داشت اما اینکه چرا در آن زمان برای پرداخت این رقم به‌منظور تسویه موقت با سرمربی وقت ایتالیایی استقلال اقدامی صورت نگرفت تا کار به اما و اگر کشیده و تا امروز کش پیدا کند خود از ابهاماتی است که همچنان رفع نشده و مشخص نیست چه زمانی این گره واقعا باز خواهد شد. در واقع اگر حتی بخشی از این پول (به اندازه یک ماه از دستمزد کادر ایتالیایی) به آنها پرداخت می‌شد، بر طبق قانون هرگز استرا نمی‌توانست یک‌طرفه قراردادش را فسخ کرده و در صورت انجام این کار نیز هیچ وقت در این پرونده حق از طرف مراجع ذی‌ربط قضایی به وی داده نمی‌شود.

البته در این زمینه شنیده می‌شود در آن زمان مقرر می‌شود تا برخی عوامل باشگاه استقلال با سفر به ترکیه و باز کردن حسابی به نام استراماچونی مقدمات انتقال این مبلغ از حساب فتحی و خلیل‌زاده از بانک زراعت ترکیه را به حساب سرمربی ایتالیایی فراهم کنند. این در شرایطی هست که برخی پیشنهاد می‌کنند تا این مبلغ به صورت نقد از بانک دریافت شده و با انتقال به تهران به همین صورت به استرا و دستیارانش پرداخت شود. اما در هر صورت هیچکدام از این اقدامات محقق نشدند، درحالی‌که استقلال حتی ۳۰ هزار دلار هم بیشتر از مبلغی که بابت پرداخت تعهداتش در آن زمان به سرمربی ایتالیایی خود داشت در حسابش موجود بوده اما به نظر می‌رسد مدیران وقت احساس می‌کردند که استرا بلوف می‌زند و پروژه همکاری با تیمی که از میانه‌های جدول به هر دشواری به صدر رسانده بود را هرگز نیمه‌کاره رها نمی‌کند.

در هر صورت استراماچونی که دو روز مانده به بازی با پیکان در اواسط آذر ۹۸ بعد از تمرین این تیم راهی منزل و سپس فرودگاه شده بود تیمش را رها کرده تا بعدا پرونده وی به کلافی پیچیده برای باشگاه استقلال تبدیل شود. نکته قابل توجه اینکه این خبر یعنی قطع همکاری استرا با استقلال زمانی رسانه‌ای شد که وی در نشست خبری قبل از بازی شرکت نکرد و جالب اینکه در آن روز نیز وریا تیم را تمرین داده و استقلال بدون سرمربی راهی اردوی قبل از دیدار با پیکان شد. روندی که به مدت ۳ هفته تا انتخاب سرمربی جدید به طول انجامید.

استرا با دستخط خودش به نفع استقلال نامه داد!

استراماچونی برخلاف ساپینتو که با قراردادی یک به اضافه یک فصل به استقلال پیوسته است با قراردادی دو ساله بدون شرط و شروطی برای فصل دوم در ابتدای فصل نوزدهم سکان هدایت باشگاه استقلال را عهده‌دار شد. استراماچونی با قرارداد دوساله و بدون هیچ بند توافق یا شروطی برای فصل دوم با مبلغی برای هر فصل ۵۵۰هزار دلاری که مجموع آن یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دلار برای دو فصل می‌شد هدایت استقلال را عهده‌دار شد اما نکته جالب اینکه در آن زمان و درست در روزهایی که این سرمربی استقلال را ترک کرده بود خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه استراماچونی در تازه‌ترین درخواست خود از باشگاه استقلال، خواهان کاهش قرارداد از ۲ سال به یک فصل شده، درخواستی که بعید است باشگاه استقلال با آن موافقت کند و باید دید درنهایت با توجه به مشکلات مالی و قهرهای این مربی ایتالیایی، آیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر.

با این حال چندی بعد و درحالی که اخبار مربوط به سرمربی ایتالیایی استقلال داغ‌تر از هر زمانی توسط هواداران نگران این باشگاه دنبال می‌شد، وریا غفوری کاپیتان وقت آبی‌ها که میهمان ویژه برنامه ال‌کلاسیکو بود، درباره درخواست سرمربی استقلال گفت: «استراماچونی به هیچ عنوان درخواست کاهش مدت قرارداد با استقلال را ندارد و به همان قرارداد قبلی که ۲ ساله بود، پایبند است. استراماچونی فقط به مدیران تیم پیشنهاد داده اگر پرداخت دستمزد من برای ۲ سال به باشگاه فشار می‌آورد، مدت آن را به یک‌سال کاهش دهید.»

اما در این بین واقعیت این بود که استراماچونی درست چند روز قبل از ترک تهران و زمانی که مشاهده کرده بود با افراد خوش‌قولی در باشگاه استقلال مواجه نیست و همچنین راه‌های دشواری برای انتقال مطالبات و دستمزدش وجود دارد در نامه‌ای با دستخط خودش به صورت رسمی از مدیران وقت به‌ویژه امیرحسین فتحی، مدیرعامل این باشگاه درخواست می‌کند تا قرارداد وی را به مدت یک سال کاهش بدهند. در واقع استرا که با این کار آینده‌نگرانه قصد خوش‌خدمتی به باشگاه ایرانی را داشت چند روز بعد و درحالی‌که به عقیده وی بدقولی‌های مدیران این باشگاه تداوم پیدا کرده بود و درحالی‌که پاسخ منفی از بابت درخواست خود دریافت کرده بود عزم سفر کرده و برای همیشه تهران را ترک می‌کند. او در این نامه ۳ درخواست را مطرح کرده بود؛ اول اینکه حقوق عقب‌مانده‌اش را بپردازند. دوم، کرایه منزل وی که عقب افتاده بود را تسویه کنند و سوم اینکه قراردادش به یک سال کاهش پیدا کند اما درنهایت باشگاه استقلال زیر بار این درخواست نرفت چراکه هرگز فکر نمی‌کردند دو روز بعد استراماچونی، ایران را ترک کند. جالب اینکه او از روزی که این نامه را به استقلالی‌ها ابلاغ کرد به آنها نیز اعلام کرد که تا روزی که پاسخ آن را ندهید فقط در تمرین حاضر شده اما تیم را تمرین نمی‌دهد.

نکته قابل توجه اینکه اگر این آینده‌نگری در مقامات وقت استقلال هم وجود داشت مطمئنا امروز آبی‌ها به جای پرداخت رقم گزافی که استقلال را به دردسر انداخته حالا امروز با نیمی از این رقم سر و کار داشتند و مطمئنا تامین آن بسیار ساده‌تر از آن چیزی بود که امروز آبی‌ها را وارد تونل وحشت کرده است.

این سرمربی در جلسه فوق رو به فتحی گفته بود: «شما نمی‌توانید پول من را بدهید و برای آن که باشگاه کمتر ضرر بکند قراردادم را از دو سال به یک سال کاهش بدهید. اقدامی که بعدا مشخص شد به نفع باشگاه ایرانی بود اما مدیران وقت استقلال که هرگز آن روی سکه را متصور نبودند و احساس می‌کردند در پایان فصل باید با سرمربی موفق خود در صورت پذیرش این پیشنهاد خداحافظی کنند آن را نپذیرفته تا یکی از مهلک‌ترین ضربات را به پیکره استقلال به این ترتیب وارد کرده باشند.»

درنهایت هم با حضور علی فتح‌الله‌زاده در برنامه فرمول‌یک و اظهارات وی درباره استراماچونی، این اظهارات تیر آخر را بر پیکره این ماجراها زده و باعث شد تا استرا هرگز خیال بازگشت را به سرش راه ندهد.

استقلالی‌ها بعدا پشیمان شدند

در این خصوص پیش از این از قول یکی از مسئولان باشگاه استقلال نوشتیم از آن جایی‌که رای بدوی در زمان مدیریت مددی صادر شد وی در آن زمان دو وکیل خارجی را استخدام کرد که این وکلا در زمان مدیریت آجورلو نیز به کار خود ادامه دادند. این درحالی است که قرارداد استراماچونی چون دوساله و یکسره بود و سال دوم مشروط و براساس توافق طرفین نبود، در نتیجه به مبلغ سنگینی برای دو فصل محکوم شدیم. اگر این قرارداد مثل قرارداد با ساپینتو برای سال دوم مشروط بود این رقم هم نصف می‌شد. در ادامه تمام تلاش‌مان بر این بود که قرارداد را به یک فصل کاهش بدهیم که این امر محقق نشد و وکلایی که در زمان مددی استخدام شده بودند نتوانستند این کار را انجام بدهند و رای تثبیت شد.

در این بین یکی از ادله استقلالی‌ها در دادخواهی خود برای تبدیل قرارداد دوساله به یک‌ساله استراماچونی همین درخواست خود او و دستخطی که از وی داشتند بوده که البته در زمان خود این پیشنهاد را نپذیرفته بودند اما بعدا استقلالی‌ها سعی کردند تا با مستمسک قرار دادن همین درخواست و دستخط استرا، از مدت قرارداد سرمربی ایتالیایی کاسته و فقط رقم یک فصل وی را به صورت کامل به او پرداخت کنند. در این مورد در رای تجدیدنظر توسط CAS این‌طور آمده است که باشگاه استقلال در همان زمان باید درخواست استراماچونی برای کاهش قراردادش را می‌پذیرفت و طرفین آن را امضا می‌کردند و از آنجایی که این اتفاق محقق نشده است بنابراین جای اعتراضی هم باقی نمی‌ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها