|

رسوایی داوری در لیگ قهرمانان اروپا

جنجال داوری در بازی چلسی - دورتموند حاشیه ساز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

دقیقه 50 در بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین چلسی و بوروسیا دورتموند کای هاورتز موفق نشد پنالتی‌‌ای را که به درستی توسط ماریوس ولف برای خطای هند تعیین شده بود به گل تبدیل کند. ضربه پنالتی پس از برخورد به تیرک دروازه به وسط محوطه جریمه برگشت و سپس توسط اوزجان، یکی از بازیکنان دورتموند، دفع شد و از محوطه جریمه بیرون رفت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ پس از آن، پاول فن بوئکل، کمک داور ویدئویی، وارد عمل شد و داور مسابقه دنی مک‌کلی، دستور مجدد ضربه پنالتی را داد. VAR تشخیص داد که بازیکنی که توپ را زده قوانین را زیر پا گذاشته است: قبل از ضربه پنالتی هاورتز، مدافع دورتموند فاصله تعیین شده را حفظ نکرد، به قوس جلوی محوطه جریمه دوید، اولین نفری بود که مداخله کرد و جلوتر از همه توپ را زد. 

18301451830146

پس از اینکه مک‌کلی به توصیه VAR دستور تکرار ضربه را داد، این بار هاورتز پنالتی بهتری زد و آن را تبدیل به گل کرد و  چلسی را به مرحله یک چهارم نهایی رساند و دورتموند را از گردونه مسابقات حذف کرد.

یک تیم از داوران هلند، به ویژه کمک داوران ویدئویی یک اشتباه جدی مرتکب شدند. سند (VAR Handbook) که قوانین عملکرد دستیارهای ویدئویی را در هنگام ضربه پنالتی  تعریف می کند در اینجا نقض شده است.

کتابچه راهنمای IFAB در مورد بیان می‌کند که VAR در ضربه پنالتی فقط در دو مورد حق دارد به بررسی ادامه دهد.

1. هنگامی که بازیکن تیم مهاجم از رویه زدن یک ضربه پنالتی تخلف می‌کند و پس از آن خودش گل می‌زند یا مستقیماً در سازماندهی یک گل شرکت می‌کند (بازیکنی که قبل از زدن ضربه پنالتی وارد محوطه جریمه یا قوس محوطه می‌شود).

2. زمانی که بازیکن تیم مدافع، رویه انجام پنالتی را زیر پا بگذارد و به حریف اجازه بازی با توپ را ندهد یا در شرایطی که فرصت گلزنی وجود دارد، مانع از دویدن به سمت توپ شود (بازیکنی که قبل از زدن ضربه پنالتی وارد محوطه جریمه یا قوس محوطه جریمه شود).

1830147 1830148

همان‌طور که در فریم به فریم عکس‌ها دیده می‌شود، بازیکن بوروسیا دورتموند (اوزجان) که ابتدا قبل از ضربه به قوس محوطه جریمه دوید و سپس توپ را به بیرون زد، با هیچکس تداخلی نداشت. هاورتز (زننده پنالتی) اجازه نداشت با توپ بازی کند، زیرا بدون اینکه توپ کسی را لمس کند از تیرک دروازه برگشت. یکی دیگر از بازیکنان چلسی نیز در فاصله قابل توجهی قرار داشت و امکان بازی با توپ را نداشت.

در چنین شرایطی، ون بوکل، کمک داور ویدئویی، دلیلی برای مداخله نداشت. با این حال او این کار را انجام داد و بر روند و نتیجه مسابقه تأثیر گذاشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها